AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
16.988

Är jag helt ute och cyklar? E39 530i, -01

Sida 2 av 4
Lasse Karlsson
Henola!

Har min 530IT-03 ute på blocket nu, och så iskallt läge som nu, har jag aldrig upplevt, med nån bil jag försökt sälja! Ett mejl har jag fått, där nån undrade vad jag kunde släppa den för. drog till med en bit under vad den står ute för 42000, o hörde ej mer sen!

Troligtvis helt fel tid att sälja, taskig konjunktur + svårsåld bil som gör detta. hade i varje fall förväntat mig lite skambud!

Ska fixa till den lite nu, och göra ett nytt försök, så får vi se!

HA DET!

modolasse
Lasse: Det låter ju inte alls bra! Jag hade också förväntat mig lite skambud, men inte ens det! Märkligt :) Lycka till.

Captainoats: Jo, men nu har jag gått och velat ett tag, och även om det inte är jättebråttom så vill jag ju bli av med den nu när jag väl har bestämt mig :).

Jag tror faktiskt jag gör såhär. Prissänkning till ca 60 (?) och lägger upp lite fräscha nytagna utomhusbilder. Kanske kan funka?
Captainoats: Gällande rostbubblorna så är den ena precis ovanför vänstra strålkastaren och den andra är en ytlig sådan som sitter vid ena A-stolpen.
Jag sänkte bilen till 60' och bytte ut bilderna till några utomhus-varianter istället. Det ser rätt desperat ut, men det får funka. Nu har jag ju som sagt bestämt mig :).

Vi får se om det blir lite bättre ruljans.

Tack för input, gott folk.

/Henke
Det gäller att du hittar någon som inte bryr sig ett smack om utrustning för tommare än så här hittar man inte nästan ingen sv-såld, trä (äkta trä qsacage) och metallic är enda tillvalen.

Länk

Den har inte ens DSC!! Det, navigator, automat och så mycket utrustning som möjligt var krav hos köparen till pappas 530iA E39 som gick för 69tkr med 16100mil för några månader sedan, då uppskattades riktigt fint skick, utrustningen och historiken utan de detaljerna hade det inte gått att få ut 69tkr dessutom la jag ut 78st bilder Länk så spekulanter kunde drömma sig i väg=). Jämfört med pappas ställer jag mig högst tveksam till att du lyckas med 65tkr, som M3Rune skrev var nöjd om du får ut 50tkr.

Åtgärda rosten, ska du ta så mycket betalt får det inte finns någon rost, speciellt som det du har att trycka på är riktigt fint skick (rostfri på dörrar, innanför tanklucka, bagagelucka etc?) finns det några sommarhjul?

Ta gärna med servicehistorik och saker som är bytta (vevhusventilationen?)

Miltalet är lågt, svårt att hitta exemplar med mindre mil även om det finns ett par ute just nu Länk den har varit till salu lääänge.

Mvh Stephan
Stephan: Hmm, jag börjar inse detta mer och mer. Jag var inte så utrustnings-kåt när jag kollade runt efter en e39, tittad mest på det allmänna skicket och miltal. Samtidigt är ju bilaffärer högst subjektiva; något som är väldigt värdefullt för en person är inte lika värdefullt för en annan. Utifrån det jag tittar på tycker jag att bilen är värd sina pengar, det är mycket bil per krona. Men... som sagt, en högst subjektiv upplevelse :).

Ingen annan rost som jag har noterat; dörrar, underrede, bagagelucka osv. ser rena ut.

Sommardäck finns inte, jag kasserade dem när jag sulade om till de nya vinterdäcken. Detta är också givetvis ett minus, men många bilförsäljare skickar å andra sidan inte med vinterdäck om du köper bilen på sommaren. Eller? :)

Den du länkar till ligger ju dock däremot väldigt högt i pris för att vara en E39. Men visst, är det en sådan man är ute efter så kanske det går... Jag hade nog lagt pengarna på något annat i det fallet.
henola; Den länkade har rullat 9475mil, är ett år yngre, har M-Sportpaket och står hos en handlare så 14tkr extra mot din bör det vara värt det om man betalar begärt pris, men det går säkert att pruta i och med att den stått länge.

65tkr är jättedyrt när inte ens sommarhjul medföljer, för att den ska vara värd det priset ska stötdämparna vara i det närmaste perfekta, koppling max 2000mil gammal och inget ska vara dåligt, typ repfria strålkastare och vindruta, perfekta fälgar osv.

Hur länge har du ägt den?

DSC bör man kräva även om man struntar i allt annat, minns det par som sålde sina 16" fälgar från sin 530i-01 som köptes för att bli vinterfälgar på pappas de ratade en 530i utan DSC när de köpte sin ny 2001. Visst funkar det med ASC+T men den extra säkerhet som antisladdsystem ger är dumt att vara utan.

Bilderna tycker jag är helt ok även om det är bra om du lägger ut fler på någon bildsida.

