AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.322

Vilka modeller har elektriska diffen?

Sida 1 av 2
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Funderar på att köpa en 320d av nya modellen. Men hur är det med e-diffarna som jag tycker är det minsta som man borde ha för att kunna ta sig fram i vårt avlånga land;)

Sitter i en 123d som har e-diffen och det funkar rätt bra måste jag säga.

Men vilka modeller har e-diffarna idag?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Är ganska säker på att du ej har någon elektronisk diff i din 123d och det har ej heller 3-serien.

M-bilarna har diffbroms men ej de vanliga 1-3-5-7 serie bilarna.

Det jag tror du menar med e-diff är att antispinnsystemet bromsar det hjul som snurrar och på så vis delar ut kraften till det andra hjulet. Detta tror jag du har i din 123d också precis som 3-serien som också har det.

Mvh
Visa användare
789
johmei
335i E92
Det vi kallar E-diff heter hos BMW Automatic Differential Brake (ADB). 135i har och 335i efter 2008 har denna funktion men vore intressant och veta exakt vilka modeller som har detta och inte.

ADB är en del av DSC systemet och använder alltså bromsarna för att skicka mer kraft till det däck med mer grepp. Bra vid dåligt väglag och vad jag förstår en bra kompromiss mot dyra LSD. Aldrig lika bra som en mekanisk bromsad diff men mycket bättre än inget.

ADB går inte att stänga av vilket är lite konstigt dock. I väldigt speciella fall kan ADB verka emot dig, exempelvis vid slalom och du kör över något "curbliknande" som skickar ett hjul i luften vilket "låser" däcket och landar helt stillastående och kan skicka bilen i fel riktning. Men detta är mycket specifika fall.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
johmei, tack för din förklaring.

Ska höra med BMW på måndag om de har koll på detta.
Visa användare
71
zcuse
BMW 225e Active Tourer -24
BMW 520d Sedan -17
Jag läste in mig på 123d för ca 1år sedan, i samband med sambons uttag av tjänstebil. Elektronisk diff var ett starkt argument för 123. Dock uppenbarligen inte tillräckligt starkt då det står en otäck framhjulsdriven bil på parkeringen idag.

Men jag tolkar det absolut som att 123d har någon form av elektronisk diff.

Länk

Länk
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Det har väl i stort sett alla bilar med dsc? Även icke bmw så att säga! Bromsar det hjul som spinner. Tidigare bilar jag haft hade det iallafall. Saabar wv och bmw.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Tidiga E90/92 335i har det inte, inklusive min egen E92 2007.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Jag är ganska säker på att den har det. Den funktionen fanns ju på bmw när det fortfarande hette asc. Så det är inget man tar bort ur styrprogrammet på nyare bilar!?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ok, system för att bromsa ett hjul har alla sedan länge. Skillnaden som jag trodde kallades ADB (kanske faktiskt heter e-Diff), innebär att systemet arbetar för att fördela effekten med bromsverkan även när DSC är urkopplat (långt tryck på knappen) och man kan uppnå II och inte bara I vid rödljusen om man vill. Man bör också kunna ta sig snabbare ut genom kurvorna då mer moment kommer till yttre hjulet. Denna mjukvaruuppdatering skall ha kommit under 2008, mars månad har jag läst. Det är ingen skillnad på hårdvara.

Jag har själv en 335i 2007 med lite mkt enhjulsspinn, men DTC gör ju att man tar sig fram i halt väglag i vilket fall.
CR
428
CRF_Niklas
Med dsc ur kopplat långa intryckningen så bör detta system ej göra att du ritar 2 svarta spår. Har kört mycket olika bmws i vinterväglag och sladdat en hel del med dom olika och när man stängt av dsc helt så spinner bilarna gärna på bara ett hjul från stillastående TYVÄRR så jag tror du har fel tyvärr
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Aha då är jag med! Låter ju som en bra grej när man vill busåka lite! ;)
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Det jag menar stängs ju av så fort dsc kopplas ur. E-diff är då alltså alltid aktivt och det skulle man ju vilja ha!
I teorin borde det ju vara lätt att endast koppla ifrån själva sladdhävningen och motorstrypning i dsc-programmet men det är säkert krångligt som tusan. Får nog skriva ny programvara till styrboxen och det gör man nog inte hur som helst.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Jag må kunna ha fel, det händer ju tyvärr. =)

