|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Länk | |
|
Ganska intressant denna med: Länk |
|
|
Har diskuterat en del om det här på diverse forum och folk säger alltid att BMW fejkar sina klipp. Jag tror att folk helt enkelt vägrar inse att dagens quattro och allt annat haldex-skräp för den delen är sjukt överskattat och lever enbart på gamla meriter, att audi var bäst på fyrhjulsdrift för 30 år sen. xDrive är utan tvekan det bästa som finns på marknaden idag. |
|
| Länk | |
Verdi |
Jopovic, quattro är väl inte haldex-baserat? Iaf inte till "riktiga" bilarna. Möjligtvis till A3:an. Iaf, eftersom jag äger en xDrive-bil och har ägt en quattro förut så kan jag väl säga att quattron var betydligt mer understyrd. Det var den gamla 50/50-quattron jag hade. Men vad som beror på bilen och vad som beror på drivningen vet jag inte. Rent framkomlighetsmässigt tror jag inte att det skiljer så mycket i verkligheten. Båda är väl rätt dåliga på det. Mercedes 4Matic ska vara aningen bättre faktiskt. Jämfört med andra mer terräng-orienterade system som t ex Toyota Landcrusier, Land Rover, Mercedes GL, Jeep osv använder så är xDrive och quattro rena skiten. Bland annat pga att det saknas riktiga diffspärrar. Fast samtidigt, varför har man AWD på en vanlig bil? Jag vet varför jag har det, och det är inte för att köra i terräng utan för att få bättre stabilitet på vanlig väg. |
|
Mercedes är bättre 4 hjuldrift Har gått om både audi o bmw. Man kan inte vara bäst jämt. |
|
|
Enbart tvärställda bilar har Haldex inom VAG. Q5 klippet är helt irrelevant. Det beror på att Torsen behöver friktion för att flytta momentet och det går inte på rullar eftersom friktionen är 0. MEN det är en situation som inte existerar ens på blankis. Tvärtom finns det gott om friktion på is att använda för att flytta moment via. Quattro 50/50 är understyrt som fasen om man inte sparkar plattan i matten mitt i svängen. Svårt att göra på allmän väg kan jag lova. De nya har jag inte kört på snö. ------- //Lövet |
|
|
X-drive är tydligen bättre än quattro om man får plötsligt stopp halvvägs upp för en biltrailer ;-) Skämt åsido, vi har en A4 quattro där hemma och skillnaderna IRL är ganska små jmf med X3. Men jag upplever ändå quattron som den tryggare, BMWn går faktiskt att provocera ut i den överaskande kast där Audin istället går precis dit man vill...tryggt och tråkigt kanske vissa tycker men jag prioriterar detta högre på vintervägar. Så för mig sätter jag quattron väl så högt som x-driven. Till viss del beror säkert mycket på däcken, har ganska värdlösa Dunlop RFT däck på X3 medan på quattron sitter bättre GY däck. Hade gärna testat med likadana däck. |
|
Verdi |
Kristoffer_L, Kanske delvis beror på biltypen och däckdimensioner också? Ofta så har ju SUV:ar bredare däck och det är ju inte bra för vinteregenskaperna. |
|
Xdrive kommer alltid vara bättre på test som ovan där man ställer hjulpar på hala rullar. Detta eftersom det inte har någon mittdifferential utan en koppling som kan låsa ihop fram och bakaxel till 100 procent. Beteendet blir alltså som en traditionell fyrhjulsdriven bil med låsbar mittdiff. Tappar bakhjulen grepp så låser man kopplingen helt och all kraft går till framhjulen. Tappar framhjulen grepp så öppnar man istället kopplingen och bilen blir helt bakhjulsdriven. För övrigt så förstår jag inte hur man kan säga att Haldex är skräp och Xdrive så mycket bättre. Båda systemen jobbar enligt samma princip, med den skillnaden att Haldex bilar kopplar in bakhjulen med varierande grad och Xdrive framhjulen. Har också lite svårt att tro på att Xdrive skulle vara konstant, eftersom det innebär konstant slirande på kopplingen i mitten, men den kanske är dimensionerad för att klara det. |
