AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
62.508

N47 motorn och kamkedjeproblem

Sida 1 av 3
Är spekulant på en 320d 2011 (tillverkad okt 2010). Läser lite bra om N47 men sedan dräller det av människor som har fått kamkedjeproblem!. Efter lite mer research så säger många att BMW äntligen uppmärksammade detta och löste det 2011.

Min fråga är om detta gäller då alla 2011-årsmodeller eller bara vissa? Och om just denna dras med problemet eller inte? Någon som sitter på fakta kring detta?

Tom wikipediaartikeln nämner detta vilket gör mig lite nervös! Där står det "up to 03/2011", betyder det alla tillverkade innan mars 2011?"

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Aldrig hört talas om detta problem. Referens?

Du menar kanske att fr.o.m 184hk-motorn (n47t) så åtgärdade BMW problemet?
Stötte på det när jag letade information om motorn. Vet inte alls hur utbrett det är.

Wikipedias N47 entry säger:

"
Timing chain problems

The N47 engine family is prone to excessive timing chain wear and premature failure[5]. Rattling noise from rear of the engine is indicative of the condition. Timing chain failure may call for engine replacement or a costly repair. The issue applies to all applications and power variants, up to 03/2011 models."

Testa att göra en google-sökning på n47 och timing chain. Det förefaller inte vara så många svenska bilar rapporterade så kanske är inte "vi" drabbade.

Det kanske inte är nåt man ska lägga så stor vikt vid, jag brukar bara försöka researcha så mycket jag kan innan man sprättar iväg 220.000 :)
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Jag såg denna insamling mot kamkedjeproblem (som finns nämnt i en annan tråd här på forumet).

Länk

Googlar jag sedan detta problem så finns det otaliga träffar. Skulle vara intressant veta mer, precis som Eklöf79 skriver. :-)
Ja, det är illa nog att dessa verkar behöva partikelfilterbyte för 15-20.000 efter 15-20.000 mil. Jag vill inte behöva vara nervös för kamkedjan också, det klarar jag inte :)
Medan man hann fundera över det här så blev den såld verkar det som :)
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Är väl inte direkt mycket och fundera på då BMW har förlängd garanti på detta (Goodwill).
Så skulle det hända något eller vara något problem så löser dom nog det.
Kan ju be BMW kolla upp bilen även innan köp.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
På vilket sätt har BMW förlängt garantin och var hittar jag info om detta?

Frågar eftersom detta var helt nytt för mig tills jag läste ett inlägg här på forumet samt relaterande namninsamling.

Kan vara bra att veta, även om problemet aldrig dyker upp. :-)

En reflektion blir dock följande, varför behövs det en namninsamling om BMW (officiellt) förlängt garantin här?
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Min gamla e90 320i med N43-motorn åkte på detta för ett år sedan. Den var lite över tre år gammal och hade bara rullat 6000 mil. Goodwill? Inte nånstans, försäkringsbolaget fick snällt punga ut för en fabriksny motor.
Har N43 också omfattande problem med kedjan eller gäller det främst N47?
Min 320i -08 med N43-motor står just nu på verkstad med "utsliten kedja". Byte går på nästan 20 lax. Inte så muntert när bilen gått 10400 och försäkringen därför inte täcker.

Har inte fått klart besked ännu men det ser mörkt ut med goodwill.
Man måste beundra BMW att de lyckats föra in så odugliga komponenter att man ska behöva byta kedja efter drygt 10 000 mil...
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Det var en 08a jag hade, har hört om 2-3 andra fall där det ett var en vän till en släkting. Det finns ju försäkringar som täcker maskinskada upp till 12000 eller tom 15000, salusansvar har nog det sistnännda. Men det hjälper såklar inte dig nu, tråkigt att höra. Fråga eller kolla upp om man har bättrat kedjan på fen eller om dom bara byter ut den, riktigt dumt för det lär ju hända igen. Jag fick en helt ny motor och var snabb på att göra mig av med den, fick bra inbytespris och beställde den jag har nu.

