|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag försöker reda upp elen på min E30 och har hittat några kablar som är avklippta och undrar hur fan personen som klippt av dom egentligen tänkt? Men mest undrar jag vart kablarna egentligen går, alla kablar är ju märkta med en viss färg så det kanske finns någon som har ett färgschema till kablarna? Vad kallas kontakten dit alla kablar går på bild 1? Bild 1 Länk Bild 2 Länk Bild 3 Länk | |
| Bild 3 borde väl i princip vem som helst klara av att svara på? :) | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jodå, det finns elscheman. Har lagt upp för E34 på länken nedan men kan lägga upp för E30 också. Länk Men det fanns många modeller av E30, vilken modell och årsmodell har du? #3 är locket till oljefilterbehållaren.... Hmmm, vänta nu... Vad är detta för motor? Ser nästan ut som en M30 motor... |
|
Det är en 318is från 90. Jag fattade inte ett skit av schemat du länkade till. Det är en M42 motor. :) |
|
Aha, M42 - de har ju också sådana oljefilterlock! Hur menar du med "fattade inte ett skit av schemat"? |
| Fattade inget av schemat eftersom jag inte vet var i schemat jag ska leta. Jag vet inte ens vad kontakten jag fotade heter. | |
Nu har jag lagt upp ett för E30, fyller på med resten sen. Här finns iallafall för E30 318is, det är dock 1991 och den nordamerikanska marknaden men bör vara applicerbar till 99% för ditt fordon. Länk Bild #1 är motorkontakten som du ska leta efter i elschemat. Bild #2 är lite klurigare, inget förslag - förutom att leta efter en kontakt med gul och röd kabel (kan inte tydligt se vilken färg det är på bilden). Bild #3 är det bara att leta runt scheman kring oljefilterbehållaren, bör ju vara oljetrycksgivaren du ska söka efter. Kan vara oljetemperature också, hade iS modellerna en sådan? |
|
Tempmätaren i bilen fungerar inte så jag tänkte börja med att felsöka tempgivaren, men jag vet inte var den sitter. Jag har kollat igenom schemat du länkade till men jag hittar inte något som liknar kontakten jag fotat. Bild #2 har en gulröd kabel som är avklippt, ja. :) |
|
Ja, vi tar tempmätaren som ett exempel. Kolla på sidan 34 i PDF-filen. Där ser du "temperature gauge". Signalen kommer in till instrumentklustret via dess kontakt C1, pinne 26. Det är en brun/violett kabel som sedan går till kontakt C101 (jag tror att denna kontakt är den stora kontakten du har på bild #1). Därifrån går en kabel i samma färg till splice joint S101. Från denna går en kabel i samma färg till kontakt C191, pinne 4. Från denna går en kabel i samma färg till givaren "coolant temperature sender". |
|
Aha, nu fattar jag exakt vad du menar! Det är ju synd att man inte kan följa kretschemat när vissa kablar är "hemmadragna" eftersom de knappast följer färgkoden på schemat. Nåja, de flesta kablarna i min bil är nog original. Men enligt schemat finns det ju flera olika kablar med samma färg, blir inte det otroligt vilseledande? I vilket fall väljer man att klippa av flertalet kablar från den stora kontakten på bild #1? Vi ponerar att jag hittat en grön kabel som är avklippt från den stora kontakten på bild #1, hur gör jag då för att hitta den i schemat? Går ju inte direkt att söka på "GN" för "green". |
|
Nej, inte direkt vilseledande då de inte använder samma färg i samma kabelstam/dragning. Skulle varje kabel ha en unik färgkombination skulle vi nog fått börja använda oss av både det ultravioletta och det infraröda spektrat också :-) Varför man klipper av dessa kablar vet nog endast personen som gjorde det. Om det inte finns speciella skäl. Själv har jag bantat ett antal kilo på endast kablar i elsystemet till min E30 323i. Men syftet där är att riva bort allt som är onödigt för att enklare kunna underhålla det och bygga - ska gå på banan. Rivit ut hela elsystemet och bygger om det helt och behåller endast de kablar som behövs - blir inte mycket kvar :-) Grön kabel från #1. Ja, inte helt enkelt - men om vi antar att C101 är denna kontakt är det egentligen bara att titta igenom elschemat efter C101 och en kabel märkt GN. Du vet inte vilken pinne den sitter på i den runda kontakten? Och du är säker på att den är helgrön? Ingen stripe på? Tex grå eller vit stripe? |
