|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Såg att en välutrustad sv-såld Cayenne S -06, 1 ägare och med 10 000 mil på mätaren såldes för 160 000 på KVD förra veckan! Har aldrig sett mig i en Cayenne men är inte detta väldigt mycket bil för pengarna? Finns även mängder på blocket... kan tänka mig att dessa bensintörstande bilar inte är så populära bland beg. kunder. Prutläge. Och med ett lågt pris kan man ju ta soppanotan, värdeminskningssmällen är ju tagen. Några erfarenheter från Cayenne-ägande? Vad bör man se upp med? Typfel? Verklig förbrukning? Hur är den att köra jämfört med X5. Vilken motor bör man satsa på (bensin)? Tacksam för tips om detta! | |
| Bra tråd och frågor. Är faktiskt inne på samma linje som dig. | |
|
Vill man få så mest "skryt" faktor per krona så slå till. Vill du däremot ha en en skön bil med klass och still avstå! Jämfört mot en X5 (E70) så gå.. Nej det går inte att jämföra. Bilen känns stel, billig och tråkig att köra. Det känns som en Jänkarbil tyvärr. Just my 2 cents! |
|
|
Nu har jag iofs endast kört Cayenne Turbo ÅM11, men jag känner inte igen mig i 3MW:s beskrivning - håller med om att Cayennen är striktare i inredningen än ex min förra Q7:a, men långtifrån "billig"! Bottenvärdet för första generationen Cayenne har i princip ingen gräns, så en sådan hade jag ej vågat mig på - däremot gillar jag faceliften (-08) som dessutom innebar en förbättring av kvaliteten på V6:an, lägre förbrukning på V8:an (S), och vassare Turbo....plus att GTS kom då, trevligast motorljud av alla dessa, samt med manuell option :) V8:orna är törstiga as dock, de får en M5 V10 att se snål ut haha... |
|
|
Satsa självklart på en Turbo-modell. Sug v8:an och v6 kännslite som jänkare, mulliga. Turbon är ju galen! Har tittat på några stycken. En Turbo fanns hos Hedin Bil Helsingborg, sänktes till 160000:- hann jag se innan den blev såld. Skryt eller ej, gå på din egen känsla och testa flera, det är ju du som ska köra den. Bra kvalité men begagnatskick beror såklart på vem som skött om den. /TM |
|
|
För mig handlar det inte om att köpa en "skryt faktor", utan som jag skrev, en bra stor motorstark bil för pengarna. Värdetappet är ju enormt. Frågan är om Porschen är så mycket sämre än en X5 med samma prislapp? En E70 med samma mil ligger ca 70 000 högre i pris. Tillverkas Cayenna i USA? Tycker hur som helst att den (06-07:a) ser mycket modernare ut än en E53 och inte så långt efter E70... men smaken är olika. Köper man en Cayenne får man ju vara beredd på att den inte är värd mycket när man säljer den, men det gör ju inte så mycket om man får den för 150 000... Tar gärna mer input från någon som ägt och kört Cayenne och kanske även X5. Några standardfel som kan bli kostsamma på Cayenne? /J |
|
|
Det finns problem med tillverkningsfel av motorblocken på V6an innan facelift. Men du verkar ju främst ute efter de större motorerna. ------- //Lövet |
|
|
Förbrukning V6 250 hk (13,5) V6 290 hk (12,9) s V8 340 hk (14,9) s V8 385 hk (13,7) Gts V8 405 hk (13,9) turbo 450 hk (15,7) turbo 500 hk (14,9) turbo s 521 hk (15,7) turbo s 550 hk (16,8) Diesel V6 240 hk (9,3) |
|
| Tack! Det där är väl Porsches egna siffror... under vanlig körning får man väl lägga till minst 10%... "inspirerad" körning +25%... :-( | |
| En polare hade 450 Turbo. Korrekt siffror på den är strax över 2 liter, ALDRIG under. | |
|
