|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det låter nästan som en diesel. Rasslet kommer från ventilkåpans framsida låter det som. Vad är det för fel? Motorlampan lyser ibland och felkoderna p1159 och p1161 lagras. Jag har raderat dessa och då släcks motorlampan nån månad, för att sedan tändas igen. Dock låter bilen lika illa. Den drar inte mycket soppa heller, ligger på ca 0,8 blandad körning. Länk | |
|
P1159 - Fuel Trim Additive Bank 1 High P1161 - Fuel Trim Additive Bank 2 High En ren gissning från mig är att blandningen av bränsle och luft är fel och bilen försöker kompensera för detta, har du kollat om den drar tjuvluft till exempel? Rasslet låter dock värre, jag vet inte om mikrofonen förstärker ljudet eller inte men jag hade kollat upp vad som ligger bakom innan jag kört mer med den bilen. Jag vill inte oroa dig men det är bättre att vara på den säkra sidan än att bli ståendes med ett haveri i värsta fall. //Bjersér |
|
|
Har varit stora problem med kamkedjesträckarna på de motorerna och BMW har tagit fram en uppgraderad version på sträckare. Så det är inte osannolikt att det är kamkedjespännaren som är dålig - dock är de ganska lätta att byta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min starka rekomendation är att byta kamkedjesträckaren. För ca två år sedan hade jag problem med min 318 -02. Det visade sig att kamkedjan hade "kuggat över". Fick byta div. delar (inkl. kamkedjesträckaren) till en total kostnad på 20k inkl. arbete. Det sved! Så kan du byta kamkedjesträckaren innan det blir andra, större problem, så är det att föredra! Mvh Henrik. | Länk |
|
| Tack för svaren. @ Bjerser. Den låter sådär mycket även irl, inte bara på filmen. Så ni tror att det är kedjan som rasslar? | |
|
Ja, kedjan sitter i framkanten av motorn precis innaför kåpan och BMW har som sagt haft stora problem med kejesträckarna till dessa motorer - så utan att kunna säga 100%:igt, är sannolikheten väldigt stor att det är det som är problemet! Har för mig att en ny sträckare kostar ca 500kr hos BMW, så det är inga jättesummor vi pratar om. Skulle också rekommendera att du köper sträckaren hos just BMW så du är säker på att få den förbättrade versionen! Bytet sker utan att behöva demontera något mer än själva sträckaren på sidan av motorn, så det går ganska fort. Pos.7 i bilden: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har märkt att om jag drar ur kontakstycket (den gula ringen på bilden) så slutar det rassla och tomgången blir jämn. Varför blir det så och kan det fortfarande vara kedjan som rasslar? Tycker att det är lite märkligt att den helt plötsligt slutar bara för att man drar ut ett kontaktstycke. Länk |
|
|
Jag har exakt samma "fel" på min 318i, den har mer eller mindre låtit så sedan vi köpte bilen och det var snart 6 år och 12.000 mil sedan. Jag har bytt sträckaren till den uppgraderade varianten, helt utan resultat. Jag tror att kedjan är slut och att det är det som låter på min, kanske samma på din? Min bil kan dock plötsligt bli helt tyst på tomgång då och då, det känns som den hittar ett "driftsläge" med någon form av "balans" där kedjan inte slår. Nu ska jag gå ut och plocka ut nämnda kontakt... ;) |
|
| Kontaktrycket fick till följd att motorn höll på att självdö, annars ingen skillnad. Den är ansluten till något i luftröret, kanske luftmassemätaren, vad vet jag. | |
|
Fler teorier om varför den går tyst och fint med kontaktstycket utdraget? |
|
|
När du tar ur det kontaktstycket så går valvetronicen i "nödprogram" och reglerar inte längre. Lyft ventilkåpan och kolla om du har "beläggning" på mellanarmar och eller excenteraxeln. Har du det så kan ljudet vara pga att dessa kärvar när dom reglerar vilket gör att kamkedjan hamnar i ospänn och rasselljudet uppstår. Om dom ser fina ut hade jag bytt kamkedja då den ev är för lång så den raslar pga att den ej hinner spännas ut tillräckligt fort av kedjesträckaren när valvetroniken reglerar insugskamexeln. Blev nog ett rörigt svar känner jag men hoppas att du fattar. |
|
| Hej. Nu har jag bytt sträckaren, men rasslet kvarstår tyvärr. Har också lyft ventilkåpan och inspekterat. @CRF_Niklas: Vad menar du med mellanarmar? Jag kan bifoga en bild så ni får se hur det såg ut under kåpan om intresse finns. Kan det verkligen vara så att kedjan är slut? Hur kan den vara det efter bara drygt 10.000 mil? Hade även loss gasspjället och rengjorde det eftersom tomgången, när bilen är varm, går upp till ca 1700 rpm. några sek. för att sen återgå till normal. Sådär kan den hålla på. Har också sökt efter läckage med startgas, men det blir ingen reaktion alls när man sprayar, så den bör inte tjuva luft. Bälgen mellan LMM och gasspjället är inspekterad och har inga sprickor eller andra skador. Felkoderna P1159 och P1161 fanns även nu igen. Plus en ny kod P3241. Blir inte klok på det här. Känns trist och dyrt att hålla på att byta grejor som det kanske är fel på. Vore trevligt att komma fram till vad som verkligen är fel. Fler teorier nån? | |
| [img]Länk | |
| Länk | |
| Det blev nåt fel med första länken men den andra funkar och det gör den här också: Länk | |
| Jahapp. Lyfte ventilkåpan idag igen och rengjorde oljerören som ska pytsa ut olja på kamaxlar osv. Rasslet blev aaaaaningens bättre, inte lika distinkt, men är fortfarande kvar. Vad har givaren till kontaktstycket som jag provade att dra ut för funktion? Alltså den som syns i den gröna ringen på bilden jag länkade till en bit upp i tråden. Jag testade även att enbart koppla ur valvetronicmotorns kontaktstycke, men då tändes EML-lampan och bilen blev helt orkeslös och en felkod lagrades. MEN, drar jag ut tidigare nämnda kontaktstycke så går bilen hur fint som helst och tappar ingen effekt alls. Kan man köra så? Kan nåt allvarligt hända? Vad har den för funktion som sagt? | |
| När du lossar den så slutar valvetronice att arbeta och fixeras i ett fast gynnsamt läge. Bör inte vara någon fara att köra så. Mellanarmarna är länkade mellan excenteraxeln och ventiltryckaren och kamaxlar och är en del av valvetronice. Jävla svårt att förklara men leta upp en sprängskiss så förstår du | |
| Tackar. Men vad har grejen som kontaktstycket går till för funktion? Vad är det för nåt? | |
|
Tror den mäter undertryck i insuget men vet inte exakt varför egenskapen blir som den blir när man lossar kontaktstycket. |
|
| Länk Den där alltså, vad är det för nåt? | |
|
Mäter undertryck i insuget |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.