AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.744

Rassel från motor och orolig tomgång. Film finns! 318i -02

Sida 2 av 2
Li
34
LiddeLidman
320d GT Xdrive -14 Glaciersilber.
Tackar :-)

Tjena!

Jag hade en 318i, fast med m43 motorn och rasslet kom från "DISA VALVE" se länk nedan

Länk

Nu vet jag inte om N42 har samma typ men det kanske någon annan kan svara på.

Hoppas det löser sig för dig :)
Li
34
LiddeLidman
Tyvärr är det helt annorlunda på N42'an, men tack ändå.
Li
34
LiddeLidman
Testade att köra med kontaktstycket utdraget och då slutar det som sagt att rassla MEN tomgången blir också bra. Med kontaktstycket i så stegras ju som sagt tomgången till typ 1700 rpm i några sek för att sedan falla till nomal i några sekunder, sen stegrar den någa sek. sen faller til normal, stegrar, faller, stegrar faller osv osv. MEN inte med koktaktstycker utdraget. VARFÖR?
Li
34
LiddeLidman
Kan det vara vevhusventilationen som är defekt?
Li
34
LiddeLidman
Pratade nämligen med BMW och de trodde att det kunde vara det. De skulle ha drygt 11.000 spänn för att byta vevhusventilation. Känns ju inte kul att kasta bort 11 papp om det inte ens är säkert att det är VHV som är felet...
11 papp!! Använder dom då guldplaterad isolering eller?

Min ÅF tog ca 6000kr inkl material och jobb för en n42 2003
Li
34
LiddeLidman
@Carlsson77: Japp, 11.300 spänn för att vara exakt vill den lokala BMW-verkstaden ha för jobbet inkl. material. Då skulle det även ingå byte av ventilkåpspackning och O-ringen på oljesticksröret (oj vad generöst...). Men vad tror ni, kan det vara fel på vevhusventilationen? Jag blåste med tryckluft i de två vevhusventilationsslangar jag kom åt (den som går mellan ventilkåpan och oljeseparatorn och så blåste jag i avluftningsslangen mellan oljeseparatorn och insuget) igår och nu är tomgången helt plötsligt jämn. Den har ju vandrat som en jojo mellan 700-1700 rpm varenda gång man har stått på tomgång annars, t ex vid rödljus och liknande. Men inte idag, för första gången sen bilen köptes i augusti. Låter för otroligt att det bara ska vara en slump. Det måste ju ha ett samband med att jag blåste i slangarna. Jag beställde en ny oljefälla (tog bara den för slangarna verkar hela och går ju bra att rengöra om det skulle behövas) på Schmiedmann och tänkte prova att byta den själv. Lär ju ta en bra stund, men det är det ju värt. Sparar ca 10.900 spänn på att skruva själv.

Handlar det om mer än tio lakan i fickan och du är någorlunda kunnig så tycker jag absolut du ska göra jobbet själv. Finns mycket media materia som tillgång på internet om hur du går tillväga. Jag kan också ge dig ett tips att använda dig av UK bmw forum samte46fanatics.com där det finns en hel del DIY (gör det själv).

Om du blåst i slangarna och du upplever att det blivit bättre så låter det som att det skulle kunna vara VV. Sen att man byter ventilkåspackning samtidigt och oljestickans rör är positivt. Det ingick i priset jag fick och dessutom sajag att dom ska göra en ordenlig sanering av närliggande område samt rengöra spjället.

Min åsikt,att gör man jobbet själv så anser jag att man gör det med mer kärlek och tar den tid man behöver för att samtidigt få sig en överblick/kunskap och dessutom är man pedantisk och försiktig.
Li
34
LiddeLidman
Sådär ja. Bytte vevhusventilationen idag. Det var inte så svårt som jag hade förväntat mig. Jag ska bifoga en bild så ni får se hur det såg ut i den gamla oljeseparatorn :)
Li
34
LiddeLidman
Här kommer bildlänken: Länk
Hur mycket var du tvungen att lossa på motorn, insuget? Eller hur kom du åt oljeseparatorn? Med tanke på stigande tomgång så läckte min vakumslang mellan insuget och bränslefiltret.
Li
34
LiddeLidman
@Mipet: Jag skruvade bort insuget. Det är inte jättesvårt, men har man inte skruvat mycket tidigare så är det inget man bör ge sig in på. Insuget sitter med några bultar upptill och två nedtill. För att komma åt den bakre nedre bulten så måste man demontera bukplåten under bilen. Sen är det inga större problem att nå den. Den främre av de två nedre bultarna tar man uppifrån. Kan vara jävlig att komma åt, men det går. Båda två är torx 30. De övriga bultarna/muttrarna på insuget är 11 mm. När alla bultar är lossade så får man ta loss lite slangar och kontaktstycken, sen så går det att lirka loss insuget. Under det sitter oljefällan. Jag tog givetvis loss alla slangar till vevhusventilationen och rengjorde dem ordentligt. Sen skruvade jag bort den gamla fällan och monterade dit den nya. Sen var det "bara" att montera allt i omvänd ondning. Tomgången är klockren nu, vilket den som sagt blev efter jag hade blåst i slangarna förut. Men som ni ser på bilden så var det ju verkligen nödvändigt att byta separator.
Ahh ok, lungt är mekaniker var bara nyfiken på hur mycket du lossa, kolla vakumslangen på bränslefiltret, min var helt slut. Kunde du använda packningar till insuget igen, eller bytte du?
Li
34
LiddeLidman
Vakumslangen var ok. Packningarna på insuget såg fina ut så jag använde samma.
Så nu har även jag bytt min, var inte lika mycket gojja i min som det var i din, men det märktes skillnad efteråt när man gjorde oljepåfyllninglock testet. Förut så ändrades knappt tomgången, nu dog nästan bilen när man öppnade locket.

Var lite pilligt som du sa, jag kom åt min skruv underifrån utan att ta ner plåten under motorn, säkert lättare om man tar bort den, men gjorde det i garaget så fick inte upp den så högt.

Jag bytte oljeseparator, alla slangar till den, 3 st, insugspackningar, och 3 st packningar under dom mittersta bultarna på insuget. Sen bytte jag även kamkedjespännare, finns en nyare variant på den med en lägre skalle, ca 1cm mot gamla med 1½ cm skalle.

Hela rasket gick på ca 2500.

Vevhus operationen tog väl 4 timmar med en lunch mitt på.
Ma
30
Marar
320i Touring -01
Löste bytet av vevhusventilation slamrandet som du hade också?
Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Lånar denna tråd lite. Ni som hade problemet med rassel, löste allt sig? Är rasslar borta? Jag har nämligen rassel i min bil på tomgång samt under 1000 varv. Över 1000 varv så tystnar det. Det låter mer vid belastning och när det är riktigt kallt ute. Även när motorn är varm ska jag säga också.

Tänkte att det kanske kan vara vevhusventilationen också när jag läste denna tråd. Jag har bytt kamkedjesträckare för drygt 3 månader sen och då sa dom att kamkedjan såg bra ut men sträckarna var i sämre skick. Det lät lite mindre men var inte helt borta ändå. Nu låter det mer och mer och nästan likadant som din bil gjorde i film klippet. Så vad tror ni, kan det vara vevhusventilationen eller något värre?
Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Kanske ska säg att bilen är en 545i - 04 med snart 15000mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.