AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.638

Ett jävla slamrande i min E39

Sida 1 av 2
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Trots en massa sökande hittar jag ingen tråd som funkar så jag sällar mej till raddan med slammertrådar.

Den som någon gång lagt en linjal över en bordskant och snärtat till förstår hur det låter. nåt liknande ra-ta-ta-ta...
Ljudet verkar leva ett eget liv, ibland låter det som att det kommer från någon dörrstolpe,ibland bagaget, ibland höger fram alt. vänster

Pendelstagen är nya runt om. alla avgassköldar som kan skramla + övriga plåtar under bilen är kollade, Ny katalysator, avgaset sitter stumt o bra.
Det låter likadant om jag kör över ett knaggel, trottoarkant brunnslock You name it... med enbart bak eller framhjul eller samtliga.

Däremot slamrar det inte då jag ligger i fart på vägen. Känns mer som ett lågfartsfenomen.
I övrigt känns bilen tight o fin på vägen.har brutit o bänt i det mesta i upphängningar men det verkar OK.

Det driver mej till vansinnets brant detta IckeBMW oljud

Forry

-i
44
-insane-
530i M-Sport -01
200sx S13 -92
Opel Vectra 2.0T -05
Låter det mindre om du håller lite försiktigt på bromsen?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Dörrnäsorna slitna ?? Brukar låta en del om man kör som du beskriver.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
hasso hur ser man om dörrnäsorna är slitna? I min e39:a brukar det klicka till runt bakdörrarna vid minsta ojämnhet men jag har aldrig kunnat avgöra om det är dörrsidan som klickar till eller om det är något kring låsen. Men som TS beskriver det så verkar inte vi ha samma oljud. I mitt fall knäpper det till en gång dvs inte som en fladdrande linjal.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Den slitna jag böt ut på förardörren till höger.
Länk
Man ser slitaget på insidan.

Man kan ev linda ett par varv eltejp runt för att testa om det tystnar, min dörr slutade föra oväsen så fort vägen var dålig iallfall.

Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
@Hasso
Skall inspektera dörrnäsorna och testa med eltejp idag till att börja med, får hoppas att problemet ligger i där.lagom enkelt att fixa i så fall.

Bilen låter som en gammal kulspruta nu då gatorna är knaggliga som tvättbrädor.

@Insane
Nix, det blir ingen skillnad. tyvärr
La
8
Labele
523 F10 2011
Hej Forry, om du vid oväsentillfället kör utan framsätespass.kolla på metallblecket på säkerhetsbältet, på min bil hade jag knackningar vid flera tillfällen som var svåra att hitta men sen visade det sig vara blecket som låg i ett visst läge mot hård yta.

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jag lindade eltejp runt dörrnäsorna, dom är något slitna så dom skall bli utbytta framöver.
Tyvärr hjälpte det inte mot slamret. Kupen kändes lite tystare( placeboeffekt kanske) men det gjorde att slamret blev mer irriterande... Idag då vi haft snöstorm så är gatorna som tvättbrädor och det lever en hel orkester i bilen:(

Har även haft fastspända passagerare idag så det verkar inte som att nåt med säkerhetsbältet skulle vara orsak heller. låter lika med eller utan passagerare.

Det jag inte kollat är alla stag i bakvagnen förutom pendelstagen.
Tom på ideer:(
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Har du prøvd Insanes tips,hadde samme symtom på min med løsa bromsklotsar(biltemas) i calipern,bytte til orginal så ble det bra.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Någon tipsade mig om att det kan vara slitna/skavda kolvstänger på stötdämparna som gör att det glappar axiellt mot stötdämparcylindern.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Glabb i spindelederna ger ett jäkla dunkande.

Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Kul med all input :)

Hålla på bromsen hjälper inte.Tyvärr.

Slitna kolvstänger i dämparna.. Hur kan man kolla?? Spindelleder likaså.

Besiktades i December och skakmaskinen kammade noll. Så hos bes. fann man inget alarmerande (även om det inte alltid visar sej där.)
Kan tillägga att dom skavanker i vägen som ger slamret inte behöver vara stora. typ en lite bredare betongskarv räcker.

Att slamret även uppstår då enbart ena bakhjulet kliver över nåt. ex. vi har en ganska snäv passage i på en nerfartsramp i parkeringsgaraget i stan och jag lyckas ofta låta ena bakhjulet gå över en knöl som är i kanten, ca 3 cm hög.
slammer slammer...
Så glappet kanske finns i bakvagnen.. eller runt om eller...

Ska döpa bilen till "Prinsessan på ärten" :)

Vill ju helst hitta problemet. att börja byta del för del tills man kommer rätt är ju ett alternativ, men delarna lär ju gå på mer än jag gav för "bettan" :)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Kanske räcker det med att hissa bilen och titta innanför dammskyddet och se om det är skavt.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det ligger inget skrot i reservhjulsbaljan eller i facken i bagageutrymmet?

___

Min bil: Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Främre stötdämparlager ?? håll i skärmen och gunga försiktigt,lyssna om du hör/känner något glapp. ibland räcker det med väldigt lite.

Mvh Jonas B
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Värmeskyddsplåtarna ovan för ljuddämparna som lossnat ?

Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
När min E46a hade taskiga silent-block så slamrade den. Jag trodde att ngt var löst i återledningssystemet/eller påfyllningsrör till bensintank men icke.
När jag bytte de totalkassa silentblocken blev bilen ljudlös.

Hur är det om du ligger på vägen och sedan trycker gasen i botten - sänks bakändan då? Eller rör den sig lite i sidled?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om det kommer fram så lät min E53 som en diesel - visade sig vara DISA boxen. Nu spinner den som en katt igen.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag hade detta problem på min e39 då var det främre bromssköldar. Fick trycka ut ena skölden lite.

Mina bilar:
Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Det är det som är så mysko. Den går utan konstigheter på vägen, vare sej under acc. broms, kurvor etc. den skramlar inte heller när farten blir hög. Det är framförallt när jag i princip rullar fram samt stadstrafik 10-50 kmh

Inget i reservhjulsbaljan eller sidofacken. Har ryckt o klämt på varenda pinal under bilen vid 3 tillfällen. Värmesköldarna sitter ordentligt fast.

Skall prova att gunga den i sidled och se om det känns nåt glapp som Brynet föreslog.

Tack för alla trevliga tips och hjälp. Jag återkommer
Göran/Forry
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har ett liknande ljud i min, när jag åker över gatsten i låg hastighet så låter det som ett klapprande i snabb takt, bmw säger alltid att det är pendelstagen, dom har jag bytt själv flera gånger utan att det har gjort något skillnad.

Gör mig inte så mycket, och dom gånger dom försökt hitta felet har dom inte lyckats.

Låter som att det kommer från vänster fram.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.