AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.173

Råkat skruva på kylarlocket snett ??

Sida 1 av 2
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Då jag precis har fått ett jobb (praktik) så har jag inte haft råd att laga vattenläckaget (vart det nu läcker).. Nu kommer jag i alla fall få lite pengar.. Jag åker 6 mil om dagen och varje morgon fyller jag på vatten.. (Expansionskärlet ska vara på mitten och 1/4 är borta varje morgon när jag tittar)..

Imorse, när jag åkte, hann jag nästan fram till praktikplatsen när värmen plötsligt försvann och tempen började stiga.. Stängde av bilen direkt och tittade, men där fanns vatten.. Kan det vara så att jag i ren trötthet råkat skruva på kylarlocket snett (märkte att det är möjligt att göra sen jag bytte kylare) så det har kommit in luft??

Som andra har skrivit så misstänker jag att läckaget kommer från den där givaren på kylaren/kärlet.. Kände där igår och det var blött..
Bilen har ju funkat när jag fyllt på förr, så därför tänkte jag om det är luft som kommit in nu??

Ibland vill jag bara skrota bilen, men det är synd då den går så bra annars
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tycker det verkar rimligt.

/Mats J
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Vet ju inte om du är kanonduktig på motorer (det är inte jag iaf) så ursäkta om jag påpekar något du redan kollat...
Hoppar jag har fel, men liknande hände mig på en gammal Volvo. Jag skulle kolla oljan om jag var som du då det kanske är en trasig blockpackning som släpper in vatten i motorn. Är locket vitt och oljan som grädde är det bekräftat...
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Jag är näst intill helt okunnig.. För att slippa allt krångel och onödiga utgifter, så har jag idag fixat tid för provtryckning imorrn.. Det blir nog enklast så
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tycker inte man kan bedöma motorn efter om det är klegg på oljelocket, speciellt inte vintertid. Det blir lätt kondens i motorn då, speciellt om man kör mycket korta körningar. Eftersom kylaren läcker så skall man väl inte bli förvånad om det fattas vatten. Sedan kan man väl räkna med att sprickan i kylen blir större med tiden. Dessutom är det väl svårt att lufta systemet ordentligt om det läcker hela tiden. Så till slut kanske luften hamnar i värmepaketet. Har man luft i systemet kan den ju även trycka ut mycket vatten då det blir varmt, och har man otur så blir det för varmt någonstans så toppackningen ger sig till slut.
Men det är ju bra att provtrycka, då borde du bli helt säker på var det läcker vatten, och om toppackningen är dålig.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Om toppackningen är dålig så finns det inte mycket mer att göra.. Då blir det skroten och sedan inköp av E34
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Har du fått svar?
Ett enkelt sätt att kolla om man har nån spricka eller läckage internt i motorn mellan kylvätska och oljekanal, är att titta och lukta på kylvätskan.
Oljetrycket, för att att inte tala om förbränningstrycket i motorn, är betydligt högre än trycket på kylvätskan när motorn arbetar. Det innebär att det är ute i kylvätskan som det hamnar olja, inte tvärtom.
Flyter det omkring olja på ytan i kylvätskan, luktar den avgaser/olja osv? Om inte så finns det inget internt läckage där.
I fallet ovan så är ju läckage konstaterat på kylare/expansionskärl, det innebär att luft sugs in i kylvätskan när motorn svalnar, och att trycket på kylvätskan blir för lågt under drift. Risken för kokning pga detta, och hotspots i topplockets kylkanaler är överhängande, jag hade inte kört vidare med detta, mer än kortaste vägen till verkstaden.

FP
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
BMW kunde inte hitta någon läcka vid provtryckning, men jag och min bror kom fram till att det borde vara termostaten då vattnet inte tycks cirkulera.. Värmen försvinner och inget vatten kommer tillbaka i returen.. Har i alla fall köpt en termostat och en packning till expansionskärlet.. Det byts imorrn
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Sitter väl en elektrisk cirkulationspump som pumpar vatten till värmepaketet? Åtminstone är det så på äldre modeller, och om den pajar kan det väl bli kallt. Eller om det är luft i systemet förstås.
Men jag tror jag läst att även den vanliga vattenpumpen på motorn kan bli dålig och inte orka cirkulera vattnet i motorn så bra.

