|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, vi får utgå ifrån att tempsensorn till motorstyrningen fungerar. Skulle den inte göra detså kommer motorstyrningen att ersätta signalen med ett par fördefinerade värden, samt lägga in en felkod. Så läser du av felkoderna så ser du direkt om motorstyrningen får en signal från denna sensorn eller inte. Men det är tempsensorn till instrumentklustret jag har beskrivit i hela tråden :-) Samt svarat på dina övriga frågor emellanåt :-) Ja, enklast är att mäta resistansen. Jag har inte exakta värden framför mig just nu, tar lite tid att rota fram detta. Men utgå ifrån typ 5-10 kOhm med kall motor och typ 100-500 Ohm med varm motor. I mycket runda slängar. Men med tanke på att förre ägaren verkar ha varit Edward Scissorhands så skulle jag börja med att mäta kontinuitet i kablarna och försäkra mig om att alla kablar är hela och korrekt ihopkopplade. Angående färger på kablarna, se mitt inlägg från "2013-01-31 19:25" där jag beskrivit exakt det du frågar. Jag har ju även lagt upp kompletta elscheman där denna info finns. |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hittat ett par riktvärden för tempgivaren till instrumentklustret 0 grader C = runt 14 kOhm 25 grader C = runt 4 kOhm 80 grader C = runt 400 Ohm Haka inte upp dig om det inte är exakt dessa värden, det viktigaste är att det är mycket motstånd vid kallt och under 1 kOhm när motorn är driftsvarm. Ett annat snabbt sätt att testa är att - koppla loss sladden till tempgivaren - koppla in ett motstånd på runt 300-500 Ohm i sladdens kontakt istället (och lura instrumentklustret och tro att givaren signalerar varmt) - slå nu på tändningen och fungerar allt kablage och instrumentkluster så ska den visa en normal driftstemperatur i instrumentklustret |
|
Tack för hjälpen! Du får ursäkta mig för att jag är så vimsig, jag håller inte riktigt reda på vad du har skrivit ibland även fast jag förstår allt du skriver. När jag får ledigt så ska jag kolla noggrannare på tempsensorn! Jag återkommer när allt går åt helvete. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.