|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Servicedatorn säger DPF 160000km, tyvärr är det väl att jag ska byta snart då jag ligger på dryga 15k mil. Hade varit trevligt om jag hade 16k mil kvar ;) Ser att priserna ligger runt 15-20k för byte men att ett alternativ kan vara att tvätta det? Erfarenheter? Vad säger BMW om det? Någon som vet om någon firma, som gör detta kring Värmland? | |
|
Min har gått 16.5k och har drygt 6k mil kvar på filtret enl. mätaren i bilen. Dock skulle jag aldrig köpa ett nytt filter bara för att bilen säger att det är dags. Finns oerhört många sätt att tvätta ett filter. Här nere i Skåne finns det flera firmor, fast vi kanske är bortskämda, vet inte hur resten av landet ser ut. |
|
|
Ok, det verkar tunnt med firmor här uppe. Hoppas som du säger att byte inte är nödvändigt. Men det är väl knappast en operation som BMW erbjuder? |
|
|
Länk Testa ??? |
|
|
Har sett några sådana medel.. Däribland liqui moly vilket verkar kräva demontering för att hälla vätskan direkt i filtret. Iom att bilen gått så länge nu, utan ingrepp eller tillsatser så skulle jag nog vilja ha en mer rejäl rengöring än en bränsletillsats.. tack för tipset ändå :) |
|
| Siffran i idriven är kilometer kvar till byte. Har du precis köpt bilen? Antingen är filtret bytt, eller så har någon nollat datorn för ett byte. | |
| Som sim säger så har du 16.000mil kvar till byte enligt bilen, så varför byta nu? :) | |
|
Så konstigt.... Bilen ligger på dryga 15k mil men jag ser inte i serviceboken att partikelfilter någonsin blivit bytt.... bilen är servad enligt datorns alla begär sedan dag 1.... |
|
| Någon kanske har tvättat det eller bytt det utan att skriva det i boken, eller bara nollställd datorn. | |
| Om bilen gått så pass långt sedan 2010 så är den kanske körd långa sträckor regelbundet, dvs minimal sotning? Någon som med säkerhet vet hur bilens dator räknar fram detta värde? Står det exempelvis alltid på 160.000 km fram till dess att bilen börjar känna av sotbildning i filtret? | |
|
BlueScreenVW, bilen använder sig av CBS (Condition Based Service) där den med hjälp av sensorer mäter tillståndet på komponenter, oljor o.s.v. Det här gäller även partikelfiltret, när bilen känner att motståndet börjar bli för högt säger den till att det är dags för ett byte. Är bilen mestadels körd landsväg eller motorväg rengörs filtret väldigt ofta och ordentligt och ett byte kan säkert dröja till 30.000mil innan bilen säger till. Dom flesta bilar körs en hel del kortare sträckor där filtret inte rengörs vilket gör att bytesintervallen blir lägre, oftast mellan 15-20.000 mil. |
|
|
Min 320d har gått 27,000 mil och har 8000 mil kvar på filtret. Den har gått mestadels långkörning på motorväg tidigare. //Strandsro |
|
|
Ursäkta min okunskap men kan man kolla på alla 3-serie hur långt man har kvar?? Var i så fall? |
|
|
Glömde skriva att jag faktiskt varit inne och snurrat i färddatorn men inte sett något om DPF. |
|
| Det är bara äldre E90 (06-07) som har DPF indikator. På de nyare dieslarna (2008-) saknas detta då filtret skall vara helt självrengörande. | |
|
@ Kristoffer_L: Innebär det rent konkret att man inte ska behöva byta/rengöra partikelfiltret på min -09? |
|
| Sahlin, japp ingen bytesintervall, men byta det får du nog göra när det en gång går sönder. Precis som vanliga katalysatorer gör till slut. | |
| Precis - fördelen med LCI. Så är det också på E60/61 ! | |
|
Hej ! Jag ska köpa en 320d. Hur kan man se hur långt man har kvar av partikelfiltret ? Jag skulle vilja veta hur man tar fram det både om man har navin eller om man endast har färddator. Tack på förhand. /Joakim |
|
|
Min 2008 (utan LCI) fast med 177hk motorn hade inte heller någon indikator för DPF. Det är bara 163hk (320d) och de andra äldre sexorna med diesel som har intervallet. |
|
Verdi |
Kan inte komma ihåg att jag kan se någon angivelse för filtret i min 330d -08 heller. Ser bromsar, oljebyte osv. Ska kolla igen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.