|
Hur blev det med tempgivaren, tror du att det är den som sitter där vid oljefiltret? Jag har en generell fråga också; vad är skillnaden när man mäter tempen via oljan eller kylarvattnet? Den gröna kabeln var bara ett exempel men jag återkommer imorgon med färgerna på kablarna som är avklippta. |
|
Angående mäta temperatur på olja vs vatten - för en vattenkyld motor är det två helt separata system och har två olika huvuduppgifter. Det är därför en temperatursensor inte kan användas för att övervaka båda systemen. Vattnet är endast till för att kyla motorn (och hålla arbetstemperaturen för motorn konstant) och pga att rent vatten kokar vid 100 grader C vill man till varje pris hålla sig under denna temperatur (eftersom systemet är trycksatt så har kylarvattnet en högre kokpunkt och det är inte ovanligt med driftstemperaturer på 90-95 grader hos kylarvattnet). Oljans största uppgift är att smörja motorn (men även till viss del kyla delar av motorn). Eftersom oljan kokar vid mycket högre temperaturer är det ingen risk om den går över 100 grader. Däremot börjar oljan brytas ned om den under längre perioder har hög temperatur - typ 130 grader och högre. Hög oljetemperatur får man typiskt vid kontinuerligt höga effektuttag såsom längre sträckor i mycket hög fart eller bankörning. Hos BMW är det främst prestandabilar såsom E30 M3 och E34 M5 som hade oljetemperaturgivare som standard. Man ersatte ekonomimätaren inuti varvräknaren med en oljetemperaturgivare istället - mycket bättre tycker jag! Är det kylarvattentemperaturgivaren som inte fungerar? Dvs den längst till höger i ditt instrumentkluster? Den givaren brukar sitta på termostathuset, men på M42 verkar den sitta i topppen. Kolla på sprängskissen nedan Länk Detalj #6 är med största sannolikhet temperaturgiven för kylarvattnet till instrumenthuset. Den har bara ett stift (givaren till instrumenthuset brukar ha det) vilket stämmer överens med kopplingsschemat där endast en sladd gick till denna givare - denna sladd bör då alltså vara brun/violett. Detalj #8 är den andra givaren och skickar samma information fast till motorstyrsystemet så den vet om motorn är kall, halvvarm eller varm. Denna brukar ha två stift. Den borde ha funnits med i elschemat, men kan inte hitta den (känns som det fattas en del sidor i det elschemat - ska se om jag kan hitta ett bättre). Givaren på oljefilterhuset (bild #3) är oljetrycksgivaren. Se detalj #12 i länken nedan Länk Du kan även hitta denna i elschemat. Kolla igen på sidan 34. Där har du "oil pressure warning indicator" och du kan på samma sätt följa ledningen ända ut till givaren. Du kan se att det bör endast vara en sladd även till denna givaren och den ska vara brun/grön. |
Angående motorkontakten på bild #1, så tror jag faktiskt att du kan hitta förklaringen till kablarna med hjälp av denna bilden. Jag tror att denna bilden även gäller M42, men är inte säker. Länk |
|
Jag har nu lokaliserat tempgivaren och insett att man måste ta bort insuget för att komma åt den. Det är väl insuget som är den stora feta klumpen som gasvajern går till? :D Brun/Violett går till vattentempmätaren och den kabeln är avklippt här: Länk Men är det faktiskt vattentempmätaren som går in i toppen, det är väl olja som cirkulerar där? |
|
| Glömde bilden: Länk | |
Insuget är den stora gråa klumpen med fyra böjda rör (eftersom motorn är 4-cylindrig) Länk Klumpen som sitter fast mellan insuget och den stora svarta slangen (insugsröret) är gasspjället och det är till denna gasvajern går. Nej för tusan, toppen behöver kylning! Det cirkulerar kylarvatten här! Tänk på att förbränningsrummen och avgasventilerna sitter i toppen. Så det är en korrekt placering av en kylarvattentemperatursensor. |
