AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.250

Vad är det som orsakar "frusen vevhusventilation"

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sant - någonstans måste ju den där luften som går ut på andra sidan av kylaren ta vägen (och går den inte ut där så har man nog gjort något fel i kylardesignen).
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den sköljer rätt fint över motorn, inkl oljestickans rör och oljereturen. :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kyld oljeretur skall egentligen inte vara ett problem. Fungerar den övriga delen av ventilationen med tillräcklig värme så åker vattenångorna in i insuget och i stort sett ren olja rinner ner i tråget. Störst fara utgör kylan på ventilkåpan. Det är där problemet skapas.
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Skulle ni säga att det är ok att köra med täckta njurar även i motorvägsfart under 6-7 timmar om yttertempen ligger på runt noll och ner till -5?
Jag bara antar att motorn går varmare generellt då...?

Och, är det så att OM man har den isolerade typen av vevhusventilation - är det då rent generellt så att man inte behöver oroa sig särskilt?
/M
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
fråga 1: Ja, det är ok.

Fråga 2: Det är endast marginellt bättre. Täck njurarna och byt olja på hösten.

/Jonas
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har mekat med 7-8 M54or med strulande VV och samtliga har haft stopp i oljeröret,har borrat samtliga oljesticksrör och ingen har drabbats av frysning igen.
Vissa är allt i VV bytt medans andra endast renblåsta och borrade.

Och med stopp menar jag inte att det är is utan det är totalt propp av skit i röret,så mitt tips är plocka bort röret o kolla.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det där med rörets avkylning tror jag spelar väldigt stor roll under uppvärmningsfasen.
När motorn börjar klättra i temperatur och det börjar komma vatten+olja i dimform (sedean gas), så kommer inte olja och vatten att separeras ordentligt och finns det då vattenrester kvar i det som nu rinner ner i röret (dvs klägget!) kommer det att frysa närmast rörets väggar. Upprepar man sedan denna process varje dag så tar det stopp när det är igenproppat.
En annan anledning är att när det väl kommer ånga kan det hinna kondensera längs rörets väggar och då istället skickas ner i oljereturen istället för till insuget för förbräning, och återigen med otrevlig effekt som följd när det kondenserade vattnet/klägget ska ner i det minusgradiga oljesticksröret.

Kom ihåg att oljestickans rör finns i uppdaterad version! Endast i slutet av 2003, så det bör antingen bytas eller borras i samband med byte av vevhusventialtionen.
Jag är ganska säker på att jag har en bil med täppt VV.
318i -02

trycker lite olja vid ventilkåpan samt lucktar bränt vid stillastående. (har haft en audi med samma problem. helt igentäppt.
Tycker det låter/pyser lite under bilen med det kanske inte har med detta att gör.

när jag kollar REALOEM så hittar jag följande:
Länk

vet inte hur man får länk

Var kan man hitta dessa slangar/ventil i ett kit.

Byta/rengöra Lika bra att byta antar jag. Oljesticksröret verkar vara ett problem oxå. Är den svår att slita upp och rengöra.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Motorvärmare minskar risken? Motför kallstarter.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Motorvärmare tillför nog inte mycket vad gäller att förhindra frusen vevhusventilation, men den är ju skonsam för motorn vid kyla ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.