|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
För några månader sedan startade jag en tråd ang lite frågor ang köp av 318/320 diesel 2009/2012 gick mååånga bra svar som hjälp oss så vi vet nu vad vi vill ha i utrustningsväg etc vi har kommit fram till att äldst 2010 men 318 eller 320 spelar ingen roll. det viktiga är att den är välvårdad och har viss utrustning vi har dock börjat fundera på ang antal mil. Jag vill inte ha en bil som gått långt, men samtidigt skiljer det sååå mkt pengar våra val står mellan dessa varianter 2010/2011 som gått ca 1500-2000 mil..de ligger ca 219 tkr 2010/2011 som gått ca 9000-10000 mil...de ligger på ca 169 tkr om vi köper en lågmilare, så blir den kvar i många år, eftersom det känns som vi förlorar på att byta in den ..då är ju tanken att vi ska ha den minst 5 ? år köper vi en långmilare, vill vi säkerligen byta in den, när den närmar sig 12/13 tusen mil. vilket är nog en 1,5/2,5 år .. vad tjänar man mest på ekonomiskt...man tjänar ju ca 50 tusen kr på den som gått mera, men får man tag på en 2011 som gått max 2 tusen mil, så tjänar man ju lite mera på servicekostnader etc.. + att man kan ju få liiite mera för inbytesbilen ju dyrare bilen man köper är köpet kommer göras på bilfirma | |
| Hur mycket kör du per år? | |
|
skulle tippa på max 1500 mil. mest stadskörning och semester/husvagn |
|
|
Jag skulle definitivt köpa en lågmilare när det inte handlar om en större skillnad än 50´. Med en långmilare kommer du ganska snart närma dig miltal där slitdelar kan behöva börja bytas och du har snart ingen maskinskada på försäkringen längre. Med tanke på problemen med dubbelmasse-svänghjulen på de manuella (om ni nu vill ha en manuell) så skulle iaf jag personligen vilja ha gällande maskinskada på en 318d/320d... På min tidigare 320d -08 fick svänghjul och koppling bytas vid ca. 9500 mil till en kostnad av 22.000.....jag är glad att jag fortfarande hade maskinskada kvar på försäkringen :) |
|
|
Håller med Thorssa. Köpte själv för ett tag sen min 120d som då bara hade rullat dryga 1450mil. Fick med Bmw premium selection, maskinskada är det länge kvar på etc... Sen känslan av en nästan helt ny bil är värt många tusenlappar om man frågar mig. Visst,värdetappet är ganska stort dom första åren, men ska ni nu ha den så pass många år som du säger så kommer det plana ut längre fram. |
|
| Skulle nog föredra att köpa en "lång" milad bmw diesel framför en lågmilad som fiskörts till och från tappen 3 gånger om dagen. Något säger mig att det är mindre problem med de bilar som rullar. | |
|
Håller med CRF_Niklas där att "långa" bra mil på en bil ger mindre strul än bilar som bara använts för att hämta på dagis och åka till ICA i veckorna. I Sverige verkar det finnas en (felaktig?) rädsla för bilar som gått långt. Två gånger har vi varit nere i Tyskland och köpt BMWs som är 2-3år gamla men gått långt och dessa har varit våra mest problemfria bilar. Jämför med taxibilar som kan vara fräscha trots 40' mil på mätaren. Men visst sen är det ju individuellt för varje bil beroende på tidigare ägarens skötsel. "2010/2011-som-gått-1500-2000-mil"-bilen har förhoppningsvis stått i garage på nätter och dagar när den inte körts, nyttjat motorvärmare flitigt, hårdbromsats nu och då, kanske bytt motoroljans oftare, tvättats ofta osv. |
|
|
Låga körsträckor är inte alls nyttigt för en diesel. De behöver regelbundna körningar med driftsvarm motor för att bränna ur partikelfiltret. Mycket hellre en nyare långmilare än en äldre lågmilare. 10.000 mil är för övrigt inte en "långmilare". Snarare lagom inkörd ;) Tänk på att när bilen blir några år gammal så minskar miltalets betydelse för värderingen. Det skiljer inga 50.000 kr på en 8 år gammal bil som gått 7000 mil istället för 14000 mil. ------- //Lövet |
