AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.843

Bmw 750iA -95 vad kan det va för den startar inte.

Sida 1 av 2
Em
14
Emintus
525iA Touring -02
750iA -95
Hej,

Jag har ett ganska stort problem och det är att min bil inte startar.
Det är en fin Bmw 750iA -95
Historien är sån att jag köpte den sån, fick ta hem den på kärra och nu står den
i varmgaraget och vilar. När jag köpte den så hade den stått i över två månader orörd
i vinterkylan, batteriet va helt dött.

Efter att ha fått stått i garaget några dagar och ladda så provade jag att starta och det som händer
är att startmotor går runt och det är i stort sätt allt(Allt annat fungerar jätte bra, elektronik och sånt)
Jag har haft Bmw förut men den här gången känns det inte rätt när startmotor går runt, den liksom tänder inte utan bara snurrar, låter trött på nåt sätt, kan spela in det o lägga upp det. Vet ej om V12:an låter så när man ska starta.

Har märkt att bensinpumpen går igång, har ej testat startgas.
Har läst massa om att det kan va startspärr.
Har provat alla nycklar och båda två låser upp bilen utan problem.

Måste tillägga att när jag vrider om nyckeln och alla lampor tänds och om man är helt tyst o lyssnar så hör man en väldig svag siren som går. Tänk er ett billarm fast på väldig låg nivå, man måste verkligen lyssna för att höra det.

Tänkte om nån visste eller har liknande problem.

Vet inte riktigt var jag ska börja felsöka.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
hmm, startmotorn ska inte låta trött på v12orna. Den ska mer låta ungefär som om den snurrar alldeles för fort och aldrig "kuggar i" motorn, om du förstår hur jag menar?

Kolla om du får gnista, skruva ur ett stift och jorda den mot motorn, be en kompis vrida på nyckeln medans du kikar på stiftet. Tänk på att inte hålla i tändkabeln då man kan få en stöt. ;)

Får du gnista är det förmodligen ingen startspärr som spökar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har batteriet varit helt urladdat i vinterkylan, kan du nog räkna med att det är kass pga sulfatering!

Jag skulle testa med ett batteri som jag VET är fräscht.
Därefter kan du ev. börja felsöka.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Em
14
Emintus
525iA Touring -02
750iA -95
Den ska mer låta ungefär som om den snurrar alldeles för fort och aldrig "kuggar i" motorn, om du förstår hur jag menar?

Det är exakt så den låter, spot on beskrivet.

Vet ej om batteriet har varit helt o hållet urladdat men har laddat den några gånger nu och det verkar va friskt, den håller volten som den ska.
Tror ej att batteriet är dålig.

Kan man inte ta en sån tändstiftprovare och hålla mot kablen, borde väl se om man får gnista.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du belastningprovat batteriet?

Många gånger kan dåliga batterier lämna tillräckligt med ström för att tända alla lampor mm. MEN när du belastar det storknar det helt pga de stora strömmar som går ur det.

Man måste dessutom tänka på att du har en bil som är extremt strömkrävande, tappar du spänning tjurar bilen direkt genom att inte starta!

Mvh
Johan B

Em
14
Emintus
525iA Touring -02
750iA -95
Hmm, okej, det visste jag inte, det känns att batteriet är bra, visste inte att dom bilarna är såpass känsliga, då kanske man skulle börjat med att skaffa eller låna nån annan batteri och prova.

Vet du nåt om den låga sirenen som jag hör när tändningen är igång?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låg batterispänning kan ge allehanda mysko följdfel, så prova ett fräscht batteri och se om du har kvar "ljudet" då.

Kolla även batteriet som du har under baksätet så inte det också är kass - för det brukar vara två batterier på 750i.

Mvh
Johan B

Em
14
Emintus
525iA Touring -02
750iA -95
Hej igen, då tänkte jag göra en liten uppdatering, har kollat under baksättet och där finns det ingen batteri, har kollat efter gnista och har ingen gnista, asså ingen gnista.