/Mats J
Termostaten öppnar för cirkulation ut i kylaren enbart, den går i 99 fall av 100 sönder endast genom att inte stänga ordentligt, inte genom att inte öppna.
Internt pumpas vätskan runt av pumpen, denna kan ge upp, dvs impellerns blad lossnar osv. Den elektriska tillsatspumpen vid värmeventilerna hjälper till att cirkulera vätskan in i kupevärmaren vi låga motorvarv osv. På vissa modeller sitter ytterligare en elektrisk pump framme vid kylaren.
I dtt fall beror problemet ganska säkert på luftfickor eller huvudpumpen.

FP
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Idag har jag bytt packning till givaren på expansionskärlet och bytt till en ny termostat.. Den gamla packningen (o-ringen) var sprucken.. Sen har jag luftat tills det bara sprutade vatten när jag öppnade luftskruvarna.. Varmluften som kom i bilen fick ögonen att torka ut, så jag ber till Gud att allt står rätt till nu och att inget mer vatten försvinner
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Bra jobbat! Hoppas det funkar nu!

/Mats J
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Tyvärr blev det inte bättre.. Bilen gick från att ta 1/4 av vattnet i kärlet till att tömma hela kärlet.. Varje morgon när jag ska till jobbet så är det tomt eller nästintill tomt.. Det konstiga är att nu finns det tryck var i kylaren, även om bilen stått i 2 dygn.. Det borde betyda att systemet är tätt nu.. Kan det komma in luft när man efterfyller??
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Edit: Det konstiga är att nu finns det tryck KVAR i kylaren*
Jag har svårt att tänka mig att det är ett övertryck i systemet efter 2 dygn. Om du hör ett litet pys när du öppnar så är det nog lite undertryck som det alltid blir när vätskan svalnar efter drift osv.
Påfyllningslocket innehåller övertrycksventil OCH en vacuumventil som skall göra att det inte blir mera än ett obetydligt undertryck i systemet. I annat fall sugs slangar osv ihop, och det sugs lätt in luft via t.ex pumpens axeltätning.
Detta gör att det så småningom byggs upp luftfickor som kan vandra runt en del och ökar hela tiden, med påföljande problem, i värsta fall hostspots och värre skador.
Om vacuumventilen inte funkar riktigt så blir undertrycket för stort och du får ev. ett kvarvarande undertryck som pyser lite när du öppnar locket osv.
Lockets funktioner är båda viktiga och fel på detta förekommer, inte helt sällan.
När vacuumventilen fungerar normalt så släpper den in lite luft när systemet svalnar ner, men bara på rätt ställe, dvs över ytan på vätskan i expansionskärlet som är det enda stället i systemet som det skall vara en luftficka för just expansionen osv.

FP
På e34 så sitter det packningar i kärlet för delen där man fyller på som går in i resten av kylaren.
Kolla realoem.

Om du fyller den med vatten, går den varm på tomgång då eller kan den stå 5 minuter?

Är det vått under mattorna?
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
folke: Det där pyset du talar om är precis vad jag menar.. Om nivån är väldigt låg och jag öppnar locket, så pyser det och vatten kommer tillbaka.. Men det fattas ändå lite som jag då häller i..

delorian: Jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar
om du fyller på vatten så den har kylvatten en normal nivå.
Kan du stå på tomgång, eller kokar den då?
Jag tror du har luft kvar i systemet, mycket tyder på detta.
Jag hade nog bytt locket till påfyllningen, sök gärna runt på liknande diskussioner.

FP
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
delorian: Tempen står stadigt på tomgång, men värmen försvinner..

folke: Locket tog jag från gamla kylaren, så det har nog suttit på sen bilen var ny.. Har för mig att de är rätt dyra, men jag ska kolla lite
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.