|
|
Lövet, en lågmilare behöver -INTE- ha gått korta sträckor. Eller vad menar du med "låga körsträckor"? Du kan inte med miltalet enbart säga hur motorns skick är. Snarare kan man då kolla på hur långt det vart mellan servicetillfällena då jag antar dessa till stor del går på förbrukad mängd bränsle (som E46 / E39 använde 2.5 m3 bränsle). Korta sträckor ger högre förbrukning vilket ger tätare service:ar i kilometer räknat. Även så tror jag det inverkar marginellt eller inget på motorns skick. Inte heller behöver dieslar "bränna ur" partikelfiltret "ofta". En långkörning (1+ timme) en gång i kvartalet är säkert fullt adekvat, vilket jag tror alla nog håller. Jag ser gärna källor på "låga körsträckor är inte alls nyttigt för en diesel". Vad är "låga" (inte varmkörd?) och vad är "inte nyttigt"? |
|
|
Det är skillnad på lågmilad och lågmilad bil. Visst finns det som bilarna som rullar några km i stan dagligen, vilket kanske inte är optimalt. Sen finns det även lågmilade som inte används speciellt mycket. Tänker på min egen då ägaren innan knappt använde den, därav det låga milen. Sen kanske det kan vara svårt att få reda på hur den används tidigare om man köper den på en firma. Sen tror jag det är ganska så få som går och köper sig en diesel om man vet om att man bara ska puttra några kilometer i stan. Även fast diesel blivit billigare att äga i mot förr. Oavsett hur det ligger till så tycker jag låga mil på så pass ny bil som en 2010/2011 inte gör nåt. Är det kanske en 5-7 år gammal bil med dom milen kanske man ska börja fundera hur den kan ha används så pass lite. |
|
|
En gång i kvartalet qsage? Nej, långt oftare än så. Regeneringen sker med runt 100 mils intervall. Då måste du köra runt 20-30 minuter fullt driftsvarm. Antagandet att två bilar i samma ålder har olika genomsnittskörsträcka är ren sannolikhetslära. Man köper inte en 318d/320d som "helgbil". ------- //Lövet |
|
|
kul och läsa alla funderingar.. vill göra det som är mest ekonomiskt..själv känner jag att 10 000 känns lite långt och den kommer ju även att gå långa vänder man kanske inte så mkt ..men köper vi en lågmilare blir det tomt på kontot..och jag gillar att ha en buffert =) .. ang partikelfilter så ...våran volvo har gått mkt under tiden vi haft den ..och det har varit måååånga långväga vändor och det är kasst i alla fall... har ju även funderat på bensin, men har ju firmanbilen/diesel och det skulle underlätta lite på många fronter... känns som att värdeminskningen blir mindre på en lite billigare långmilare...samt, då när det är dags och byta har man ju testat modellen och vet mera vad man ska leta/kolla efter.. får fundera vidare och tack för era svar !! |
|
|
Min 335:a lär ju bli en lågmilare, på dom sista 18 månaderna har den gått 914 mil...Men den har då endast varit inreggad i 6 av dom månaderna. Den används som helg/sommarbil mellan april till oktober. Men den går aldrig några korta sträckor, endast långkörning, minst 5 mil annars tas den inte ut ur garaget. Så visst är det skillnad på lågmil & lågmil... |
|
|
Är Volvobilen en 2,0d, 1.6d eller DRIVe? I så fall är det en annan filtertyp. Räkna på det totala värdefallet i kronor lågmil vs långmil. Skulle tro att "långmilaren" blir betydligt billigare även om den kräver någon form av reparation pga väsentligt lägre värdeminskning. ------- //Lövet |
|
|
en v50 2,0d hade gått 9,500 när vi köpte den och nu 17 000 ca , haft den i ca 3 år |