|
Jasåja, men i toppen ligger väl kamaxlarna och snurrar på för fullt, de behöver väl olja för att smörjas, där kan man inte blanda in vatten? Fast kamaxlarna ligger ju högst upp på toppen så det kanske bara är det yttersta lagret av toppen som badar i oljan och vattenkanaler inuti toppen som vattnet cirkulerar i, har jag rätt? :P Det måste väl vara tätt mellan topp och insug. Om jag skruvar bort insuget (borde väl vara enkelt?) så finns det väl en packning som är väldigt viktig? Är det en typ av packning som måste bytas varje gång man har bort insuget? Måste inte insuget skruvas fast med momentnyckel, eller är det inte så noga? |
|
Det stämmer, kamaxlarna (du har två stycken eftersom din motor har fyra ventiler för varje cylinder) är placerade längst längst upp i toppen och behöver mycket riktigt olja. Länk Oljan pumpas upp av oljepumpen genom speciella kanaler genom blocket och genom toppen för att smörja de roterande delarna där uppe. Därefter rinner oljan ned genom andra speciella kanaler ner i oljetråget och proceduren upprepas kontinuerligt. Men vatten transporters också mellan blocket och toppen. Fast det sker i helt separata kanaler som är helt åtskilda från oljesystemet. Kolla på bilden nedan, visar undersidan av en M42 topp. Är ingen M42-expert, men det är ungefär likadant på de flesta motorer. De avlånga öpnningarna precis runtom förbränningsrummet (se tex det längst till höger där det är fyra avlånga öppningar runtomkring) är kanaler som transporterar kylarvatten mellan toppen och blocket. De flesta av de runda hålen är till för topplocksskruvarna. Men några av hålen är dock till för oljan att rinna ned tillbaka från toppen till blocket - jag gissar på att hålen närmast kameran (där ventilerna är placerade) är öppningar för oljan att rinna tillbaka från toppen till blocket. Länk Det är som sagt två helt slutna system som aldrig kommer i kontakt med varandra då de har två helt separata cirkulationssystem. Jodå, det måste vara tätt mellan toppen och insuget. Där används normalt sett en vanlig insugspackning. Den kan återanvändas massor av gånger. Här kan du se insugspackningen, det är detalj #11 i bilden nedan. Länk Vad du tänker på är topplockspackningen (cylindertopp, topp, topplock, etc är bara olika namn på samma sak). Det är en kraftig packning som ligger mellan blocket och toppen och måste utstå mycket. Den kan bara användas en gång. Det är lossandet och åtdragningen av topplocket som du tänker på. Dess skruvar måste lossas i viss ordning och måste sedan dras med momentnyckel och i viss sekvens - där är det mycket noga. I bilden nedan kan du se topplockspackningen, det är detalj #1 i bilden. Länk Låter som du är intresserad nog för att ha nytta av en bok som täcker E30 och M42-motorn. Tyvärr så täcker inte de vanliga reparationsböckerna (Bentley, Haynes, Chilton) in just M42-motorn :-( För just motorn kan dock websidan M42 Club vara intressant för dig! Där finns en hel del info. Länk |
Hittade på M42 Club en förbättrad version av elschemat där det verkar som att de missade sidorna jag saknade finns med. Har lagt den här. Länk Se sid 29, där kan du se temperatursensorn som motorstyrningen använder sig av. Denna sensor har två kablar och de är färgade brun/röd och brun/svart. |
|
Jag förstår allt du skriver kristallklart men nu är det ju så att tempsensorn som går till MCU (motorstyrningen?) fungerar bra eftersom själva motorn går bra. Det är ju tempsensorn till instrumentklustret som jag vill veta om funktionerar. :) När jag väl kommer åt sensorn så ska jag mäta den, det är väl resistansen man ska mäta mellan de två polerna? Vad ska den ha för resistans när motorn är kall respektive varm? Om resistansen i sensorn fungerar bra så är det antingen fel på någon kabel eller mätarhuset. Vilken färg skulle kabeln till instrumentklustrets tempsensor ha? Hur ska jag kolla upp det? :p |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.