Vet ej om startspärren kan göra att man inte har gnista eller vet nån vad det kan va så att den inte ger nån gnista, bränsle får den förresten.

Har ej provat nån annan batteri än, ska ta och göra det i helgen.

Ljudet som låter som siren kvarstår, har kollat säkringar och dom är hela, hjälper inte riktigt att allt står på tyska heller.

Flera tips är gärna välkomna?
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Sirenen, låter som ett frekvenssvep fram och tillbaka fast svagt när tändningen är påslagen?

Låter så på min 750 och tror jag hörde det på min tidigare 540.

Vad det än är ska det inte vara det som hindrar att din bil startar.

Följer med spänning fortsättningen. Är nog många som drömmer om att plocka upp en 7-serievagn och få fart på den.
Em
14
Emintus
525iA Touring -02
750iA -95
Aa precis, låter endast när tändningen är påslagen, och det måste vara helt tyst för att man ska höra det, trodde först att det va nån typ av larm som förra ägare har sänkt ljudet på. Långsökt men en liten tröst när man inte har fler idéer.

Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
På tal om dåliga batterier till 750. Mitt batteri (till en iAL -98) var väldigt dåligt, så jag hade en CTEK-laddare inkopplad konstant några dagar innan jag skulle använda bilen. Jag kontrollerade laddaren och batteriet var fullladdat, larmade av/låste upp bilen, då sjönk spänningen såpass att bilen inte gick att starta. Var tvungen att ladda ytterligare 30 min för att starta bilen.

Jag vet inte om det är samma till alla årsmodeller, men det finns en dator som känner av spänningen i batteriet. När batteriet har för låg spänning så väljer bilen att inte koppla in startmotorn över huvud taget.

Efter ett tag köpte jag ett nytt batteri och startmotorn började låta som "groze" beskriver. Dvs en känsla av att den snurrar "för fort", men på ett bra och tillfredsställande sätt =)

//David
Mitt åkdon: Länk
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Mycket batterikräm är ju som sagt en början men när de kommer till avsaknad av tändning så får man ju lite dejavú känsla sett till ens egna E38-problem. Jag har däremot gnista och sopasprut men vevxaxelgivaren tycks ha gjort sitt, och därmed går bara startmotorn. Givaren styr tändningen som ex.

Avsaknad av gnista skulle kunna kopplas till kontaktstycken med glapp, ärgat kablage. Kan vara obligatoriskt med en genomgång av kablage m.m. De är tidsödande men just 7-seriens typiska startfenomen kopplas alltid ihop med ECS-datorn, ej funktionsdugligt batteri, ärgade säkringar under främre passagerarsäte (e39,e38 m.m), vev och kamaxelgivare, växellådan bråkar om rätt startläge eller också sopapumpen. Antingen gör man de själv eller så hivar man iväg problemen till BMW ^^
Em
14
Emintus
525iA Touring -02
750iA -95
Då ska vi se, har kikat lite på bilen och jag har mätt batterispänningen, otroligt nog så ligger spänningen på 18,5volt, när man vrider till tändningen så sjunker spänningen till ca 18,2volt, och när man kör på startmotor så sjunker spänningen till 14 volt.

Det är vad jag har konstaterat.

Har kollat på säkringarna och sånt, vissa saknades vilket gav mig lite hopp att den skulle starta när jag har lagt dit dom saknade men icke, inte än men jag ger inte upp.

Ska kolla på ytterligare kablage och anslutningar runt tändsystemet.

Det största nyheten är väl att jag har fått tag på en dator och Bmw interface kablar och allt sånt.
Har provat på min E39 och bilens dator svarar, nu hoppas jag att
E38:ans dator svarar oxå och spottar ut nån felkod, det hade varit underbart.

Håller er uppdaterade och jag tackar så mycket för hjälpen från alla.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
18,5 volt?? Mät igen.......
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Följer med "spänning".

