|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag hade liknande problem på min e61.Jag inbillar mig att det var olika spänningar i karossen när det är kallt.När det var varmt fick jag aldrig dessa "linjansmällarna" |
|
|
Länk |
|
|
Lyckades få till en hyfsad video där oljudet hörs bra. |
|
|
Oj, det där låter inte som min. Jag tycker det där låter som det kommer från avgassystemet. |
|
|
Kan det vara så enkelt att gummibussningarna som håller upp avgaset kan bli för mjuka!!! För allt känns stabilt o bra då man rycker i det samt att det inte ser ut att ta i något. Kanske ide att testa och byta fästena.. ingen större kostnad ifall det är nåt annat. /Göran |
|
|
Du får kolla ordentligt och ta i lite när du är under bilen. Är ofta svårt att veta bara genom att rucka lite, eftersom det utsätts för större krafter i gupp osv. |
|
|
Nästan så låter det om min 540, och det är förra ägaren som bytte katalysatorer och sa att det är avgassystemet eller kattarna som "klonkar" emot. Jag har inte hunnit eller orkat göra något åt det ännu då jag vet att det inte är något "farligt" så kolla avgassystemet, upphängning, eller gummikuddar eller vad det nu är som håller upp och dämpar. (eller kanske INTE dämpar ;) Du är nog något på spåren då det liknar ljudet jag har. Min låter ganska exakt under växellådan. Kanske värt att kolla? |
|
|
Och där föll polletten ned :) Det måste vara nr 4 som är utslitna eller nåt. Länk Kommer just ihåg att när jag byggde dubbla avgas till min dåvarande 540 så var jag ute och testade men hade inte gjort fästena till gummikuddarna klart. Då fick jag ett liknade oljud där det var ojämn väg, Fast inte så galet högt som nu. Man kan till o med höra det svagt vid ett tillfälle på klippet jag har på tuben. Beställer nya kuddar så får vi se :) Får tacka för all input och hoppas att någon annan också får nytta av tråden. Återkommer med Update "Avgas 2.0 beta" :) Ha de gott Forry |
|
|
Precis! Jag ska ta tag i mitt problem senare, inte kul att fixa ute nu i vinter. Har ej garage så det får bli i vår =D Lycka till och du får GÄRNA meddela hur det går, tack |
|
|
Update: Bytt gummibussningen,185:- på BMW. 65 :- hos Skruvat.se Ett ganska enkelt jobb som kan klaras med en 13 mm lednyckel. Dock är det trångt att komma åt den övre bulten om man som jag inte sänker ner hela systemet. 1 timme i OK,s hall med lyft. Tyvärr fortsätter slamrandet :( Troligen är katten boven i dramat. Jag satte ju dit en tredjeparts katalysator i vintras och den sitter inte helt centrerad i mitten av "tunneln" :( så den har mindre plats att röra sej på ena sidan. Shit shit shit... /forry |
|
|
PRECIS som på min antagligen då förra ägaren sa att de bytte kattarna innan jag köpte. Eftersom vi har "samma" ljud, känner igen ljudet du filmade. Surt, jag ska kolla mitt så småningom, har flera småfel på 540in. Om jag kommer på eller får reda på någon bra lösning så meddelar jag dig direkt ;) Lycka till så länge! |
|
|
Där har du också troligen felet. Problemet för dej är väl då Dubbelt.. Vi får väl återkomma med uppdatering på hur vi löste det. Min systerson har en 4-pelarlyft så det blir att hälsa på honom snart med en god vetelängd:) Skall se om jag kommer på att "bryta" till den så den hamnar rätt. I mitt fall rör det sej om cirka 1 cm. Så kanske om jag lossar vid grenröret att det finns en liten justermån. Annars får det vänta till senare i vår då jag skall byta koppling. Fast då är ju problemet inte lika akut..då är ju vägarna släta igen:) Under tiden får vi höja volymen på stereon. Ha de gott Forry |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.