|
|
Verdi: Alla bilar som har tvärställd motor inom vag har haldex, m.a.o är det nästan bara sportmodellerna och Q7an som har en torsendiff. Men som ni ser i det klippet jag länkade är torsen inte mycket bättre på att skicka kraften dit den faktiskt behövs. Men självklart kan inte dessa system jämföras med ett riktigt terrängfordon men det är inte det dom byggs för. xDrive, quattro, 4motion osv är utvecklat till personbilar och ska ge bättre stabilitet och framkomlighet på vanliga vägar, inte för att köras i terräng. Quattron har en helt fantastisk förmåga att understyra överallt, hur man än kör. Detta gäller även bilarna med torsendiff, vilket ni kan se i valfritt test av RS modellerna. Jag förstår faktiskt inte varför folk känner sig säkrare med understyrning och är livrädda för lite överstyrning (som vi alla vet är lättare att kontrollera). Kristoffer: Nu pratar vi stor skillnad på storlek och höjd på bilarna och dessutom är det stor skillnad på däcken som du själv säger. Läser du den här artikeln så står det att dom som är nöjdast med fyrhjulsdrift i Sverige kör just BMW X3. Länk |
|
| Jopovic: alla Audi utom A3 har väl längsmonterad motor och torsen? Så var det iaf "förr" (på 2000-talet). | |
|
Med VAG avses nog främst Volkswagen. Audi har mycket rikitigt bara A1, TT och A3 med Haldex (även Q3?) ------- //Lövet |
|
|
Citat: "...m.a.o är det nästan bara sportmodellerna och Q7an som har en torsendiff." Känns inte ett dugg sant även om hela VAG åsyftas. |
|
|
Jag hade fel, tydligen har även A4, A5 & A6 och säkert fler modeller rakställda motorer. Inte helt insatt i exakt vilka modeller som har rak/tvärställda motorer. MEN som ni ser i testet med Q7an som har torsendiff att den inte skickar kraften dit den behövs (precis som bilar med haldex) utan fortsätter spinna loss på dom hjulen som inte har fäste medans dom hjul som faktiskt har fäste bara står still utan att göra nytta. Här skiljer sig xDrive från andra AWD system, den skickar endast kraft dit den faktiskt behövs och gör nytta... |
|
|
Hur kan du bevisa det när xDrive inte är med i testet? ------- //Lövet |
|
| Jopovic och Verdi: håller med, jämförelsen är inte helt 100 men ändå intressant. Har 225-65-17 på X3 och 205-55-16 på Audin så visst gör det på sig. Men Audin går VÄLDIGT bra med quattron på vintern. Accelerationer på vått går också helt odramatiskt utan någon känsla i ratten som det lätt blir på FWD. Så att direkt avspisa den är fel tycker jag. | |
|
För att svara på TS fråga: Både X-Drive och Quattro är bara reklamnamn. De säger inget om vilket system som sitter i bilen. Vad gäller Quattro finns både Haldex i olika generationer, och det är stor skillnad på dem, sen finns Torsen där Audi senaste åren programmerat så det ska bli mer drivning bak för att få ett mer överstyrt beteende. Sen vad man menar med bäst? Roligast? Säkrast? Mest framkomlighet? |
|
|
Äldre skidbacke test>>Länk mvh |
|
| Haldex kan skicka kraften rätt lika mycket som xdrive kan. Dessa två system är mycket likartade i sin uppbyggnad. Bmw väljer alltid att göra såna här tester på rullar eftersom de vet att xdrive klarar dessa tester bättre än mekaniska system. Men hur ofta har men situation med ingen friktion alls i verkligheten? | |
|
Andreas: Här har du ett klipp som visar hur xDrive beter sig när ett av hjulen inte har något fäste alls. (den skickar 0% av kraften till det hjulet så fort det tappar fästet helt) Länk Vill du läsa på mer om xDrive och lära dig hur det fungerar kan du börja läsa här:Länk. Dutta: Grattis, du länkar till ett test där en bil använder ett 4wd system som bmw slutade tillverka för snart 10 år sedan.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.