Mvh Stephan
Denna kostar hälften så mycket och har M-pkt (men kanske privatimporterad): Länk

Allt över 40' är väl bara att buga och bocka för?
Måste dock säga att bilen är otroligt snygg, m-paket förstör verkligen linjerna även om jag ju vet att det är något som är bra för värdet... Lycka till.

Inga sommardäck är ett enormt minus, köper man en sådan bil vill man knappast springa och köpa däck det första man gör, i synnerhet om det inte finns fälgar till dem.

Kombinationen av halvstor motor, dålig utrustning och ett svårt skick (hade varit bättre om den var perfekt, eller riktigt dålig...). Tror inte heller det lönar sig att höja skicket mer en omlack, köp begagnade däck på fälg och skicka med men i övrigt är det bara priset kvar att justera... Och den kommer inte bli mer lättsåld med tiden, det är ingen sommarbil (om man bortser från det uppenbart uppenbara, däcken...) som folk vill ha på våren.

Plus att den ska besiktigas...du har inte haft den så länge osv... Jag tror på runt 40 i slutpris.
Ni vet åtminstone hur ni ska sänka humöret på en stackars människa, pojkar!

Jahopp. Jag får fortsätta hoppas att "rätt" köpare hör av sig helt enkelt :).
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Nu blir jag nyfken över vad min bil är värd.
Samma färg och skinn som TS bil , samma årsmodell fast 17 000 mil.
Dock automat.

Väldigt fint skick på min och både vinter och sommardäck i bra skick och orginalfälgar.

Här är min utrustningslista, kan någon värdera den lite snabbt ?
Handlar mer om jag ska byta ut min helförsäkring eller inte, jag ska behålla den länge till då den inte är värd att sälja för det lilla man får.

Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sommardäck, visst drar det ner priset men vad är värdet på ett par 16" egentligen - 2-3 tusen spänn? Knappast det som gör det svårt.

Svårare är exempelvis att man kan få tag i en med m-paket och lägre miltal till samma pengar: Länk

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
henola, vänta till våren om du kan som sagt, kanske du kan få ut lite mer då.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Länk med bild som går att klicka upp större.

Länk
Jo, jag har väl inget annat val än att vänta egentligen :).

Jag tycker mest att det är synd att den bara står i garaget utan att bli använd särskilt mycket. Jag bor numera så pass centralt i Göteborg/Mölndal att det inte finns någon anledning till att ha bilen mer än att okynnes-åka till ICA en gång i veckan för att storhandla eller åka hem till Linköping någon gång ibland.

40' finns det inte en chans att jag släpper den för. Då ska helvetet frysa över, Eminem ska börja sjunga opera och Döds-stjärnan ska byggas på riktigt. Tidigare nämnda händelser ska även ske under exakt samma tillfälle för att det priset ska gälla. Någon måtta får det vara!
henola; Det jag hade gjort i ditt fall är att ta riktigt många bilder så färg/interiör framhävs, köpare vill kunna drömma sig bort.

Skaffa även sommarhjul, min erfarenhet säger att de flesta köpare vill ha en färdig produkt, finns det ingenting att åtgärda så får man fler möjliga köpare och ett högre pris. Även om det går att hitta sommarhjul billigt så ska det finnas ute just då gör det inte det kostar det bra mycket mer än 2-3tkr = bättre att det följer med, är hjulen långt borta och ska skickas får man besväret att hämta dem på bussgods på konstiga tider/platser åtminstone i Stockholm = jobbigt.

Så ta massor av bilder, skaffa sommarhjul, åtgärda rosten (om det bara är två stenskott kostar det inte mycket med spotrepair), skriv vad som är åtgärdat/servat av större saker.

Kom ihåg det räcker med en köpare som inte bryr sig om utrustning, verkligen gillar Anthrazit/Beige + trä och en bra skick för att få iväg den. Med mina tips är möjligheterna större att lyckas få begärt pris eller hyfsatt nära.

Mvh Stephan
Stephan, jag tar åt mig och bugar och bockar för tipsen!

Fixar bilder i helgen, börjar snoka runt efter bra rost-fix-person i omnejden och får googla satan efter fälgar + sommardäck.

/Henrik
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Henola,

Jag sålde vår 530 i sommras för 39.000:-
Var i bra skick, ingen rost, helt nya dunlop sommar däck, tygklädsel, automat, inga vinterdäck, hade rullat närmare 27.000 mil
Tror du hade fått iallafall 50 jämnt om den var automat, min åkte på export till Libyen, krav stormotor och automat är ett måste om den skall iväg åt dom bredgraderna...
Får du 50 så var glad. ;-)
Ethel: De betalar tydligen runt 50 cent / U.S. Gallon i Libyen, stormotor är nog ett måste ;).
jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
OT: min morbror sålde sin 530i -01 dit också. Dock manuell. Är väl dom omtalade massuppköparna de talats om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.