AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.568

Tjänstebil vs privat

Sida 2 av 2
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast K-H pratar om upplägg som gällde på 80-talet typ.

-------
//Lövet
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Verdi: Det låter som du har en dålig deal på jobbet, så skit i tjänstebil då, det hade jag gjort om jag var du.
Det ska vara förmånsbil för att vara intressant. Jag har c:a 4500 per mån i förmånsbeskattning på min tjänstebil, thats it. Allt underhåll ingår i avtalet.
Avstår jag tjänstebil så får jag 5000 kr per månad (innan skatt, c:a 2500 netto) samt c:a 19 kr per mil i ersättning, det täcker knappt värdeminskningen på en nyare premiumbil i 400 000 kr klassen. Det är svårt att få det att gå runt om man inte håller sig till bilar upp till max 100k.

Jag kör 3000 mil per år, c;a 1500 tjänstemil så jag kan inte nyttja 75% aren.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

gustaf76: Den dealen Verdi beskriver är nog den vanligaste, åtminstone i de företag där samtliga anställda ges möjlighet till förmånsbil och behovet till bil i tjänsten inte är överhängande för alla. Vi hade ungefär samma upplägg på mitt förra jobb. Kostnadsneutralt för företaget och upp till var och en att välja förmånsbil eller köra med privat.

De 5000 du hade kunnat få mer i lön är förmodligen mer i verkligheten även om du inte ser dem i löndekuvertet. Troligt att du har någon form av tjänstepension och då är det oftast lönen på toppen som ger lite fler procent. I mitt fall var det över 30% vilket då hade betytt ca. 1600kr till i pensionsinbetalning. Beroende på hur du ligger i lön så kan ju sjuklön, A-kassa, pensionspoäng också påverkas positivt av en högre lön. Nu har ni ju ganska dålig milersättning för privat bil men om ni hade haft kring 27 kr/mil netto istället så tror jag att totalsumman mellan förmånsbil och att köpa motsvarande privat inte skulle skilja enormt mycket.

Sen har ju respektive upplägg sina för- och nackdelar. Väljer man privatalternativet så kan man ju köpa nästan nytt och spara en del pengar eller köpa några år äldre med mer motor/utrustning, en bil som ofta inte går att lösa som förmånsbil.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.