|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej , var ut i bilen idag och tänkte kolla på signalen på ena ABS givaren .. sen var jag in i fliken IKE ( cluster ) och såg att den stod på tyska så ändrade detta till English iställe. och efter det så fick hela instrumentpanelen spel och visar att jag ca 50L bensin fast jag har ca 25L , varv räknare åker i bott .. jag knaske kör i max 20-30km/h men som på bilden visar den 60 åker jag kanske 60-70 är jag uppe i en 160 om inte mer.. , nålen som visar förbrukning åker fram o tillbaka. sen säger den att alla dörrar är öppna fast dom är stängda. har provat kodat fram o tillbaka mellan olika språk men kommer ingen vart ! läste ur felkoden lite snabbt ur carsoft eftersom det var den cabeln jag hade i bilen just då. Hoppas någon kan komma med ett tips hur jag löser detta , kan inte ens larma bilen :'( den tjuter till antaligen för att den tror att dörrarna är öppna. Bild ; Carsoft [url=Länk Bild ; Instrumentet [url=Länk Tacksam för den hjälp jag kan få ! Jag har Carsoft , Inpa och bmw scanner 1.4.0 ute fall jag kan använda mig för att lösa detta ! Tack på förhand | |
|
EDIT ; FUNGERANDE LÄNKAR ! Länk Länk |
|
| EEPROM-IKE ? | |
| Ja de är nått som har blivit fel där vid skrivning antar jag .. Finns det någon factory reset i inpa med förinställda funktioner eller hur man ska säga ? | |
| Det ska gå att få tillbaka oem men vet ej hur. Har aldrig använt carsoft men detta strul är välkänt. Många gör detta fel. Men de ska gå att få tillbaka till default. | |
|
Oj va många dubbel postar de vart av mig :s.. Okej men jag har även bmw scanner och inpa . |
|
| Har haft batteriet urkopplat sen 13.30 , så allt borde vara släppt nu när jag slutar jobbet 22:00 , återkommer . | |
| Gör nog ingen skillnad. Men testa på | |
|
Det är Carsoft som ställt till det, du måste skriva tillbaka rätt parameterar i de styrenheter som nu fått fel. T ex med INPA eller hos BMW. Carsoft är fullt med buggar och man bör inte använda det för att ändra inställningar... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nej det var ingen skillnad alls :( ... Hur ska jag gå tillväga i Inpa ? , hittar inget under instrument cluster som verkar vara till för att återställa eller något liknade.. |
|
|
Nu har jag gett upp detta , ringde BMW i Borlänge som ska få koda om hela bilen till en kostnad utav 670kr . ( carsoft åker i papperskorgen ) |
|
|
Ingen som kan läsa ur sin IKE fil till cluster 6.914.908 (a) tack på förhand |
|
|
Yes , nu har jag lyckats hitta en fil och modiferat den lite så nu fungerar , Tankmätare,hastighetsmätare, varvräknare , tempmätare allt riktigt nu är det bara försöka koda om dörrarna.. tips mottages gärna ! :) |
|
| Xpay var det du som stannade och frågade mig om en fil till instrumentet i går uppe vid skräddarbacken? :P | |
| Stämmer bra de :-) | |
|
Jag har varit med om detta på en e38 740 som vi ändrade språket på mha carsoft. efter att gjort recode mha NCS så fungerade mätarna igen. //Lars |
|
| Var ner och låna en lika bil i stort sett och läste ur bilfirmans koder :-) så nu fungerar allt igen ! | |
| Tjena har har EEPROM-IKE på min E38 carsoftstrul såklart. tänkte åka till en kille som Progman imorrn och jag undrar om det går att fixa detta i progman? är det någon speciell fil man behöver eller finns allt i programmet och det är bara att plugga in och köra en recode ? | |
|
Hej, jag använde mig utav bmw scanner och kodade in filerna , men progman ska väl ha alla nödvändiga filer tror jag iaf ! Med vänlig hälsning, André |
|
| ncs fungerar också under expertmode :) | |
|
tack båda! Då får vi hålla tummarna då :) har även en tråd på 7-serien om frontläpp till E38 har ni lite och göra kan ni kolla på bilderna och ge mig tips i den frågan!(funderar på köpa Apinareplica eftersom min e trasig!) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.