|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Läste igenom rapporten och min reflektion är att de sk longlife serviserna börjar visa sina nackdelar. Oavsett märke/motor så påverkas nog dessa av försämrade intervaller på service tillfällena tror jag. Jag vet inte olika märkens service intervaller,men de Volvos jag ägt/äger har tätare intervaller än min Bmw och de Audi´s jag ägt/äger som påminner om Bmw´s intervaller. Svårt att direkt påvisa detta genom denna statistik dock och därtill olika lösningar rent tekniskt på de olika motortillverkarna. |
|
|
Nordiskt klimat, kombinerat med högre verkningsgrad som ger kallare motorer påverkar också oljans egenskaper. |
|
| När fick de den bättre kamkedjan? Det var väl under 2011? När kom den bättre högtryckspumpen? | |
|
Hej! Lyfter den här tråden då jag fått supernoja efter att ha läst om diverse hemska verkstadsbesök som slutat med hemska summor. Efter senaste oljebytet hör jag ett oljud från motorn men kan inte som glad amatör avgöra om det är kamkedjan som är kass. Bilen är en 320D -08 som gått strax över 14tusen. Personligen tycker jag det låter som att oljudet kommer från vänster fram på motorn (i färdriktningen), typ från multiremmen. Ljudet kan ju självklart fortplanta sig lite hursomhelst. Bifogar en youtubelänk där jag försökt fånga ljudet så gott det går. Hoppas innerligt att det inte visar sig vara kamkedjan/orna. Länk |
|
| Om jag inte missminner mig så sitter kamkedjan bak på N47-motorn... | |
| Helt rätt. Men det låter som att ljudet kommer från multiremmen fram eller nåt annat framtill på motorn. Eller jag hoppas att det inte låter från kamkedjan som sitter bak på motorn. | |
|
Du kan inte köra med det gamla knepet bränsleslang i örat och hålla andra änden mot delar i motorn för att försöka lokalisera var missljudet kommer ifrån? Mvh |
|
| Tack för tipset! Ska hitta nån form av slang eller rör och testa lyssna! :-) | |
|
Problemet med trådar som denna och liknande är att det orsakar noja hos folk som kommer lyssna ihjäl sig och ligga sömnlös över varje ljud som man tycks höra. Det folk gärna glömmer är att en motor som ju har en hel del rörliga delar och rätt höga bränsletryck låter trots att de är helt friska. Felet finns, men jag skulle vilja påstå att det är lite överdrivet. God jul. |
|
| Rasslar det över 1500 varv och uppåt? Dvs som ett metalliskt släpande ljud? | |
| Låter tyvärr som kedjan. Kan vara så att du har dåligt oljetryck som gör att spännarna inte spänner nog på tomgång - antar att det är oljetrycket som spänner kedjorna ? Det finns väl flera kedjor och kanske en finns längst fram till vänster på motorn (kolla en sprängskiss). Prova som en sa att gå upp till 1500 varv - består ljudet så är det nog kedjorna där bak. Har du kört longlife eller bytt var 1500mil oljan ? | |
|
Länk här finns mer info. Min hade gått 6400 när jag fick mitt problem. Nu har den gått 3000mil till efter åtgärd och låter bra fortfarande. Ditt ljud låter inte som mitt. Mitt kom vid 1400 rpm. Sök på n47 kette schabt så hör du ljudet på you tube |
|
|
Hej! Lämnar in den idag så får vi se vad bmw säger. Ljudet försvinner (vad jag kan höra) såfort motorn får lite varv. Alla tre kedjorna sittet baktill. Slangtricket hjälpte tyvärr inte mig även om det var en smart tanke. Visst skapar det nojja, det har det sannerligen gjort hos mig. Vi får se om det här ljudet kan betyda något annat nu vilket jag hoppas. Oljebyten är gjorda minst enligt service, är ganska ny ägare på bilen men visst tycker jag också att 3000 är mycket, kommet själv byta vid 1500.. |
|
|
Det var troligen insprutet som lät vid tomgång, kamkedjan utöslöts som tur var! (Precis som nån annan påpekade). Förhoppningsvis kan det vara till nån hjälp för fler som är nojiga. Tack för hjälpen! |
|
| förr var bmw kvalite, nu är det samma skit som allt annat =( Bara köra gamla bilar | |
|
Var i kontakt med BMW Mölndal och min bil omfattas av en aktion på just kamkedja/ spännare. Bilen i fråga är en 320 e91 med N47 motorn tillverkad 2007/11 Iko |
|
|
Vilka modeller har N47? Jag har en 318d -09 (lci) Vad sitter det för motor i den? |
|
|
N47 |
|
|
Vid rutinservice, byte av bromsvätska, fick jag veta att det var "kampanj" på min bil. De berättade att kamkedjespännaren skulle bytas. Det skulle ta ca 5 timmar. Lämnade in bilen 2/11 och fick tillbaks den I DAG 13/11! Kör en 118d -08 med knappt 12,000mil på mätaren. Inga missljud har hörts. Däremot har jag haft problem med svänghjulet sedan jag köpte den. Den köptes på Bilbolaget i Sollefteå med ca 5,000mil på mätaren men trots att det var garanti på bilen och jag påtalade problemet flera gånger sket Bilbolaget i att göra nåt åt det. Periodvis fungerar det dock bra eller iaf ok så jag har inte bytt det tidigare. Det kostar ju ändå 9,500 plus jobb. Under senaste året har jag märkt att bilen rycker lite vid jämn körning i lägre hastighet. Men jag har tänkt att det kanske är bussningar i bakvagnen eller något åt det hållet som var orsaken. Det visade sig efter kontrollmätningar att allt var skit och behövde bytas ut. Alla fyra kedjorna, två fram och två bak. Motorn lyfts alltså ur när detta görs. Det ska visst gå att byta utan motorlyft men det måste vara svårjobbat att komma åt då. Exakt vad som gjorts, vilka delar som bytts, och om det är bytt till samma skitdelar eller uppgraderade har jag inte fått svar på än. Ska få arbetsordern lite senare. Jag passade då på att byta svänghjulet och koppling samtidigt eftersom motorn skulle skiljas från lådan. Så där sparade jag en slant på det jobbet, tur i oturen. Men finns det någon annan som vet om BMW byter till en uppdaterad kedjespännare när dessa jobb görs. Lika så kedjorna, är det samma eller bättre man byter till? Vet ju inte om jag törs ha bilen kvar för om 10,000 till så är det vel dags igen. |
|
|
Lista med modeller som har N47 och M57: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.