AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.139

Kan jag bestrida p-boten?

Sida 1 av 2
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Hej alla,

Hade böter idag på bilen när jag kom från träningen.
Har betalat avgiften och inte heller kommit sent men, den var upp och ner vänd så då skrev de det som orsak. Måste ha blåst omkull när jag öppnade bakdörren för att ta ut väskan.

Jag har ändå skrivit till dem och låtsats som att jag inte vet varför jag fick böter. Därför vill jag att de prövar om beslutet. Tog kopia på lappen och avgiftslappen, skrev ett brev och skickade med posten.

Tror ni jag har någon chans? Kan de ha tagit foto som bevis?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Man ska alltid överklaga vid minsta tveksamheter. Vi alla vet ju hur fula p-bolagen kan vara.
Biljetten ska ju ligga väl synlig i rutan, vänd framåt så man lätt kan läsa av den utifrån.
Ska man gå efter regelboken har du gjort fel, men på samma gång är väl inte p-vakten så korkad att man inte kan tyda en text upp & ner.
Ett foto har dom garanterat tagit.

Får du fel är det bara för att du gjort fel, inte för att dom inte kan tyda biljetten.
P-bolagen är väl inte direkt kända för att vara generösa och förstående..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lappen var nog upp och ned, inte bara texten i sig. Baksidan var alltså det enda synliga. Jag har också fått böter för det. Funderade på om det gick att överklaga, men parkeringsvakten hade kryssat i att lapp fanns, men ej läsbar.

Jag tror dina chanser är små...

Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Rättspraxis från högre rätt godkänner inte denna ursäkt, men du kan chansa på att den som bedömer inte känner till det exakt och hänvisa till en dom från Enköpings tingsrätt, (Ä79/94). Den handlar om en kille som hävdade att biljetten troligen blåst ned på golvet då han stängde dörren, han bifogade även biljetten och slapp betala. Trots att det finns många rättigheter när det kommer till detta område så är just den här händelsen en av de knepigare att få rätt i. Betala och författa ett överklagande, går det så går det. :)
Jag köpte biljett en gång men glömde lägga denna i framrutan.
Fick böter. Ringde in och de bad mig skicka in biljetten eller bild (minns ej vilket). Jag behövde ej betala.
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Det som hände var att lappen blåst omkull pga vinddrag när jag öppnade dörren, som sagt.
Har ej tänkt betala, kan verka som ett erkännande, innan jag fått något svar. Får jag avslag kan jag ju hänvisa till det som hände i Enköping och överklaga igen. Vet inte om det kan skada mig på något sätt, inkasso, någon prick eller Kronofogden. Vet att de gillar att skrämmas med de två, om processen tar för lång tid.
Vet inte riktigt hur det står till där.
I vanliga fall betalar jag utan problem. Men den här gången känner jag att jag vill luska vidare med det här för att se vad som händer och för att man betalat, har bevis för det, men ändå ska betala.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har varit med om precis det som Roma beskriver. Hade lapp, åkte ett ärende och flyttade på lappen, parkerade på samma plats igen och glömde då lägga tillbaka lappen i rutan. Skickade in biljetten i original om jag minns rätt.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Att betala innan du bestrider är inte att ses som ett "erkännande" utan snarare praxis och du slipper annat eventuellt strul.
mr
32
mrmax
320 e46 touring -04
2002 tii -73
Hejsan
Betala alltid då ev utredning tar oftast längre tid än att hammna hos fogden. Jag har överklagat dom flesta jag fått, den bästa som gick genom för länge sedan var stoppförbud. Jag hävdade att jag hade stått trafikfarligt om jag inte puttat bilen dit, bifogade kvitto på brytarspetsar (2002:a) och fick tillbaka stålarna! fömodlish är dom lite snutigare nuförtiden.... alltid värt ett försök iaf med bra argument.
Om det är en kontrollavgift så ska man INTE betala innan allt är avgjort.
Aldrig... Det ses som ett erkännande och plötsligt är det jag som måste dra p-bolaget inför domstol med hela bevisbördan och inte tvärtom.
mr
32
mrmax
320 e46 touring -04
2002 tii -73
Länk
enligt 7 i lagen så måste man betala även fast man anser att den är felaktig.
Man kan ju alltid vänta på första påminnelsen om man inte vill ligga ute med xxx KR. sen blir det påminnelseavgift/fogden/lyxfällan...

