|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har precis kopplat in bas och slutsteg i min bil. Men när musiken ska spela med bas så orkar antingen basen eller slutsteget med det. Jag använder en strömkabel med 30 mm2. Kanske den som tar för mycket ström och batteriet inte orkar överföra det? Tacksam för svar! mvh, sadde | |
| 30mm2 lär räcka. Vad har du för jordkabel? Hur långa kablar har du? Vilket slutsteg har du? Var bilen igång? | |
|
Jag köpte först ett sånt kit från biltema med massa sladdar. Där fick jag med en strömkabel på 8mm2 men det räckte inte. Så jag uppgradera mig till en 30mm2. Här har du kitet: Länk Jag har ett väldigt gammalt slutsteg :P |
|
| By the way; kabeln kan inte bli för stor, bara tvärtom. | |
| Kan det vara något annat fel då? Dåliga ljudkabel till basen? dåligt slutsteg? osv osv? Något som gör att basen inte orkar få fram dunket? | |
| Dåligt kräm i batteriet kan vara en orsak. Vilket slutsteg har du? Bytte du jordkabeln också? Hur långa är kablarna? | |
| Måste jag byta jordkabeln för det? Kablarna är inte längre än 1 m. Har ett gammalt slutsteg men väldigt bra. :P | |
| Samma dimension på jord- och pluskabel. Effektklass på steget? | |
|
Exakt vilket slutsteg har du? Och vilken bas? ------- Min bil suger inte... |
|
|
Hur menar du att att 8mm2 inte räckte? Blev kabeln för varm eller vad? ------- Min bil suger inte... |
|
| Jag skulle gissa att batteriet inte orkar med att ge de strömspikar som den behöver. Prova med att montera en välavvägd kondensator bredvid slutsteget som kan ta hand om "spikarna". Min helt ammatörmässiga åsikt. | |
| Novaland: En kondensator hjälper sällan men kan ev dölja problemet. Batteribanken är alltid prio 1. | |
|
Måste man ha samma dimensioner på jordsladden och strömsladden? Jag tror det är batteriet som inte orkar leverera den styrka basen är på! Basen ligger på 500 W. Slutsteget vet jag inte. Kan ju vara batteriet som har dåligt med kräm eller utsliten. Borde man då ha 2 batteri eller byta mot ett nytt? Borde ett batteri fixa en bas på 500 w plus slutsteg? |
|
| Ja på första frågan. | |
| Kan detta vara anledningen för att det inte funkar? Kane, kan du förklara varför både måste vara i samma storlek? ( är nybörjare haha)! | |
| Det är samma ström som går i pluskabeln som i jordkabeln. Smalaste stället är flaskhalsen oavsett om det är på plussidan eller jord/minus. Strömmen i ett ett likriktat system rör sig från plus till minus om jag inte är helt ute och cyklar. | |
|
Jo, elektronerna färdas från minus till plus! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, men elektronernas riktning anses gå i motsatt riktning mot strömmen Länk Det viktiga är att exakt samma strömstyrka måste passera plus- som minuskabel. Är en av dom klenare, ger det upphov till högre resistans och spänningsfall och mindre effekt i den drivna komponenten, i detta fall högtalaren. |
|
|
Alltså.. Såvida inte batteriet är helt slut, så är det inte det som är problemet. Den lilla basen är inget som helst problem för ett batteri. Det hade varit lättare att hjälpa dig om du skriver vilket steg och vilken bas du har.. Jag kan nästan garantera att det inte är kablarna heller! Men det går inte att säga säkert förräns du skriver vilket steg du har!! Man brukar säga att ett batteri klarar att driva 1000w rms. Gissar på att du har ett par hundra, max. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Och som tidigare sagts, en kondensator är helt meningslöst! ------- Min bil suger inte... |
|
|
Sen tror jag att du får backa lite för att hitta felet.. Exakt vad är problemet? Startar steget överhuvudtaget? Fungerar det när du spelar på lite lägre volym? Är det bara när du öser på riktigt som det bryter? Jag skulle gissa på antingen kortslutning eller dålig kontakt.. Iaf om det funkar när du spelar lågt.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.