|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar ju på att kränga iväg ena bilen och skaffa en lite nyare diesel. E9x har ju legat närmst som alternativ, men så såg jag en coupé med m-paket idag. Då blev inte en e9x lika självklart längre :) Man har ju sett en del och vet ju om att de finns osv så blev lite förvånad att man inte tänkt på den för än nu. Till min fundering då...hur pass vanliga är egentligen en diesel coupé med m-paket? Är väldigt sällan man ser någon och då snurrar jag mycket på dom mest intensiva delarna av E4 och stan dagligen. En 123d coupé med m-paket skulle sitta som en smäck! Snabb koll på blocket så finns det bara 1 alternativ. Om ni läser mellan raderna så förstår ni nog att 1-serie inte ligger i toppen på kunskapsbanken :) | |
|
Menar du kupén E82 eller hatchbacken E81? Länk <- exempel på E82M coupé Länk <- exempel på E81M hatch Finns fler av E82 123d med M än E81 på blocket just nu verkar det som. |
|
|
Hej, vill bara säga att jag tycker skitmycket om min 125i e82. Det är den roligaste bil jag har ägt och det är en skön, avspänd, klassisk BMW både i form och prestation. Perfekt storlek, svängvillighet och allmänt trevlig attityd. Härligt ljud. Har du möjlighet, testa en bil med rak bensinsexa. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Haha, därför jag reservera mig lite i första inlägget :-) Menar såklart e82. En 135 vore inte helt dumt. Men pendlar en del så allt förutom en diesel måste jag anse som ett mindre bra val. |
|
|
Ja du får väl räkna på det, hur många hundralappar det är värt. Jag hade en 120d tidigare och den drog 30% mindre än 125i. Men jag överdriver inte när jag säger att 125i är en helt annan bil, drivlinan förändrar alltihop. 120d tryckte på bra och kändes alltid stark men det var det hela. motorn kändes aldrig som en del av bilen, mer som ett aggregat, av/på/buller/vibration. 125i känns som en homogen bil där allt stämmer, "som det var tänkt", utan några kompromisser. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Klart man hellre vill ha en härligt varnande sexa, men på nästa bil väger den ekonomiska biten tungt i valet. Ska räkna lite på det. Skatten borde ungefär vara den samma? Försäkrings mässigt brukar dieseln vara förvånad dyr i många fall. |
|
|
Haas: Jag har en 123d-11 Coupe och fullständigt älskar den. Den varvar nästan som en bensinare och är grymt snål (0,56 l/mil inkl. inspirerad körning ). Jag hade innnan 135 coupe och visst är den inte lika snabb men vridmomentet finns alltid där. Anledningen till att jag bytte var ekonomin. Istället för 1,10 l/mil så har jag nästan halverat bränslekostnaderna. En sak som jag vill lyfta är att innan jag köpte 123:an så hade jag 120 coupe. Men jag var grymt missnöjd över att den greppade så dåligt. Framförallt vid blött och halt väglag. 135 och 123d är de enda som har den elektroniska diffen och även fast en mekanisk är att föredra så hjälper den till otroligt mkt. Har en brant uppförsbacke till kåken och det är inga problem att komma upp 123:an. Med 120d så fick jag alltid stå på grannens plats nere vid vägen. Stor skillnad även om man vill leka lite med bilen. Det är så enormt osexigt att ha ett slirande innerhjul när man pressar litegrann vid kurvorna. Gällande försäkring så kostar den i mitt fall inte många kronor mer än 120d. Även skatten var likvärdig. Lycka till med ditt val. Oavsett vilken så är E82 enormt vacker:) |
|
|
1 serie i coupeutförande är helrätt! Halvkombin tycker jag ser jäkligt illa ut ärligt talat. Och nya 1-serien ska vi inte prata om :) 123D Coupe är det bara att slå till på! Om jag själv börjar pendla längre sträckor så kommer jag direkt scanna blocket efter en likadan! |
|
|
Tack för svaren. Ubudet är dock dåligt, så kan ta tid att hitta en när/om det blir dags för en. Föredrar som sagt m-paket. Någon som har statistik på hur många 120d och 123d coupé med m-paket det rullar i landet? |
|
| Kan inte svara på coupé men det finns 4 hatchbacks av dom modellerna här i min lilla stad på ca 5000 pers :P. 1serien har blivit riktigt populär sen sommaren jag köpte min hehe. | |
|
Letade också en 123d coupé med M-paket. Det var några år sedan så de var om möjligt ännu mer sällsynt än nu. Det verkar som kombinationen M-paket och 123d coupé är relativt ovanligt. En 1-serie coupé är ju relativt ovanlig oavsett utrustning. För mig fick det bli en utan M-paket, då jag inte ville vänta och leta hur länge som helst. Då den är svart tycker jag rent utseendemässigt att den fungerar bra, det är karossen jag gillar allra mest och man blir smått tårögd varje gång man ser sin bil när den blänker svart mot den vita snön ;) M-paket blir betydligt viktigare om du tex köper en vit bil då verkligen fronten och diffusorn bak kommer till sin rätt. Utrustningen i den bil jag köpte var i övrigt helt rätt med de snygga 5 ekrade fälgarna från 135i, svart skinnklädsel, m-chassi och en del annat nödvändigt som skidsäck som jag aldrig använt :) Hur som helst en dyr opraktisk och alldeles underbart vacker liten coupé. |
|
|
Jag var också inne på m-paket men insåg sedan att det är 18" fälgarna som gör bilen. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Exakt så! Dom fälgarna gör hela bilen så vacker! Får försöka ordna några bilder på min så får ni se den. Man tänker inte på M-paket då man ser de rätta fälgarna :) |
|
|
Skickade lite hastigt in några bilder från ifånen så kan ni kika. Länk |
|
|
Lol blev lite fel :) Provar igen och hoppas jag har rätt länk kopierad :/ Länk |
|
|
Ja det blev ju snyggt :/ Provar igen, får se om det funkar med html. <ahref="Länk |
|
|
Hyfsat ringrostig... <a href="Länk |
|
|
Det är nog något jag missar här eller så har jag glömt allt inom html, var ett tag sedan man pysslade med det... Ni får helt enkelt klippa och klistra :) och meddela hur jag länkar i detta forum :/ |
|
|
Har själv en 123d Coupé som dessutom är manuell vilket är roligare :-) M-chassi och 135i m-fälgar samt övriga paket men inte M-paketet i övrigt. Men tycker nog bilen gör sig rätt bra med kombon Spacegråmet med de fälgarna och även Chromeline runtom,blir ganska stilfullt och värdigt :-) Har rullat 3600 mil och är uttagen 15 okt 09,tillverkad jan 09. Utrustning: Länk Bilen ska i alla fall säljas/bytas in den närmaste tiden då jag knappt kör med den pga ändrade arbetsförhållande och jag får kuska runt i en Volvo V40 tillsvidare :-( Har fått ett inbytespris hos lokala BMW handlaren på ca 190000:- Prisbilden är svår på dessa bilarna men låter det som ett vettigt bud? Sorry för trådkapet men inte ofta dessa bilar dyker upp. MVH/Sam |
|
|
Evotek Har du inte några bilder och lite mer info kring bilen? Kan ev vara ett intressant objekt. |
|
|
tegel Vad ligger du på i förbrukning om du ligger i jämn hastighet normal hastighet på landsväg? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.