AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.238

Går dåligt efter ventilkåpspacknings byte.

Sida 1 av 3
Hej. Har en bmw 525 -01. det började komma in rök i cupén när jag bromsade in och så där. såg sen att den läkte från ventilkåpan och ner på grenröret. bytte packningen, körde en sväng. gick bra först sen gick den inte som den skulle. orolig på tomgången och blödrar när man drar iväg.
Har funderat på om det är stopp i vevhusventiliationen.?

Nån som har en aning vad det kan vara för fel. ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte ovanligt att det trycks ut olja vid ventilkåpspackningen när det fryser igen i ventilationen. Med ny packning kan vevhuset hålla inne mer tryck innan den ger sig, vilket kan betyda att det vid stopp kan trycka in olja via insuget vilket inte alls är bra. Men det borde ryka kraftigt i.s.f. Prova om det är någon skillnad på tomgången med eller utan oljelocket på. Är det inte det kan man misstänka att slangar eller cyklonen i vevhusventilationen har frusit sönder.
den ryker ganska mkt. men ska gå ut och ta bort oljelocket.
ingen skillnad på tomgången när jag tar bort locket. så det kan vara vevhusventilationen det är stopp då?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog mer troligt att någon slang är sprucken och drar tjuvluft och att den har spruckit när det varit kallare och frusit i ventilationen. Testet med att ta av oljelocket är just för att släppa in tjuvluft. Då blir tomgången genast mer orolig. Om du redan har tjuvluft i form av en trasig slang el. dyl. så märker du ingen skillnad genom att ta av locket. Prova att snäppa loss slangen som går från framkanten på ventilkåpan. Man trycker in clipsen och lirkar försiktigt ur den ur kåpan. Om du sätter tummen för slangänden med motorn på tomgång ska du känna att den vill suga fast lite. Eller om du tar en bit tidningspapper så ska det slå fast på slangänden. Om det inte finns ett litet sug där, så är något trasigt i ventilationen.
okej. det är sug där. ganska bra kändes det som.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Har du haft bilen i varmgarage när du bytte packningen? har den varit ute i minusgrader hela tiden har nog inte isopropen smält..
den har varit ute. men den började ryka lite innan vintern, så kan det ha blivit stopp iaf? den går bra när jag startar den, men efter typ en min på tomgången går den oroligt.
Visa användare
132
Mr_Beemer
Bmw M535i-85 "Gustav Adolf"
Hur ser oljelocket ut?
Är det rent och fint eller är det massa klet på det?
Är det massa vitt klet på det s¨tror jag fortfarande på frusen vevhusventilation.
alt spräckt membran i ventilen till vevhusventilationen,

den ser fin ut. hur vet man om det har kommit olja i cylindrarna?
såg inge olja på tändstift. Men vad är det för fel om dom är svart?
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
googlar man svarta tändstift får man fram:

Svarta mjuka beläggningar på både elektrod och isolator. Det ger svårstartad motor, ryckig acceleration och misständningar.
Orsak: Felaktig choke, för fet bränsleblandning, för sen tändning, dåliga tändkablar eller för kallt (hårt) tändstift.

Gör rent dom iaf.
Vänligen
Mattias
Ska ta och kolla slangarna till vevhusventilationen. motorlampan började lysa när jag starta den idag, började lysa efter en stund.
nån som kan länka vart jag kan köpa nya slangar och själva dosan till vevhusventilationen?
nån som kan länka vart jag kan köpa nya slangar och själva dosan till vevhusventilationen?
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
hos BMW köpte jag mina iaf.
kan du länka till delarna?=)
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Länk till delarna : Länk
har börjat tagit bort slangar till vevhusvent. koppla loss ena sidan på
Returledningen, blåste i den och det gick lätt. tog loss hela luftningsslangen och inge stopp i den. sen blåst i slangen från ventilkåpan och inge motstånd där heller. inte nå igensatt, tror ni fortfarande att det är ventilationen?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
för att vara säker måste du kolla alla delar i vevhusventen, från oljesticksröret ända upp till "fördelningsröret" som sitter ovanpå insugningsröret, se reptips under gör det själv i menyn till vä.
FAF
nu har jag tagit bort allt. inte stopp någonstans.. vad kan det då vara? vart ju efter jag bytte packningen, men den läcker ju nu igen. såg att den läker lite där oljefiltret sitter, uppe vid locket typ.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.