|
| En polare hade en 2.0d V50 som strulade hela tiden då han hade den. Slutade med byte av spridare samt partikelfilter och någon givare sen sålde han bilen. | |
|
lät som en billig verkstadsnota =( varit rätt nöjd med den på sitt sätt ..liten och smidig och helt okej att köra. men många skumma fel som varit dyyyyra att fixa, som jag tycker ska hålla mer än 13-15 tusen mil .. men all köp av bil är ju grisen i säcken :D |
|
| Vår 06a hade gått 13k när vi köpte den förra året. Efter att ha läst mycket här på forumet så tvekade jag inte att köpa den. Första ägaren körde drygt 3k om året. | |
|
"En gång i kvartalet qsage? Nej, långt oftare än så. Regeneringen sker med runt 100 mils intervall. Då måste du köra runt 20-30 minuter fullt driftsvarm." Vem säger att det måste ske oftare än en gång i kvartalet? 100 mil är vad du kommer på en tank. Tror du inte de allra allra (99.9%) flesta kör 20-30 minuter i sträck en ändå gång på en hel tank? Vad jag menar är att det är ett icke-problem. "Antagandet att två bilar i samma ålder har olika genomsnittskörsträcka är ren sannolikhetslära. Man köper inte en 318d/320d som "helgbil"." Vet inte vad du menar med ovanstående eller vad det har med sannolikhetslära att göra, men du får gärna förtydliga. Jag har läst mer sannolikhetslära än vad du kan föreställa dig så ta i från tårna. ;) Oftast håller jag med dig i vad du skriver Lövet, men här är du ute på tunn is. Framför allt tycker jag just den här åsikten är klassisk autopower-dravel. En bil kan gå 20mil / veckan (~1000mil/året, i.e. lågmilare) på antingen 1x20mil eller 20x1mil. Det förra får väl anses vara helt OK för motorn, det andra mindre bra. Att generalisera och säga att alla lågmilare är dåliga är rent och skärt struntprat, därför ska man inte förmedla det som en slags sanning vilket man ofta gör här på forumet. Speciellt när man inte har en aning om hur fordonet brukats. Man får helt enkelt undersöka bilen i fråga och försöka få en uppfattning om hur den brukats. |
|
|
Okay, enkelt uttryckt: De flesta användare brukar sina bilar varje dag. Två bilar som är lika gamla där den ena har gått mycket kortare har sannolikt i genomsnitt kortare körsträcka per dag. Detta då de är väldigt ovanligt att köpa en vanlig bruksbil och använda den bara på helger. 20-30 minuter en gång per 100 mil är inte det som räcker. Du måste regelbundet köra 20-30 minuter för att filtret ska brännas ut. Det finns bilar som fått sina filter förstörda på bara ett par tusen mil. Senaste exemplet jag läste var en Skoda Octavia med ungefär 4000 mil på mätaren som tvingats byta filter pga ogynnsam körprofil. Hur har du tänkt att kontrollera att lågmilaren bara används vid enstaka tillfällen och till långa sträckor när den står i hallen? Det är helt omöjligt att se på utsidan och säljaren är ju inte direkt en pålitlig källa. ------- //Lövet |
|
|
jag funderar ju mest på det ekonomiska som tex värdeminskning, fria servicar kanske jämnar ut sig mot att den är dyrare, etc. 10 000 är i alla fall det mesta den fått gått ..känner att man kanske kan byta in den efter 1,5 år och då har den säkert inte gått mera än 12000 vilket ändå inte är 'jättemkt' och den förhopningsvis inte droppat så supermkt i pris fel som uppkommer har jag lärt mig kan komma oavsett om den gått 1000 mil eller 15000. och är ju svårt att veta vilken person som haft den jag brukar i alla fall tänka att är bilen mkt välskött invändigt och utvändigt så förhoppninsvis har ägaren varit lika nogrann med skötsel av motor och service och tvärtom......... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.