AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.216

Bygga ljud i 540 sedan (E39)

Sida 1 av 2
La
101
Lasse540
540iA -01
Köpte nyss en Android-apparat som jag bytte ut "business-cd'n" med. Nu i nästa steg så tänkte jag ge mig på högtalarna. Min plan är att byta ut orginalhögtalarna (totalt 8st). Eftersom det är 4st 5,25" samt 4 tweeters så tänkte jag skaffa 2st 5,25 kit. Efter att ha läst på olika forum så har jag förståt att man skall lägga det mesta krutet (kvalitet, pengar) på högtalarna i framdörrarna och att dom som sitter i hatthyllan är svåra att "få till"?
Och till sist blir det någon form av bas (vet ej vad än). Ett par funderingar:

* Ang. slutsteg. Vad är klokast, att satsa på ett 5-kanals steg och driva hela systemet med eller införskaffa 1 mono-steg till basen och ett 4-kanals att driva fram-systemet med? Är det hugget som stucket?

* Hur ser ni på högtalarkablar? Kan man använda sig av dom som redan sitter i bilen eller är dom av så sunkig kvalitet att man borde montera in nya?

* Nu har jag inte tittat bakom dörrsidorna än men hur har BMW löst det med dom 2 högtalarna i framdörrarna? Har dom ett delningsfilter där (som i 5,25" kiten man köper) eler är det separata h-kablar till varje högtalare?

ps. Ser nu att det är coax (2-vägs) högtalare i hatthyllan. Byter ut mot samma typ. Tur man såg det nu så att man inte sätter mid-basar där. ;-)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
- Slutsteget sätts bak lämpligtvis så då behöver du dra signalkablar bak till det och sedan högtalarkablar fram.
- Delningsfiltren till framkiten kan du ha i dörrarna.
- Här finns hjälp för framdörrarna, Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hej!

Byt ut framsystemet mot ett av hög kvalité. Jag har brukat Mac Audio CFX 2.13 i min med väldigt bra resultat. Schysst klipp i midbasen och det går att spela bra högt.

Länk

Jag använde originalkablage från dörr till bagage och kopplade på slutsteget där. Delningsfiltret satte jag i dörren.

Ett 5-kanalsslutsteg kan ju vara smidigt men jag hade kört på separat 4-kanal och monoblock för att enklare kunna uppgradera om man känner för det.
La
101
Lasse540
540iA -01
Tack för din input "alpinaturbo". Jag har ju som sagt den enklaste varianten "business" som orginal i bilen. Är det så att högtalarkablarna i bilen går från radiomodulen i bagaget och vidare ut till alla högtalarna (och inte från cd'n där framme)?

Ang CFX 2.13-kitet så har jag kikat på det. Men jag googlade runt lite och har hittat web-shopar (Tyska) som säljer ett nyare/uppgraderat kit av Mac Audio (StarX 2.13) men som jag inte hittat i Sverige (Ljudia är det enda företag jag hittat i S som säljer dessa). Kan läsa att monteringsdjupet på CFX är 61mm. Det var inget problem att få in dom i dörren?

Jag får helt enkelt börja med att dra lågnivåkablarna från apparaten där fram bak till bagaget och sätta i ett 4-kanalssteg så att jag kommer igång någon gång. Har varit "ljudlös" i flera veckor nu.
Ka
5.697
Kane
Hur skall du få ut lågnivå?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag antar att den där "Android-apparaten" har lågnivå ut? (för att svara på Kanes fråga :)
Överlag tycker jag det låter som ett ganska sunt bygge.
Använd originalkablaget där det går.
Jag hade valt ett 5-kanalssteg för att underlätta.
Kolla monteringsdjupen innan du beställer högtalare.
Sätt filterna i dörrarna.
Se till att få rätt dimention på strömkablarna till steget/stegen, och glöm ej att säkra av med rätt säkring.
Mina enda funderingar hamnar på basen.. Med så små högtalare som 5,25" blir det svårt att få ett fylligt mellanregister, och glappet till en kraftig bas kan bli påfallande.
Mitt tips är att montera en eller två 8" basar, och klippa dem ganska högt så att de möter upp 5,25" lite bättre.
Hellre offra lite djupbas för att få en bättre helhet så att säga..

Men det här är bara min åsikt :)

-------
Min bil suger inte...
La
101
Lasse540
540iA -01
Kane: Maskinen har ganska många anslutningar, bla. lågnivå.

Simon76: "Androidapparaten" är en Enco 039. En Dynavin-klon säger vissa och andra säger att det är Dynavin som klonat Enco. Tror det finns en annan tillverkare också som jag inte kommer på namnet på just nu. Börjar på "H" tror jag.

Länk

Nej, jag beställer inga högtalare innan jag vet att dom passar. Om nån visste på rak arm vilket monteringsdjup det är i dörrarna så vore det ju jättebra men jag läser det till mig snart. Browsar igenom dom olika "bimmer-forumen" som finns så det ordnar sig.

