AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.408

19" på E28. Snyggt eller vulgo?

Sida 2 av 3
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Kör själv med 20" på e39 och där funkar det.

Dyrt, ja! Fult.., vulgo.. beror mycket på fälgarna! Oftast är det rent av väldigt snyggt tycker jag! Så länge hjulen håller sig innanför skärmkanterna förstås! Tysk hjulstyling är det fulaste som finns (14" fälgar med 10" bredd och utspännda 225:or.. huga!)

Men det blir förbaskat stötigt med 20" och bilens framvagn får ta alla smällar.. ingen hjälp av gummi där inte!

Bug
-Schnitzerbumse med lite extra flås-
Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Det jag menade var att man måste ju garanterat bredda skärmarna ? sen är ju fälgarna svindyra när man kommer upp i 20" och uppåt sen så borde den inte gå att köra nej... borde bli stötig som fan !
Hi
141
Hinkas
318I -00
Det går ju att rulla ut framskärmarna lite. Och fälgarna behöver ju inte vara bredare än att de får plats i hjulhusen. Det kan ju vara 8" breda eller så. Bara hjulen tar sig under skärmkanterna när man svänger går det ju bra. Sedan om det tar i när man svänger och det kommer ett gupp, ja, byt framskärm :). Men jag tror faktiskt man tar det ganska lugnt om man vet att det kommer ett gupp, kan ju faktiskt slå sönder fälgarna också.
wrath:
Det jag reagerade över var att du uttalade dig i ämnet trots att du inte VET hur det ligger till, du spekulerar bara om vad som är gjort. Om man nu modifierar skärmar etc. för att som i det här fallet bli först med 20" på E36 är väl rätt häftigt tycker jag. Om fälgarna är dyra drabbar väl ingen annan än den som köpt dem, luktar snarare svensk avundsjuka om dina inlägg.

www.malte-racing.com
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Ja det har du rätt i Hinkas!
Fälgarna blir väldigt känsliga för stötar och slag när det knappt finns någe gummi mellan.. ;)
De blir lättare ovala, kantstötta etc än sina mindre syskon..

Något som däremot blir svårare är att plocka ner bredden på fälgarna, 20"-däck tillverkas nämligen inte i mindre dimmensioner än 245/35.. mig veterligen..

Kör själv med valsade skärmkanter både fram & bak för att få plats. 9" fram och 10" bak, fyller ut fint! ;)

Att någon/några dessutom lyckas få in sådana dimensioner på en E36'a.. WOW

Men det känns ibland som att åka på järnhjul, 0-komfort..

Bug
Länk
Jag kör med 235/35-19 på min E36:a och det är väl inte det mest komfortabla man varit med om men om man vill vara fin får man lida pin heter det ju :)

www.malte-racing.com
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Håller med.. lite får man väl offra... :D

Bug
Länk
Hi
141
Hinkas
318I -00
Och sedan om man vill ställa ut bilen, om man har stylat och har billjud etc. Vill man då synas ska man ju ha maffiga fälgar eller skrikande lack. Bilen ska ju skrika "här kommer jag, är jag inte fin. Sådant här har minsann inte du råd med!", eller nått sådant :). Men jag tror att jag tänker nöjja mig med 17" på E46'an... Dels p.g.a komfort (vägarna i Härjedalen är hemska) och dels p.g.a budget (18 år och sliter med ett support jobb). Men de som har råd och kan köra på släta vägar, det finns ju nästan ingen hejd på hur stora fälgar de kan ha, nästan. Men sedan... med jätte fälgar och orginal bromsar.... Det blir ju ganska tomt bakom fälgen då.
Hinkas:
Kan hålla med om att det inte skulle göra nåt med lite större bromsar dock känns det inte så prioriterat i dagsläget då det finns andra grejor till bilen som jag hellre lägger pengarna på.

www.malte-racing.com
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Visst visst !

avundsjuk ? knappast... även om jag skulle få 20" fälgar skulle jag inte sätta dit dom ! skulle snarare sälja dom och köpa 17" ev. 18" ! och köpa nåt annat för pengarna som återstår !

klart jävligt snyggt... och jag tror säkert det går att svänga med dom etc... men jag vill bara inte ha en stötig bil ! har svårt att tro att man kan åka komfortabelt i den bilen oavsett fjädrar och dämpare !
Hi
141
Hinkas
318I -00
MalteK: Ja, det är ju en fråga om prioritering. Och i vilken ordning man vill styla/tuna bilen. Jag vetinte själv om jag ska köpa nya bromsar när jag slänger på 17". Det kanske inte behövs när jag har dimensionen 17 bara.

Wrath: Neh, jag tror inte heller man kan åka speciellt komfortabelt i den bilen. Men där är det ju också en fråga om prioritering: snygga fälgar eller åka skönt. Kör man bara omkring i STHLM skulle jag nog välja snygga fälgar. Men tyvärr så är ju inte fallet. Så jag blev tvungen att söka en kompromiss, och då blev det 17" med 215/45. Men får dom tummen ur rö**n och lagar vägarna lite bättre här uppe så kanske man siktar in sig på lite större fälgar.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
okay låter vettigt ! =)
BM
174
BMW V8
540Touring -98
ESS 400+
Det är alltid snyggt med stora hjul. =)

Länk
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
När det gäller fälgar så finns det inget som heter för STORT..

DRIVE LIKE U JUST DON´T CARE
AND PUT YOURÉ HEAD UP IN THE AIR...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Max 18" skulle jag säga...annars tycker jag det blir lite väl biffigt. Störst är inte alltid bäst.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Håller med fullt ut... fast jag har inte sett en e28 med 19" dock bara emd 18" tror även jag 19" är lite väl biffigt

Länk
Är det någon som vet var man kan (OM man kan) hitta information om masströgheten i olika fälgar?
Mitt svar är i så fall att det ser rätt vulgo, skulle chilla ner till 17 iallafall

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Vad blev det för fälgar?

Här e min e28 med 18"
Länk

//Ticco

www.ticco.com
-> Ticco

Inga alls ännu. Dock lutar det nog åt likadana som innan dvs 17" M5 eventuellt 18" M5 E39.

Har synat branschen med lupp känns det som men hittar inget jag gillar och som samtidigt passar bra på en E28.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.