AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.240

Går dåligt efter ventilkåpspacknings byte.

Sida 3 av 3
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sorry missade detta.

Jag minns att jag har haft problem med Carsoft på gamla M52:an med enkel vanos att den felar på kamaxelgivaren men i verkligheten är det vexaxelgivaren.

Jag tycker att egentligen borde vevaxelgivaren vara den enda givaren som kan få bilen att gå så risigt som du beskriver.

På M54 sitter den i bakkant på motorn på insugssidan. Lite bökigt att komma åt och byta men går bra när man kommer på tekniken.

Det är dock väldigt ovanligt att dessa felar på M54.
Kan du låna en av någon kan det ju vara värt ett försök.

Okej. den går bra när den är kall, bara den blir lite varm går den dåligt hela bilen vibrerar och blöddrar. men efter bytet av givaren dog den nästan på tomgången, vandra som fan på tomgången. och svarade ännu mindre på gasen. bytte kamaxelgivare insug sidan i sommras, också från mekonomen och den har funkat, så tänkte att den här givaren också skulle funka men det kanske den inte gjorde. Ska kolla om bmw kan skicka hem en givare då det är 10mil att åka.

Men blir det misständning i cylindrarna när kamaxelgivaren avgas sidan är dålig?
Köpte givare från bmw. men samma problem än. nått med tändspolarna??
bytt vevaxelgivare nu, men fortfarande samma problem.?
Su
58
Sukke
BMW 320D -16
Det låter ju som att motorn "tror" att den är kall hela tiden.
Har för mig att det skall finnas en givare som ger ett värde
till insprutningen om motorns temp, om den inte funkar
borde det kunna ge dessa problem. Jag vet inte var denna
givare sitter, kan vara värt att kolla. Igensatt luftfilter eller insug kan ju också göra att bilen går som på choke.

Hälsn. Per
Kan det vara så att jag måste åka och nollställa felkoderna? Vet att vissa bilar så ligger felet kvar och blir inte bra förening man nollställer. Är det så på E39?
Nu när jag lyfter av oljelocket så kommer det ett ljummande ljud? Vad är detta?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
det ska vara ett svagt undertryck om du lyft av oljelocket.
minimal ändring av tomgångsvarvtal.
hur är det på din?
FAF
det är konstigt, för ibland när jag tar bort locket så hör man att att varvtalet blir lägre, men ibland händer det inget?
Men samma ljud när jag tar bort slangen på ventilkåpan som går till vevhusvent plus att den sänker varvtalet?
Da
32
David_M52TU
BMW 528i(E39)M52TU
Tror inte det är vevhusvent. som spökar. Hamnade nån tändspole fel mot nått tändstift? Var själva gummi-isoleringen trasig på nån spole?

BMW - Freude am fahren
Länk

de som är felet?
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
När mina tändspolegummi var dåliga på min E34 så kändes ingenting bortsett från under körning att den ibland hackade till , precis som om det saknades en kugg på nått kugghjul i drivlinan ;-)
Såg inget fel på mina gamla när jag bytte men bilen hackade inte mera .
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
När mina tändspolegummi var dåliga på min E34 så kändes ingenting bortsett från under körning att den ibland hackade till , precis som om det saknades en kugg på nått kugghjul i drivlinan ;-)
Såg inget fel på mina gamla när jag bytte men bilen hackade inte mera .
ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Det verkar fan som om vi har precis samma fel, fast min är sån hela tiden...
går oroligt på tomgången så att man känner av det till och med. och blöddrar till lite innan den svarar när man gasar...
Fast jag fick mitt när jag plockat av insuget, spridarna mm
Jag hör av mig om jag hittar mitt fel, (har inte kollat några felkoder än)
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Mitt kom efter tändstiftsbyte , fuskade och lossade inte tändspolarna och drog rakt upp :-(
Drog mina ut med tändspolarna fasta så jag fick böja på mina gummin för att få ut dom och det var nog för att mina gick sönder .
Efter byte till nya gummin så gick bilen som vanligt igen .
Testade med tejp på dom som va trasig, och den går bättre nu:) går lite dåligt på tomgången ibland räcker att gasa till lite så går den bra på tomgången. Svarar mycket bättre på gasen också. Så blir å köpa nya spolar.
Felsökte idag. Bränslejustering bank 1 och 2. Hur fixar man det då?
Har kollat tjuvluft med startspray utan resultat. Kopplat ur lambda lika så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.