Ang. basarna så blir det den sista pusselbiten på detta lilla projekt. Jag tror jag är mer för den lite snärtigare basgången och inte så mycket för "dunka-dunka, poff-poff" om du förstår ungefär hur jag menar? Hade en Audi för X antal år sedan där jag hade en låda med 2 JBL GTI 8" basar. Det lät bra.
Jag var/är inne på 2st 10" basar men kanske skall välja 2st 8:or i stället?
Ka
5.697
Kane
My bad: Missade att du skaffat en Androidmaskin.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Är det dessa du menar?
Länk
Jag har ingen aning om hur de låter, men CFX ser betydligt mer inbjudande ut i mina ögon. Hur som helst så verkar de båda vara ganska stabila för att vara 5,25". Det i kombination med svårigheterna att få fram basen i en sedan, gör att du kanske bör välja 10" bas ändå.. Svårt val.

-------
Min bil suger inte...
La
101
Lasse540
540iA -01
Simon76: Ja, där hittade du dom ja. Det är väl några dB hit och några Hertz dit som skiljer dom åt men inget markant. Du har nog rätt att CFX ser strået bättre ut.

Baslådan blir ju lite klurigt. Jag har ski-sack i min bil så det får man ju utnyttja på bästa sätt. Man får konstruera den så att "utblåset" kommer i mitten genom hålet. Fortsättning följer!
La
101
Lasse540
540iA -01
Hmm, nu blev jag fundersam igen. Är det mid-basar eller koaxialer som sitter som orginal i hatthyllan? Efter att ha kollat på Bavarian soundwerks video på youtube där dom byter ut orginalhögtalarna mot sitt egentillverkade kit så ser jag att killen stoppar i midbasar i hatthyllan. Läste någonstans att det satt koaxialer som orginal i H-hyllan men nu är jag inte så säker längre.

Länk

Planen jag hade var att sätta koaxialer i h-hyllan och skippa diskanterna i bakdörrarna men kanske skall ha mid-basar där och även byta ut och koppla in diskanterna i bakdörrarna. Alla dessa val! ..
La
101
Lasse540
540iA -01
@Alpinabiturbo:

Kollade monteringsdjupet på framdörrarna. 60,45mm. Såg att CFX 2.13 var 61mm. Men om du säger att du monterat dessa i din bil så måste det ju funkat? Du kanske lade brickor under så att du "höjde" högtalaren 1mm? Ingen risk då att högtalaren kläms mot insidan av dörrsidan sen?
Ka
5.697
Kane
Högtalarna i framdörrarna sitter i plastlådor och dessa kan formas om lite lätt med hjälp av varmluftspistol om högtalardjupet skulle vara lite "fel".
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det är två år sedan jag monterade mina men jag har för mig att de passade perfekt. Som Kane säger är det inga bekymmer att massera plastlådorna lite.

Jag kan säga att du inte kommer bli annat än nöjd med cfx-kitet det spelar galet högt om man vill. Jag matchade det med ett bryggat 4-kanalssteg.

Jag har även klätt in mina plastlådor med dynamats dämpmatta runt om för att få dem lite styvare.
La
101
Lasse540
540iA -01
@Alpinabiturbo

Har beställt CFX-kitet från Ljudia nu (och lite lågnivåkablar). Kommer bli spännande.
Bytte du ut högtalarna i hatthyllan också? I så fall till vad? Koaxialer eller midbasar?
Hur gjorde du med bas? Byggde du en egen låda eller köpte du en färdig?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

@Lasse540

Jag tävlar i bilstereo (dBdrag bassrace) så i basväg har jag haft fem 12" basar, i år kommer jag köra på två 15". Bygger även nytt framsystem, blir ombyggda dörrsidor för fyra 6,5".

Jag har en touring så jag har ej haft något i hatthyllan.

Rekommenderar att du låter original sitta kvar i hatthyllan eftersom det är framifrån man vill att ljudet ska komma.

Angående baslåda så är det optimala att du bygger en låda som spelar genom skidluckan, då får du bäst ljud utan skrammel i bagaget. Det är viktigt att det blir tätt mellan lådan och skidluckan så ingen bas läcker ut i bagaget. En 12" av bra kvalité räcker väl om man bygger så.
La
101
Lasse540
540iA -01
@Alpinabiturbo

Oj, då ligger du på en helt annan nivå när det gäller ljud. Jag är nog en glad amatör som bara vill ha ett hyffsat "vardags-ljud" (men ändå såklart med bra kvalitet).
Jag kikar runt lite på "bilstereoforum.se" och hittade där Hewi som har en projekttråd där på sitt bygge i en E39 sedan. Han har bla. en baslåda som ser intressant ut med dubbla basar som spelar genom ski-sack-hålet. Men du tror att det duger gott med 1 bashögtalare?

Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja Hewi känner jag till :) Ja det duger gott med en 12" av lite roligare modell.
Ka
5.697
Kane
Räcker även med 8-10". Jag har en 10" i bandpasslåda där röret spelar genom skidluckan i M5'an.
La
101
Lasse540
540iA -01
@Kane

Kan du berätta lite om hur du kom fram till just den modellen av baslåda? Själv funderar jag ju på basreflexlåda med dubbla 10:or och ett "utblås" i mitten som placeras i skisackhålet. Skiljer det mkt i karaktär på ljudet mellan de olika varianterna på lådor? Eller beror det på storleken på lådan att du valde just denna?
Ka
5.697
Kane
På en basreflex kompletteras ljudet från elementen med ljudet från porten. I en bandpasslåda går allt ljud via porten.
Så i ditt exempel spelar elementen rakt in i ryggstödet. Bättre då att ha en sluten låda där elementet spelar genom skidluckan. Så har jag i 740'n med en sluten låda och en 8" bas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.