AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
16.987

Är jag helt ute och cyklar? E39 530i, -01

Sida 1 av 4
Hej.

Efter mycket överläggande, blocket-kollande och runtsnokande här på forumet så har jag valt att lägga ut min E39 för försäljning.

Se blocket-annons: Länk

Finns även på power-börsen.

Jag lade upp givetvis upp den med en viss prutmån, men jag anser att en fin 530i borde vara värd något i den stilen.

Hittills har intresset varit överraskande milt, bortsett från en kille som kom och tittade på bilen. Han var helt såld på den, men var nog mer sugen på en BMW än en fin BMW, således kom vi inte överrens om något pris.

Tror ni att jag är helt ute och cyklar gällande priset?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Med beige inredning så skall du vara glad om du får den såld för 55 000:-
Hade vart lättare om det hade vart grått/svartskinn eller alcantra.

För 20 000:- riksdaler till på ditt utgångspris till får du en E60...

BMW M-POWER
Har den varit ute länge? I så fall är priset fel, tyvärr. Dock låga mil, så helt omöjligt är det kanske inte, men det är en ruskigt smal kundkrets på en sådan bil. Entusiasterna vill ha mer utrustning och kanske 540, medan de flesta vill ha en billigare bil, eller e60.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Du har 3 problem i relation till priset, som jag ser det:

1. Beige inredning med träimitation är inte jättehett.
2. Två rostbubblor får många blocketsurfare att surfa vidare.
3. 15.000 mil.

Oavsett om priset är "OK" så gissar jag att det är få köpare som vill bränna 65' på en smårostig, 13 år gammal BMW med 15' på klockan. Visste vill kanske någon ha en "bruksbil", men då helst en kombi och rostfri.

Tror det blir tufft att få mer än 50 faktiskt, men jag kan ha fel. Kanske mer lönsamt att sälja dina Hakka-7:or separat och dumpa priset på bilen?

Vad erbjöd intressenten som kom och tittade?

BMW 530i Sedan, E39 (231hk) -01
(146 mån / 14500 mil)
Värderingsålder 146 mån, värdeminskningsstartdatum 2000-11-29
Värderingsutlåtande
Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.
Köppris 63 900 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 50 300 - 57 800 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Obs, värderingen ovan var med "vinterdäck i OK skick".
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Korta svaret är JA du är nog ute å cyklar vad gäller prissättningen.

Snålt utrustad
Avsaknad av M-sport, taklucka, navigation, drag, sommardäck? mm får nog många att stå över denna bil, samt självklart prissättningen.

Sedan har den ju självklart fördelar med bra dokumentation/historik samt låg mätarställning.

Rent spontant skulle jag säga att ett slutpris mellan 40-50k skulle kunna vara rimligt att förvänta sig.

OBS! Detta är min personliga åsikt utan att ha sett bilen live.

Lycka till med försäljningen!

///Stefan
Jag köpte den bland annat på grund av den beiga inredningen och har fått överraskande positiv feedback från vänner, så det är väl en smaksak? Jag trodde faktiskt det skulle se förjävligt ut, men så tyckte jag att det gjorde sig så bra att jag slog till :).

qsacage: Hårda ord! Men jag förstår vad du menar. Dock är jag hellre den som är ärlig och skriver ut vad som faktiskt finns på bilen än att undanhålla det tills att någon tittar på den. Anser du att det är bättre att skippa de (i mina ögon hyfsat irrelevanta) rostbubblorna och låta den eventuella köparen få se dem själv när han/hon kommer och tittar på bilen? Det gör inte jag, men även där är säkerligen smaken som baken.

"Smårostig" känns som ett högst överdrivet adjektiv för den här bilen, men du får kalla det vad du vill :).

Bilpriser är inget jag lägger så överdrivet stor vikt vid, men den övre delen av privatpriset låter inte helt orimligt. Tack för upplysningen!
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Personligen tycker jag färgkombinationen är synnerligen attraktiv. Skulle jag välja mellan två objekt varav den ena är enl TS färgkombo och den andra silver/svart som exempel skulle jag lätt pröjsa 5 k mer för beige inredning under förustättning allt annat lika. Men smaken är som baken.

Mvh Martin
Tack för era snabba svar förresten!

