AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.824

Drömbilen (535d) inköpt! Nästan... Tips?

Sida 1 av 4
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Hej!
För ca ett år sen bestämde jag mig för att köpa drömbilen och har sen dess läst det mesta på forumet. Med premiärinlägget vill jag passa på att tacka för all hjälp jag haft från alla medlemmarna på forumet
Har precis köpt en 535dt E61 -10 (premium selection) och räknar minuterna till jag får hämta den nästa vecka. Hade hoppats på en F11 men dom går inte att räkna hem än som privatbil i tjänsten. Bilen har advantage, comfort och M-paket men tyvärr inte dieselvärmare vilket jag vant mig vid. Kommer köra ca 4500mil per år i tjänsten och räknar med att behålla ögonstenen i fem år innan F11'an tar äver:) Hoppas ni har några tips om vad man skall tänka på för att få mest nöje och hygglig ekonomi under tiden! Har någon installerat dieselvärmare i efterhand får ni gärna tipsa om kostnad, märke osv...
Mvh//PapaB

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ska du installera Webasto lika som fabriksmonterat då får du räkna med priser närmare 50 tusen.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Grattis, låter som en härlig bil, hade inte tackat nej till en sådan. Har väl inte mycket att tillägga förutom att hålla koll så motorn blir ordentligt varm. Vanligt att termostaten (arna) blir dåliga så den går lite kallt. Annars är det väl att laga så mkt som möjligt själv om möjligheter finns. Bromsar och andra slitdelar går att hitta för småpengar om man mekar själv och letar lite på nätet.
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Oj! 50 lök!! Då blir det långkalsonger istället;) Antar att dom får skruva ut nästan hela 6an för att komma åt...
Räknar med att få byta bromsskivor om ca ett år. Frågade på BMW och det skulle kosta 6+9k (bak, fram)!!. Antar att man klarar att byta själv med en hyfsad verktygslåda och internet:). Så snart som vägarna tinar upp så undvik Karlstadsområdet för då skall det provköras på allvar:-D

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Ta det lungt !
Körkortet är bra att ha
Hornen växer otroligt fort :-)
Välkommen i råoljeträsket
Man kan byta rätt mycket själv och med lite datorhjälp och forum fixar man det mesta
Det jag tycker bäst om i min är prologic systemet som gör bilkörningen mycket trevligare

Ha deT
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Ska hålla koll på tempen (som jag förresten inte vet var man ser, idrive?)
Prologic? Trodde jag läst om alla tillvalsprylar men denna måste jag missat!?
Vad innebär det? Inga plusgrader på YR de närmsta 10 dagarna. Antar att jag får behålla körkortet ett tag till;)

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Systemet hette "Hi-Fi system Professional LOGIC7".
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Gratulerar. Här är en till som ser fram emot torr asfalt och rumstemperatur ute, så att DTC-lampan får vila lite. Köpte en likadan i höstas och njuter fortfarande varje kilometer jag kör.
Antar att det är 535'an på Autowåx i Karlstad du köpt? (har fortfarande blocket-bevakningen kvar :)). Får man fråga vad du fick ge för den? Vill minnas att de hade den ganska högt prissatt från början.
Vi
9
Vined99
520dA Touring -10
Grattis till ditt bilköp. Har också funderat länge på en 535dA men det blv en 520dA M denhär gången.

Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Lite beroende av värdet på förhandlade "mervärden" men skulle tro att det slutar på mellan 310-315k (startpris 335k). Fantastiskt skick. Några stenskott på huven annars som ny. MotorUtrymme& bagagerum ser ut som fabriksnytt! Värderad till 344k på Kvd's sida om det nu är verklighetstroget:) Som alltid med begagnat kan man bara hålla tummarna att man inte trampat på en mina...
En torr bilfri 110-väg ligger högt på önskelistan just nu:-)

Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Tackar! Har inte ägt en "beemer" på 20år så det var dags! Hade en vit 520iA sist som jag älskade! Den drog nog 1,3 liter milen så att kunna köra en så stark diesel på runt 0,7 är nästan science fiction:)

Vi
9
Vined99
520dA Touring -10
Tror nog inte att du kan köra den runt 0,7 liter milen. På min står det att han ska dra 0,58 vid blandad körning, men jag körde 90 på landsväg i dag i ca en timme och då stog mätaren på 0,59. Så blandag ligger den på ca 0,65

Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Skall bli intressant att se verklig förbrukning med min körstil. Har oftast bråttom och kör om betydligt oftare än jag blir omkörd, så antagligen håller inte fabriksspecarna vdg förbrukning;) Kör en R-line Passat idag (170hk, diesel, 4wd) och om sanningen skall fram är jag mer orolig för att glömma bort att jag inte bara kan svänga ut, trampa plattan i botten och köra om på halkiga vägar som med 4wd... Kanske hittar en 535 xdrive nästa gång:)
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Jag har kört min på 0,73 landsväg (1 tank, 90% E4) och 0,84 blandad körning (3 fulltankar, 90% pendling på 70-väg). Mätt på tripp och tankmätare.
Här sitter grabbarna och räknar centilitrar.... 1.65 här på 300 mil stadskörning med lite landsväg (5-10%)
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Var det med det berömda ägget mellan foten & pedalen eller med "normal" körning?
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Fanns inga ägg på min gaspedal om det är långkörningen och 0,73 du syftar på. Normal körning med familj i bil, E4 Sundsvall-Linköping laglig hastighet +5-10km/h. Därtill några mil stadskörning innan tank.
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
WOW!! 1,65!! :-D. OK, ser din poäng:) Ser jag nyktert på det (vilket ju är kört för det här kvällen) så handlar +en dl/mil om ca 6000:-/år med mina mil, så det överlever jag. Å andra sidan kan man konvertera dom pengarna till ca 12 flaskor bra singelmalt;)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är inga som helst problem med att svänga ut och sänka högerfoten i den bilen du köpt då elektroniken hjälper dig, men visst sticker en fyrhjulsdriven bil kvickare. Jag tror dock inte du kan räkna med 0.7L/mil, kör du längre sträckor på vägar med lite högre hastighetsbegränsningar får du nog ändå räkna med 0.8-0.85L/mil i gengäld.

Körde 30mil i lugnt takt för ett litet tag sedan och mätte genom att fylla tanken och nolla trippmätaren, eftersom det var lite halt men tomt på motorvägen landade snittfarten på 90km/h cirka och förbrukningen blev 0.76L/mil. En helt underbar motor är det, men snåljåp hade kanske varit att ta i. :)

//Bjersér
Pa
43
Papaburlo
535d Touring M -10
Tittade så mycket på F11 innan så jag blandar nog ihop förbrukningen. Strunt samma, jag misstänker att jag kommer le ändå hela vägen till macken;-)
Förresten, sitter en eluppvärmd ratt monterad. Går den på när bilen startar eller är det nåt man ställer in? (får ju inte bilen förän på fredag)

Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Du slår på den med en knapp vid justeringen av ratten. Den saknar jag i min, hade vart gött att ha denna tid på året.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.