|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte en 320d -09 för ett tag sen som har Radio Professional och AUX-ingång. Brukar lyssna på Spotify i mobilen via en aux kabel till aux-ingången mellan sätena. Blir riktigt bra ljudkvalité. Men skulle gärna vilja slippa dras med aux kabeln hela tiden, börjar bli ganska irriterande när den fastnar o har sig. Så jag skulle vilja installera Bluetooth på nått sätt, och undrar om någon vet nån bra lösning på att få BT i bilen? Jag har sökt en del här i forumet och på olika andra sidor. Men inte hittat nått bra svar, och många trådar är sen flera år tillbaka. Så vad finns att köpa nuförtiden? Måste man lämna in bilen eller finns det kit att köpa som man kan koppla in själv? Bilen är alltså 320d E91 -09, med Radio Professional HU och AUX-ingång. Har ingen navi, USB el liknande. Tacksam för svar! Mvh forsmann | |
| Skulle faktiskt också vilja ha svar på den frågan. | |
|
Jag kör med Belkin AirCast Auto i min C5, det fungerar kalasbra. Kostar mellan 449 kr hos NetOnNet; Länk /Masten |
|
|
Hoppsan, ordet "mellan" ska bort ovan men det räknade ni nog ut själva... :) /Masten |
|
|
Alla delar som behövs för att eftermontera Bluetooth kostar ca 10 000kr. Utöver det tillkommer programmering och montering. Har bilen den nyare Professional Radion utan fiberoptiska anslutningar behöver radion bytas ut. Observera att musik över Bluetooth inte stöds. Det går enbart att ringa och ta emot samtal. Till bilar tillverkade från och med 2010-09 (modellår 2011) och nyare finns det ingen eftermonteringssats för Bluetooth. |
|
|
Masten, Belkin AirCast Auto är grymt smidig. Köpte en sån och testade, fungerade bra. Enkel inkoppling och högt o tydligt ljud. Men tyckte att djupbasen försvinner lite med den. Testade med aux kabeln igen och då är ljudet mycket bättre. Så jag lämnade tillbaka den. Såg också att flera klagade just på att ljudet försämras lite med den. Så jag skulle hällre vilja installera en riktigt Bluetooth. Chris87, tack för svar. 10.000kr är lite väl mycket pengar, och då kunde man inte ens streama musik från en smartphone. Jag är egentligen bara ute efter Bluetooth, inte handsfree eller så. Vet du något billigare alternativ? Har sett nån sida med eftermarknads BT som kopplas in via fiberoptiska kablar. Kan man se på nått sätt om man har fiberoptiska HU:n? Min bil är tillverkad 2009-03. |
|
| Jag tror att enda alternativet är aux om du vill komma undan skapligt. Funderar själv på en mobil hållare (om det finns) med nån smart sätt koppla in aux samt en NFC bricka på mobil hållaren för att mobilen automatiskt ska göra det man vill. Har också funderat på belkin blåtand som vinner på smidighet. Skulle också vilja att stereon bryter radio om aux aktiveras. | |
| Ja bluetooth verkar inte vara nån billig historia att få installerat i bilen. AUX är bra för absolut bästa ljudet, men jag pallar inte med en kabel som går tvärs över halva kupén. Så man kanske får skaffa en Belkin Bluetooth ändå. Den är ju grymt smidig och ljudet är förvånansvärt bra för en pryl för 450kr. Synd att basen försämras lite med den bara, men då får jag väl istället uppgradera till Alpine systemet. | |
|
här har du en som fungerar som original i BMW. Länk |
|
|
compatibla bilar med Fiscon system, Car Compatibility FISCON Pro handsfree kits for BMW Radio Professional are compatible with these vehicles: BMW Models 1 Series - E81, E82, E87, E88 3 Series - E90, E91, E92, E93 X1 - E84 Z4 - E89 It is possible that vehicles from 9/2009 with Professional radio do not have a fiber optic interface. In this case FISCON can be installed only in combination with a replacement of the radio.If other components using fiber optic are already installed in the car like CD-Changer, iPod interface or a special soundsystem, the radio is suitable. If you have doubts please verify which radio you have by making a sight check of the connectors or ask your BMW dealer. |
|
|
