|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Packningen mellan filterhuset och blocket brukar ge upp, har samma problem själv. | |
| okej. men frågan är ju varför den går dåligt och motorlampan börjar lysa.. går bra vid start sen går den oroligt och hela bilen skakar. detta efter jag bytte ventilkåpspackningen | |
|
Kan inte vara så enkelt att du har sabbat en tändspole när du har monterat av och på dom , glömt jordkabeln. På min gammla E34 så vart gummit mellan tändstiften och tändspolen dårlig och bilen hackade pga överslag , bytte dom och bilen blev bra igjen. Såg inga sprickor i gummit men dom var gamla och när jag bytte tändstift så böjde jag lite på gummit och det var nog förr att jag skulle sabba dom. Skruva ut stiften så borde du ju se om något stift är blött och hittar du ett så prova byta plats på tändspolar med ett fint stift och se om det fina blir blött. |
|
| Stiften är svarta!? | |
|
Här kommer en länk till hur olika stift ser ut med rätt blandning och fel Länk Sen har du ju fått svar från Subsoil redan : "googlar man svarta tändstift får man fram: Svarta mjuka beläggningar på både elektrod och isolator. Det ger svårstartad motor, ryckig acceleration och misständningar. Orsak: Felaktig choke, för fet bränsleblandning, för sen tändning, dåliga tändkablar eller för kallt (hårt) tändstift." Inne på samma sak som jag med dårliga tändkablar .. |
|
|
kanske börjar bli dags för en felkodsläsning, kan ge mycket info som tex misständning vilket kan peka mot en dålig tändspole t.ex. FAF |
|
| japp ska åka å göra det så fort jag får nya slangarna till vevhusvent. åter kommer efter det=) | |
| Nu har jag bytt vevhusventilationen. Går fortfarande dåligt, ska in på felsökning på måndag. men finns det nått jag kan kolla själv innan? typ hur kollar jag om en tändspole är dålig? | |
|
fick felsöka idag. 18 signal kamaxelsensor avgas 242 misständning cyl 5 243 misständning cyl 6 241 misständning cyl 4 Kan det vara bara att byta kamaxelsensorn/ vevaxelgivare? eller vad tror ni? |
|
|
Förmodligen har hallgivaren för avgassidan gått sönder under packningsbytet.Byt den så är det nog bra igen,men köp ORIGINAL hos BMW! Allt annat är bortkastad tid och pengar. BMW fûr allè |
|
| Hallgivare? vart sitter den? | |
|
#5 på bilden i länken Länk BMW fûr allè |
|
| Länk den jag ska ha då? | |
|
Nej,det är en vevaxelgivare.Och om du köper från Scmiedmann är jag inte säker på att du får original givare,och då är det dömt att strula. Kör till din närmsta BMW handlare och uppge artikelnr 12147518628 så blir det rätt. |
|
| bytt givaren nu, och felet kvarstår. tändspolarna? | |
|
Hej! Har du rotat i kontakterna till insprutarna? Efter mitt byte av ventilkåpspackningar så tog man bort insprut kontakter o vid mont så vek sig ett stift så bilen gick dåligt. Klar huvudvärk hela vintern!!Fick till slut lämna bilen tii bilelektro verkstad. Bara Min Wagn! |
|
| Köpte givaren på mekonomen, kan det vara den iaf. Ska kolla kolla kontakterna. | |
| den gick bättre lite längre än vanligt efter bytet, men sen tyckte jag den gick sämre än innan, är kanske bara skit givare på mekonomen också? Ända kontakterna jag tog bort va till tändspolarna vad jag minns. | |
|
Du har en givare för varje kamaxel. Inte så att du bytt fel? Nr. 5 för avgaskam och Nr. 18 för insugskam. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
18 signal kamaxelsensor avgas 242 misständning cyl 5 243 misständning cyl 6 241 misständning cyl 4 Står ju avgas efter så borde vara avgas sidan. inte insug. ?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.