En Porsche är en Porsche oavsett modell, med en byggkvalitet som ligger klart över andra bilar, BMW inkluderat. Men, de kräver skötsel, hittar du en fin välskött Cayenne så får du väldigt mycket bil för lite pengar som dessutom funkar utmärkt både på Autobahn och offroad. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Lyfter tråden lite då jag planerar en för en Cyenne Turbo. Har tyvärr aldrig reiktigt fallit för X5... Sorry, svär i kyrkan... âr det någon som vet om några typ fel på -04 -06 Turbo modellerna? Nivåreglering - Hur ter sig detta initiellt (när det är helt kass så fattar jag att det inte rör sig...) men kan man få en förvarning om att det börjar bi kass, eller är det typiskt BMW. Funkar fint, och sedan inte alls? Växellåda - Några problem? Turbo's - Några typ fle/problem? El - Typ fel? Andra erfarenheter? Och, jag frågar här för att om det finns något ställe med kritiker så är det här..;-) Hos Porsche får man lite färgade svar, ungefär som att snacka brister på BMW här... tack för åsikter och synpunkter. //PB |
|
|
Stavar som ett mongo... iphone... //PB |
|
|
Gammal tråd, men bra frågor. dyker upp på google när man googlar på cayenne peoblem , så det är väl bra att fylla den med lite svar. Står i bergepp avv köpa en CT, så någon som kan svara på frågorna ovan eller bidra till diskussionen? |
|
| Årsmodell? | |
|
Jag köpte en Cayenne Turbo med en bra ustrustningsnivå och bra historik. Riktigt skön bil som klår X5 e53 i alla lägen; i komfort, kvalitetskänsla, motorljud, fart, off road eller snö egenskaper och bränsletörst... Detta vet jag med all säkerhet eftersom vi har en sådan inom familje också. Kända problem; PDC bak och vevhus vent. Sedan är det förmodligen som med vilken bil som helst. Är dom inte skött av tidigare ägare kan det bli precis hur dyrt som helst. Jag har själv fått byta ett par PDC sensorer, annars har den gått som en klocka. Fantastisk i skånsk drivsnö och en fröm på Autobahn. Luftfjärdringen är ett måste som är guld värd. GPS'n är dock den sämsta jag någonsin skådat. till och med frun med en karta blir bättre..... //PB |
|
| Hur är det med resevdelspriser? Till BMW kan man ju hitta det mesta till vettiga priser på nätet, finns det något utbud av Porsche delar på eBay? | |
|
weeeman: Ja, slitdelar till Porsche finns gott om till vettiga priser... MVH Christofer |
|
|
Porschedelar tycker jag inte är så dyra. Har en 997 o 991 i familjen och inget av vad vi har bytat har varit speciellt mkt saftigare än till vilken annan bil som helst. Väldigt mycket grejer sitter ju även i VW menar jag. Sen finns det såklart saker som är väldigt dyrt, men inget hittills har jag höjt ögonbrynen över. |
|
|
Porsche är helt ok, t ex vid luftfjädringsproblem så finns en tysk firma som både säljer kompressorer och luftbälgar till bra priser på ebay. Som det skrivs, kolla bilen och dess historik noga. Vet om någon enstaka CT som fått byta låda men då är det nog i kombo av hård körning och inte bytt olja och filter i lådan gissar jag. Även hört rykten om att lådorna kan trilskas på de pga tillverkningsfel men låter det vara osagt. gå med i porsche.nu så kommer du in på märkesdedikerat fordon annars. Mvh Asken |
|
|
Bytte in en Cayenne -06 på firman i våras med endast 1 ägare (SV-såld) Extrem bränsleförbrukning (då är jag van vid bilar som drar mycket) Låg kvalitetskänsla för biltypen. Ingen vidare prestanda Tråkig bil som känns som en VW Touareg snarare än en premium suv. Nyare Cayenne modellen verkar dock riktigt trevlig! Mycket problem på dom tidigare S modellerna om jag förstått det rätt med: Citerar ifrån Auto Motor & sport: "Cylindrarna har en beläggning i dessa aluminiummotorer som heter Alusil (eller locasil beroende på årsmodell) som tycks kunna släppa/krackelera (verkar inte gå så långt att detta händer på Audi/VW) och kolvarna börjar skava på cylinderväggarna och aluminium från kolvarna i kombination med trasig ytbeläggning på cylinderväggarna blir ingen bra förutsättning. En sorts skärning alltså." Har själv haft 2-3 kunder som försökt byta in sina bilar (Cayenne S) som verkar ha haft dessa problem! Gillar du själv modellen så är det väl mitt "viktiga tips" att kika innan köp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.