AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.341

2 stycken felkoder bmw e46 328 -98

Sida 1 av 2
tjena.

jag har fått 2 stycken felkoder i min bmw e46 328 -98 och undrar ifall någon kan hjälpa mig säga vad som är felen...

kod1: P0101 MASS OR VOLUME AIR FLOW CIRCUIT RANGE PERFORMANCE PROBLEM

kod2: P1519 CAMSHAFT POSITION ACTUATOR BANK 1

tack på förhand!
Kod 1 vet jag ej, men kod 2 är din kamaxel givare på Insugssidan är kass.

Kod 1 översatt via google = P0101 massa eller volym LUFTFLÖDE CIRCUIT RANGE prestanda problem

Kod 2 via google = Kamaxellägets STÄLLDON BANK 1
Vad ger kamaxel givaren för symptom om den är dålig, bilen går percis som vanligt nämligen....

Kod1 behöver ja fortfarande veta vad de är, är det luftmassamätaren som är kass? eller vad är det :/
Finns till hyfsade priser på Ebay.

Länk

Hade jag varit som dig hade jag tagit hem även till utsugs sidan. När min gick så kom utsugs sidan också efter ett tag och då hade jag den liggandes.

På pick and pay skrot kan du få dem för 50:- om du vill byta direkt och samtidigt beställa hem en ny under tiden.

Bmw tar 1150:- styck om jag minns rätt.
Jag vet inte riktigt om jag ska vara ärlig. Jag hade annat som strulade samtidigt med att bilen hostade till ibland i högre hastighet. Om det var tändspole eller om det var kamaxel givaren som orsakade det kan jag inte svara på eftersom jag bytte alla 6 tändspolar då och även kamaxel givare. Datan sa det var fel på den, så jag bytte den och felkoder försvann efter byte.
okej, tack för svar...

vore kanon om någon kan kod1 oxå.
Undrar om du har någon spricka i någon av insugsslangarna och den får fel blandning.

Lmm kan du kolla genom att ta av kontakten till den och se om motorn ändrar gång.
inte en aning? är de lätt att se? så du tror inte det är kamaxelgivaren som är trasig? utan läckage?

kan man ringa bmw och uppge felkodsnumren om dom kan ge mig mer uppgifter tro?
Din kamaxel givare är sönder.

Sen ang den andra felkoden kan det kanske vara hål i insugsslang. Och det är det som orsakar den andra felkoden. Prova ring bmw och se om de har något förslag.
Jag kan även tillägga att jag har rengjort LMM nu men felkoden kommer fortfarande tillbaka.

Märkte även om jag lossar luftmassemätarens kontakt så händer det ingenting, bilen går som vanligt? Är den sönder???
Den ska ändra gång om den fungerar. Finns en del trådar om Lmm här på AP.
Ja det blev lite jobbigt nu.. Inge kul och köpa en LMM för 1000 spänn om det inte skulle vara felet.. men som sagt den ändrar inte gång när jag rycker loss kontakten och felkoderna står kvar...
Ingen möjlighet att låna någons och testa innan köp.
passar denna eller?

Länk

Står inget vilken sida denna är till, och vart sitter den jag ska byta??
Nej den är till Utlopps sidan.

Inlopps sidan har även en kabel på c:a 40 cm lång
Men mailar du dem, så har de säkerligen även till Inlopps sidan. Detta är bara visnings bild
Länk
beställde den du länkade sist hoppas den passar....

vart sitter den? hur byter man den:P
Båda är placerade på var sin sida på den främre delen av motorn.
Länk

Nummer 18 och nummer 5.

Nr 18 sitter där nummer 4:a är ritad på bilden.
Nr 5 på samma ställe på motsvarande sida.
Vart fasen sitter givaren på insuggssidan? Har letat och letat.. du har ingen bild på motorn där du kan markera vart den sitter kanske?

Jag har även fått en till felkod nu :(( "P0141 O2 Sensor heater circuit bank 1 sensor 2

Vad är detta ? :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.