Vad gäller batterier. e32 750 har dubbla batterier, en i trunken på höger sida och en under passagerarsätet . Bmw E31 en på vänster och en på höger i trunken. Senare 750 väldigt osäker när dom införde har 2st ovanpå varandra på höger sida i trunken.

Låt säga att de skulle vara ECS'n då skulle inte startmotorn dragit runt och därmed bör den kunna uteslutas. Viktigt är dock att DME-"enheterna"får sin signal vid tändögonblicket, då mycket av starten ligger just i detta skede.

Kör hårt!
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Ett eller två batterier beror på utrustningsnivå. På min 95:a finns ett battreri.
Em
14
Emintus
525iA Touring -02
750iA -95
Då ska vi se, följer en spännande uppdatering.

Efter en noggrann sökning är jag helt säker på att jag bara har ett batteri.
Dessutom så mätte jag det batteriet flera gånger och otroligt nog så ligger det på 18voit, MEN jag hade tändningen på i ca tio minuter och efter några försök att starta bilen så var batteriet helt slut.

Så ny batteri är ett måste helt klart.

Men det bleknar i jämförelse vad jag har fått fram från Carsoft programmet.

Fick massa felkoder på bland annat Abs, airbag och lite diverse små grejer, inga stora grejer.

Dom intressanta felkoder va:

01 Key 1 not recognised
02 Key 2 not recognised

Key recognising procedure during the start process:

The transponder in the key is supplied true the ring antenna En sends the key data to the EWS control unit The EWS control unit controls the data and then sends the permission signal to the engine control unit (DME/DDE) en de starter the EWS control unit calculates new data starting After and the sends it to the transponder into the key anging code)

Så det borde va det, måste koda om nyckeln för att datorn ska känna igen den, frågan är, kan man göra det själv eller måste jag lämna in nycklarna eller hur fungerar det.

Känner att jag närmar mig målet, lite till och alla dom fina 326hästar kommer väckas till liv väldigt snart.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Några synpunkter: du mätte 18Volt på batteriet, det är omöjligt. Din voltmeter är felaktig, köp en ny innan du fortsätter mäta. (kostar under 100:- på många ställen)
Om bilens starspärr anser att nyckeln inte är ok skulle väl inte bensinpumpen börja gå eller startmotorn heller?
På vissa bilar funkar dessa så motorn går några sekunder och sedan klipper startspärren, så kan det vara på denna också, jag vet inte. MEN i så fall skulle du även ha tändning! Så något saknas för att få gnistan. Kanske kass givare eller tändspolar/fördelarlock, eller någon box som inte fr spänning/ingen jord. Dessutom kan lådan där boxarna sitter ta in vatten om locket inte är påsatt ordentligt, gäller även säkringslådan. Se om du kan kolla i botten på lådorna så det inte står vatten där (oxidrisk!)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Nytt batteri , och mode nycklarna. Se hur här. Länk

Lycka till. Alla vill ha en e38 :). Helst L7 lång med extra allt eller b12 6.0. Mmmmmm
Em
14
Emintus
525iA Touring -02
750iA -95
Jag tvivlar på att min voltmätare är felaktig för jag har testat mäta andra batterier och då visar den rätt, får tillägga att batteriet har stått ute urladdat i över två månader så det kunde påverkat på nåt jävla konstigt sätt.

Vad det gäller bränslet så vet jag inte med 100% att det kommer fram hela tiden, jag tog ut en av tändstiften och då va den blöt, sen vet jag inte om bränslet slutar sprutas in efter att startspärren klipper av tillförseln. Det är fullt möjligt.

Jag ska följa instruktionerna på hur man omkodar nycklarna och se om det hjälper.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hade koderna varit "aktuella", skulle startmotorn inte gått runt - så troligen är det lagrade felkoder sedan "tidigare".

Prova nytt batteri innan du felsöker vidare!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.