raj55 , tack för svar. Den där fiscon har jag kikat på, den verkar väldigt bra och som du säger, fungerar som BMW original. Verkar vara en bra pryl det där, synd att den kostar 4000:-. Det svider lite när det är så mycket pengar bara för att få bluetooth i bilen. Men börjar inse att snart finns det inte så många fler alternativ. Har även kikat på att byta ut hela stereon mot en sån där Dynavin enhet som har DVD, GPS, BT, USB, AUX. Ja allting inbyggt i en o samma enhet. Verkar också riktigt bra att ha allting i samma, inkl bluetooth för musik streaming. Är det någon som har hört nån som har installerat en sådan stereo? |
|
| Om ni strömmar ljud via AUX, hur gör ni med sladden? Har ni armstödet uppe hela tiden eller lämnar ni nallen i facket och öppnar varje gång ni ska fibbla med nallen? Eller finns det något hål så att ev. kablar kan komma ut ut armstödsfacket? | |
|
qsacage: Det är inga problem att stänga facket med sladden dragen ut ur. Så gör jag. Men fick faktiskt en Brodit-hållare(Länk av tjejen i present så nu blir det försöka dra auxkabeln bakom istrumentpanelen för en mer permanent lösning. |
|
| Ok, så du klämmer den med locket. Det går ju, men känns lite sådär.. | |
| Kör också Belkin som jag är supernöjd med. Tycker inte att den tappar i ljud, vilket iofs kan bero på att jag moddat min anläggning med andra element, bl.a en 10" bas i skuffen, stärkare och lite annat. Sladden har jag haft klämd i snart 10 månader utan problem. | |
|
Tänkte beställa detta bluetooth kitet och installera i bilen Länk Har sökt mycket på bluetooth till E90 nu, och tycker nog att detta kitet verkar grymt bra. Fungerar precis som BMW original, fast detta klarar A2DP musik streaming från smartphones. Kitet ska kopplas in via fiberoptik, så jag kikade i bilen idag men hittade inga fiberoptiska kablar nånstans. Däremot så finns det två anslutningar bak på stereon där den ena blinkar rött. Antar att det är fiberoptisk anslutning. Men frågan är, vet någon om dom anslutningarna på baksidan av radion räcker för att installera detta bluetooth kitet? Mvh forsmann |
|
|
Jag hade funderat på denna från Grom Audio för ca 2500 kr: Länk Hade en liknande i min e46 (bara usb/ipod/aux) men den funkade helt ok. (Lite buggig på vissa MP3:or, men annars finfint.) Nån erfarenhet av det? |
|
| Har just beställt en Belkin AirCast Auto. Tycker att prisnivån är helt perfekt. Tack för tips Masten och Forsmann | |
|
Det blir sämre ljud med BT-överföring då det använder ett förlustkomprimerande protokoll. Blir ännu sämre när man kör mp3 som redan är komprimerat på liknande sätt. Kör själv med en kombinerad USB-ladd/aux-kabel till Iphone. Funkar jättebra. Den sticker ut under armstödet med luckan stängd och landar i mittfacket där telefonen vilar bra. Då får man telefonen laddad också samtidigt i samma kabel. |
|
|
MackeYar , har själv aldrig testat just den där Grom. Men har hört flera som varit väldigt nöjda med den. Jag hade däremot en liknande box i min gamla S60 med AUX och USB, och den var jag väldigt nöjd med. Grom boxen är snäppet bättre vad jag har hört. zoopåse , visst blir det lite sämre med BT streaming. Men det beror oxå på kvalitén på BT:n. Original BT i nyare bilar är väldigt bra, och ljudkvalitén är svår att höra någon skillnad om man jämför med AUX kabel. Men det finns exempel på BT streaming som inte låter så värst bra heller tyvärr. Jag fick mitt BT kit idag. Ska koppla in det i helgen i bilen, och hoppas jag blir nöjd. Enligt vad jag har läst så har många blivit nöjda med det där kitet. |
|
|
Har nu blivit klar med installationen av bluetooth kitet. Jag är väldigt nöjd! Installationen var lite pillrig och trångt som fasiken, men det blev bra till slut. Handsfreen funkar kanon, smidigt med hela kontaktlistan direkt i displayen på stereon. Hörde ett litet eko när man pratade, men det kan jag leva med. Musikstreaming fungerade hur bra som helst, och bäst av allt - det är lika bra ljudkvalité som när man lyssnar via aux kabel. Så jag är riktigt nöjd med detta kitet. Kan verkligen rekommendera det! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.