-Tihe Suryoye-
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det är fördjävla illa om det finns utslitna kedjor i BMW-motorer på 3 år gamla bilar efter bara 10.000 mil. Kör ju själv en bilmodell där kedjorna slets ut i förtid på många ex: Repsatsen inkl. kugghjul m.m. ligger på 2300:- subventionerat. Jobbet på ca 10".

Finns det en repsats till BMW så kanske man kan göra jobbet själv? Läge för den med lyft/garage och tid över?

Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Profossen, ja det är illa och än värre är att min bara hade gått 6000 mil.

-Tihe Suryoye-
Ja det är faktiskt riktigt uselt. Inte är det första gången jag har problem med bilhelvetet heller. Vad sägs om 5 bärgningar sista 2,5 åren. 3 bytta tändspolar, en komplett motorstyrenhet, spridare och så nu detta. Tidigare har det iaf gått på garanti. Självklart var det dags för en större reparation nu när garantin och alla försäkringar gått ut...

Eklöf79: du kan i varje fall glädja dig åt att de nyare dieslarna (2008 och framåt) inte behöver byta partikelfilter som du skriver. Dessa är numera självrengörande under förutsättning att bilen används någorlunda regelbundet. Om det skulle täppa igen går det numera att tvätta filtren för en spottstyver...

Jag undrar också hur drabbade bilarna är. Nu kom plötsligt ett antal inlägg som handlar om bensinare 320/330i som förvirrar det hela.
Min 320d 2008 gick i alla fall smärtfritt i 7000mil och jag har ett antal kolleger som också var/är nöjda med sina 318d/320d så jag skulle inte vara rädd för detta med kamkedjan...

J-
534
J-A
325i T -08
Vad är det för skillnad på kamaxeldrivningen mellan 4-cyl och 6-cyl som verkar OK?

BMW lär inte klättra uppåt i motorskadestatistiken 2012.

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det måste vara en kombination med mtrl-snåleri, jakt på Nm och ojämn materielkvalitet? Hur ska man annars förklara att äldre motorer är immuna mot kedjeras och att problemet kommer på moderna lättfriktionsmotorer under miljöpiskan...

Eller så är gränserna för haveri så snäva att minsta oljekvaliteproblem eller annat kringfel sliter ut kuggar, kedja eller styrningen... Struntsamma vilket som, kan jag tycka. Inte ok. att ett av de största argumenten med att välja motorn inte är sant (slippa vara rädd för kamremshaveri).

Varför har då jag köpt den bilen jag köpt? Jo, eftersom ersättningssatsen är billig, det finns en lösning (uppgraderad v.v.) och bilen kostade 1/20 del av en 10:ans BMW så kan jag "ta" ev. kedjebyte. Ser det som en utmaning att klara av själv. MEN skulle jag köpt en ny BMW med detta fel skulle jag vara vansinnig!

Hoppas verkligen ni som drabbas får det på goodwill. Saab införde en 8-års retroaktiv motorgaranti, bra det.

J-
534
J-A
325i T -08
Ny rapport från länsförsäkringar med 10 populära bilmodeller placerar BMW 3-serien på nedre halvan 2012. Motorskador är en stor del av utbetalningarna. Länk

Audi A4 A6 ännu sämre om det är till tröst?

J-À: Men om man kollar LFs statistik i detalj så är ju inte de kamkedjerelaterade skadorna särskilt stora som tråden handlade om. Den största delen omfattas av turbo och Vanos relaterade skador.

J-
534
J-A
325i T -08
Kristoffer_L:
Du har rätt. Ville inte starta ny tråd.
Det kommer nog en mer fyllig rapport från LF vid halvårsskiftet som förra året.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tror att försäkringsbolagen inte tar höjd för eventuella mätarbackade bilar i statistiken. Hur många ras sker på importbilar med högst tvivelaktig historik tror ni?
Min gissning är att en stor del av de bilar som går på maskinskadegaranti egentligen gått långt mer än vad de gjort enligt mätaren och således inte ska vara med i statistiken egentligen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.