Man överklagar till Polismyndigheten först, sedan Tingsrätt och det är ju upp till dig att bevisa/förklara varför du anser boten felaktig i vilket fall som helst.
Då det uppenbart är en kontrollavgift gäller inte den lagen och polisen har ingenting med saken att göra.
Då det uppenbart är en kontrollavgift gäller inte den lagen och polisen har ingenting med saken att göra.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När man bestrider en kontrollavgift behöver man inte betala in avgiften.
När parkeringsbolaget är klar med utredningen kommer de ett nytt datum som du senaste ska betala in avgiften på.

Är ju samma sak med tex en fortkörningsböter. Vägrar du skriva på så behöver du ju inte betala den.
Då avgörs ju fallet i tingsrätten i stället.
mr
32
mrmax
320 e46 touring -04
2002 tii -73
Jo det är ju annorlunda med kontrollavgift, varför är det uppenbart att det rör en sådan?
Därför att han inte skriver att han varit på polisstationen och bestridit.

Det är endast vid kontrollavgifter man kontaktar företaget bakom.
Dessutom är det vanligt med privata lösningar vid tex företag och gym. Inte lika vanligt med kommunala P-vakter på dom platserna.

Alltså:
Parkeringsanmärkning med Transportstyrelsen som betalningsmottagare = betala direkt och överklaga hos polisen sedan.

kontrollavgift men alla utom transportstyrelsen som betalningsmottagare= betala först när ärendet är helt utrett.
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Det rör sig som en kontrollavgift som Daniel_73 och andra säger, står så här på lappen:

''Fordonet har varit uppställt i strid mot gällande bestämmelser enligt texten på kontrollavgiften(överträdelse) varför en avgift om 400kr uttages.''

''Eventuella invändningar kan göras skriftligt via vår hemsida q-park.se eller på adress..''

Detta var utanför ett gym.
Q-Park är enligt mig det drygaste parkeringsbolaget att ha att göra med, så räkna inte med att slippa få betala. Personalen på Q-Park har en tendens till att lappa korrekt parkerade bilar som erlagt avgift (jag har sett det med egna ögon) och sen vägrat erkänna att de har gjort fel.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Parkeringskvittot var alltså oläsbart därför att det hamnat upp och ner av någon anledning.
I spelets regler ingår att klart visa för parkeringskontrollanten att man inte parkerat fel, då slipper man parkeringsanmärkning (gäller kanske inte Q-Park då).
En enkel åtgärd är att ha en klämma i bilfönstret som håller fast biljetten i det läge man lämnar den. Klämman kostar max tio kronor. På Q-Parks parkeringar kan du ju dessutom ta en bildserie med mobilen där biljetten tydligt syns och där bilen kan identifieras.
Att i efterhand kunna visa att du betalt avgiften är värdefullt men du får tänka dig att även bevisa att du inte lånat biljetten av någon annan som parkerat i samma område vid samma tidpunkt. Parkeringsbolaget behöver faktiskt inte vara så tillmötesgående så du får nog kämpa på för att slippa betalningen. Bolaget har enbart vinstintresse och vet säkert att det inte förlorar kunder om de inte skriver av din parkeringsbot/kontrollavgift. Men kämpa på, du kan få rätt.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Idag fick jag en på 450kr för att jag tydligen stod 1dm för långt till vänster. På vänster sida fanns en meter yta och sedan en Snövall.
Jag stod med bilen jäms med ytterkanten på skylten men utanför stolpen.
Dessutom skrev idioten fel regnummer
Han tog bild enligt boten
Vad gäller? Jag kommer inte göra något förrän de eventuellt hittar mitt regnummer på bilden.
Är det stolpen eller skyltkanten som gäller?

am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Tack för tipsen, speciellt det andra, Kaparn. Fick mig att tänka lite men det kan även stärka mitt försvar. Då tar man ju bara bild på Internetbanken, så får de jämföra klockslaget.

Styrman, du kan ju börja med att avvakta tills, om det kommer någon påminnelse. Ett bra tips från folket här. Annars har jag ingen aning.
Men det jag vet är att jag är en spekulant på en 545i -04.
För och nackdelar med en sån och erfarenheter med din, hoppas jag att du kan dela med dig av. Men kanske i en annan tråd..

När det gäller boten väntar jag på svar från Q-park för att sedan kanske sända ett nytt brev med originallappen samt kopia på it-bankens sida, även en hänvisning till domen från Enköpings tingsrätt...om de fortsätter neka dvs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.