AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.825

Drömbilen (535d) inköpt! Nästan... Tips?

Sida 2 av 4
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Lite beroende på hur du bor men jag har elvärmare i min och det funkar fint för mig ( och kostar inte stora pengar )
Men visst hade det varit nice med dieselvärmare

Ha deT
Fr
16
Freddanb
535D M sport touring -05
50 tusen måste ju vara helt hysteriskt. En ebersprächer kostar 6000 på tyska ebay inkl allt. Ev får man väl montera ett tidur ist för att intergrera i i drive i värsta fall men man bör klara den runt 15 isf. Nu har jag monterat 10 talet på grävmaskiner, hjullastare och dumpar volley ju gör att jag tänkte prova på själv och då blir det ju inte en krona dyrare än inköp. För dom som inte gör sånt här själv så finns det bara i Göteborg flera firmor som bara gör sånt här och tar max 8000 för montering. Då ingår dock inte integrering i idrive dock som sagt.

/F
4.8l V8 är törstig i stan helt klart. Men jag har kört 300 mil eller 280 mil för att vara exakt på 4 mån så jag har aldrig räknat kostnaden för drivmedel.

Troligtvis är jag mer miljövän än er andra med dieslar som redan i grunden är smutsigare per liter mätt och rullar typ 4-6 gånger mer...bara en reflektion från miljövännen Zog. :)

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Grattis! Bättre bil går inte att få tag på inom rimliga summor! :)
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Freddanb: Fråga om pris på att få den monterad integrerad i IDrive ska du få se..då ångrar man att man inte hittade en bil som redan hade.
Har just fått en offert på montering av en 10 kilovatt med telstart i grävmaskin och det blev 27000 tusen
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
535:an har varit en våt dröm länge. En snabb lyxig familjebil för 300k och som inte kostar skjortan att köra och försäkra:) Allt är ju relativt förstås... Vad skall man byte upp till när man vant sig vid denna?!
Det sura med att titta efter den här typen av bil är att det finns ett ganska begränsat antal att välja mellan. Att hitta en med allt man vill ha är ju nästan omöjligt (om man inte vill lägga 800 000:- på en ny). Kompromisser suger:)

Fr
16
Freddanb
535D M sport touring -05
gto80: Som sagt, vet att det kan vara så dyrt på bmw verkstad men det finns ju andra vägar att gå. Vilken grävmaskin och vilken ort vart detta? 28 känns som ett rätt vettigt pris faktiskt ifall du köper allt via den som monterar. En sådan sats till det priset skulle ju duga utmärkt till en bil med. telestarten är ju även den möjlig att använda din tidur då man kan skicka sms med starttid mm..

/F
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Freddanb; Det var montering innan leverans på en Volvo ec360.
Men grejen att ha det orginalmonterat på sin BMW är ju det att då går den även som hjälpvärmare för att hålla motortempen vilket brukar behövas. det får man nog inte en eftermonterad att göra utan att få in den i Idrive
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Gto: jag vet inte hur det är på gamla modeller, men på f11 så värms inte motorn.
Vad gäller den röriga integreringen i iDrive är det inget att betala extra för. För att direktstarta eller ställantimern måste tändningen vara helt på, en bunt menyer ska navigeras ner i innan man kan aktivera den.
Jag kör enbart med fjärren.
Vidare innehåller timerfunktionen inge som helst intelligens, ex vilken volvo som helst sen 90 talet, du måste själv ange när timern ska starta.
Fr
16
Freddanb
535D M sport touring -05
Intressant hellstrom. Ska montera själv i min på sikt tänkte jag men det får bli inför nästa vinter.

Ska iof inte ha fjärr heller utan enbart telestart.

Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Känns som att dieselvärmare går bort tills nästa bil...
Kan ni svara på detta då? Hur ser (hör?) man skillnad på 676 Hifi, och 677 Hifi Professional? Det står "677 Hifi högtalarsysten" (inte professional)i specen från bilfirman...
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jhellström.På min värms motorn samt går som stödvärmare när det behövs och inte alls krånglig att ställa in timmer på,du kan köpa till telstart betydligt bättre än fjärr.
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
gto80:
Jag är ledsen att göra dig besviken. Om du inte har själv byggt om din värmare värmer den inte motorn vid användning av bara värmaren. Den värmer bara den "lilla" kretsen för kupevärme. När du sedan startar bilen och vattnet i "motorkretsen" blivit lika varmt öpnnas ett spjäll och då hjälper värmaren hela kretsloppet. Således är BMW: fabriksmonterade diselvärmare bara en kupevärmare fram tills du har startat bilen och fått upp värmen.
Se gärna:
Länk

Jag har tyvärr samma i min men funderar starkt på att bygga om min enligt tipset i tråden.

MVH Baccala

Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
gto80:
Vart finns att köpa telstart till rimpliga pengar?

jhellström:
Jag håller med att det är tämligen krångligt att ställa in starten av värmaren. Med krångligt menar jag i detta fall inte tekniskt svårt utan mer omständigt. Dessutom helt värdelöst att man måste ställa in starttid. I alla andra bilar ställer man in avresetid och värmaren startar automatiskt beroende på väderlek. I min går värmaren 30 min, varken mer eller mindre....
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
677 ÄR Professional (eller DSP eller LOGIC7, kärt barn har många namn), grattis iallafall. Det är stor skillnad tycker jag. Ett helt annat drag i det, framför allt att mellanregistert håller tight även vid höga volymer.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Även jag har org dieselvärmare ägaren innan hade beställt det efteråt alltså eftermonterat org värmare och det gick på 29000..Enligt mig helt bort kastade pengar.Den går max 30 min visst isen på rutorna försvinner och behaglig värme i bilen men enligt mig o tillräckligt. Har en bekant som har samma bil som jag och värmare även hans blir inte riktigt varm. en anna polare har det i sin volvo V70D5
där blir det varmt kan jag lova

Så nästan 30000 för en halv bra kupevärmare nja.Nästa disel blir med den klassiska motorvärmare med kupe uttag
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Kris: Blev lite osäker eftersom "Professional" inte stod med i beskrivningen. Hifi högtalarsystem (som det står i specen efter 677) heter ju 676 och Pro 677 så rent teoretiskt skulle det kunna vara vilket som!? Fel siffra eller fel benämning? Hittade en bra länk på forumet som beskrev skillnaden mycket utförligt så tydligen ska jag leta efter en centerhögtalare ovanpå instrumentbrädan (=677). Känns oerhört länge tills fredag:)

Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
AHA!! Märks att man är "rookie"... Hittade bmwvin.com här på forumet och där finns ju alla fabriksspecar! Svart på vitt står det: "677 HiFi System Professional DSP". Jippekayey:)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag ska ha HiFi system det vill säga 676 men jag har även centerhögtalare ovanpå instrumentbrädan vilket har jag då?
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
catc_me
Enligt denna länk (kanske någon kan tipsa hur man länkar snyggare..) så borde du ha 677, alltså HiFi System Professional DSP om du har en centerhögtalare på ovansidan av instrumentbrädan. Kanske sitter det ett galler i alla bilar men ingen högtalare under? Detta är helt färsk kunskap för mig:-) "-I know nothing, i´m from Barcelona!"
Länk
(AutoPower ] [ Forum ] [ Bilstereo GPS Navi TV Tele Ljud Larm ]
Rubrik: FAQ: Olika ljudsystem E6X / E9X)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.