Partisk, men ändå hyfsat objektiv, som jag är så vill jag vill tillägga att "wow"-effekten jag fick när jag såg bilen gjorde att jag köpte den. Egentligen vill jag bara få folk att komma och titta på bilen, då lär de sannerligen få samma effekt. Jag, och alla som har sett den i min bekantskapskrets, tycker att den är väldigt fin. Det tycker jag är värt mer än de halvskrotiga exemplaren som ligger ute på blocket för mellan 40-50 k.

/Henke
GI
2.196
GINO
Visst känns det lite surt ibland när man inte får det man vill ha för bilen men det positiva är att just nu är få likvärdiga bilar till salu.
Ha lite tålamod och avvakta någon vecka om du inte har bråttom med att bli av med kärran.

Länk

BMW M-POWER
Gino: Jag har märkt det, därav bland annat min prissättning.

Det är inte särskilt brådis, den står lugnt och fint i garaget så länge :).
GI
2.196
GINO
Då så :)

BMW M-POWER
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Lite tips angående annonsen: när servades bilen senast, vilken service va det som gjordes, vilken service kommer ( insp 1 eller 2), var är bilen servad ( bmw verkstad). Vad är bytt och åtgärdat genom åren. Hur mycket är det kvar på s-däcken? Varför inte ta och fixa dem två rostbubblorna som skämmer det för övrigt fina skicket? Sänk priset under 60 tkr så får du troligtvis fler träffar på annonsen (ev köpare kanske söker max pris 60 tkr) istället för högt annonsering med prutmån.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Min reaktion var direkt på priset,
65,000kr för en 01 nnjjaa..
Men allt annat är helt okej färg på bilen beige skinn osv
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Vet inte hur det står sig men jag sålde min BMW 525i -02 med M-sportpaket, automat, alcantara och rostfri för 65000 - för ganska exakt 2 år sen.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Hade gått 16500 skall dock tilläggas.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tycker den den är riktigt snygg, jag har exakt samma kombo, fast automat.
På lite skoj undrar vad min bil är värd kontra din.

Jag har ganska likvärdig utrustning, men dock automat, dragkrok, taklucka, skisack, sommar o vinterdäck, 1000 mil mer än dig och kanonskick på min också.

Tror jag kankse skulle få 60 - 65 ?

Jag hade lätt valt din bil om jag skulle köpa nu, jag tycker inte m paket är lika snyggt på sedaner som på kombi, tycker bilen är mer clean utan.

hade inte betalat mer för navi, då den är gammal ändå och i princip använder man det aldrig.

Det är isf växellådan som jag skulle välja bort din pga att jag vill ha aut.

Sedan gillar jag aldrig när man tar bilder i tvätthallen, då känns det som att man tvättat bilen endast för det tillfället, ta lite vanliga bilder i vanlig miljö ?
Det där med bilderna funderade jag också på. Tyvärr har jag inte lyckats tima in hyfsat dagsväder utan regn/snö i Göteborg på sista tiden, men kan dra lite tidigare från jobbet idag och fixa lite fina utomhusbilder som framhäver det goda skicket.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Precis, ser ut som du har fint skicka, vart är rostbubblorna som du pratar om ?
Alla bilar i den åldern har någon form av bubbla, frågan om det är värt att nämna i annonsen ?

Kanske du kan visa det när spekulanter kommer, för jag menar är skicket i övrigt mycket gott så är det nog ok, letar man rostfritt i den prisklassen så är man nog helt fel ute, speciellt med E39.
Överlag så är det enbart priset den stora massan tittar på när det gäller beg.köp.
Tyvärr har man sällan någonting tillbaka för att man har varit pedant och skött bilen exemplariskt.
Köparna på fina ex finns där ute men de är få och det vill nog till det lilla extra för att de ska vara beredda att betala, så entusiasterna tittar nog vidare.
De som letar 530 att bruksa med tror jag letar Touring i 1:a hand och säkert automat också.

Sen är väl e39 en väldigt undervärderad modell av "marknaden"

Mkt spekulationer från min sida men tyvärr tror jag du får va nöjd om du får 50.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag tror ändå skicket spelar roll.
Häng kvar lite, du säljer ju bil sämsta tiden på året.

Håll ut till våren, tror din kombo med manuell kan locka många.
Det är ju en kanonbil till reapris !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.