Wheelie, det är inte som du tänker nu att det direkt gynnar bus. Du kanske kan ta dig fram lite snabbare om du hårdkör men det skapar ingen driftmaskin direkt.
CR
428
CRF_Niklas
Fram med svetsen om ni vill drifta ;)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Vad är de för skillnad på en M bil och en m-sport med lite krut i? Ja menar diffen då.

Hörde att M bilarna har typ stum diff, eller iallafall nån bättre sportigare diff. Båda bakdäcken spinner lika stadigt, dvs aldrig bara ett däck som spinner, som kan verka fjompigt.

Jag har aldrig riktigt testat, såg bara en e46 som höll på att (försöka) göra donuts och bara det yttre däcket spann, inte det inre.

Så att kortfatta, vi tar ex min bil, och en M5 (E60) som gör donuts, beter sig diffen lika?? (Även fast det är nåågot enklare för M5an att pressa på :P ) Jag är bara nyfiken eftersom detta kom upp i samtalsämne häromdan.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Skillnaden mellan E-diff (vilket borde heta vad det är, antispinn) och riktig diffbroms är att en diffbroms jobbar med att skicka ut drivenergi till hjulen, medan antispinnen jobbar med att ta bort energi från hjulen.

Gamla antispinnsystem kan bara pulsa spinnande hjul, och det ganska grovt. De nyare kan finfördela bromsverkan betydligt exaktare och snabbare, så de kan ha en positiv effekt.

Ett bra sätt att sälja bakbromsar är det också. :)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tack för förklaringen, men den besvarar tyvärr inte min fråga :) Som sagt, har aldrig riktigt testat. Men de gånger ja brännt på så har ja haft 2 sträck :P
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Alltså, det är BARA M-bilarna som har diffbroms. De andra har en helt vanlig öppen diff precis som alla andra bilar.
Beroende på vilken M-bil det är så är det lite olika sorters diffbromsar, eller snarare olika styrning av bromsverkan.

Av diverse youtube-klipp att döma spinner 135i med bara ett hjul när man kör hårt på bana, det är nog lite för mycket begärt att bromssystemet ska hinna med och reglera så fort som det krävs eftersom det inte jobba med att tillföra vridmoment.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hehe, det inlägget besvarade däremot frågan :) Då vet jag. Synd man inte äger nån M bil.. Än.

Så 135an är beprövad, olika modeller beter sig olika antar jag beroende på körsätt.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Min 330i E90 2005 spann endast med ett hjul med systemen avslagna.

När systemen är avslagna på min Boxster S spinner båda hjulen. En märkbar skillnad på alla underlag. Den saknar Limited Slip Differential men bromsas av ABS-systemet i farter upp till 70km/h. (Off-topic men den som har ett liknande system på sin bil borde lätt märka det på halt underlag, typ grus eller gräs om man inte vill lägga lakrits).
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag har en M-525da-08. ingen vanlig diff som jag har på min 635-86 som är buslätt att drifta mm. Däremot har jag det ni kallar e-diff. En knapp manövrerar en hel del.Det står i instruktinsbiken att den skall användas vid halt väglag och raktfram för "losskörning",inte vardaglig körning.

Kan kopiera exakt om någon vill det. har för mig att det finns 3 funktioner i en o samma knapp,beroende på hur länge man trycker mm. Det går inte att använda eldiffen till det roliga om man så säger.

Har nu provat lite, börnar bara på högersidan om man inte provoserar annat. Får inte loss den på båda. Däremot på gräs med eldiffen inkopplad driver båda. Vågar inte testa på asfalt då det står klart.

Mvh Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.