|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar lite på om man skulle skaffa tjänstebil och har gjort en kalkyl över vad min privata kostar, kom gärna med synpunkter! Privatbil; Förutsättningar: - Bilen behålls i 24 månader. - Avbet på lån (1700kr mån) motsvarar värdeminskning Intäktssidan: - Marknadsvärde ca 135kkr (idag, väldigt lågt räknat, rimligt?) och lån 115 = 20kkr + - Bidrag för tjänstemil e skatt på 24mån ca 15kkr Kostsidan: - Försäkring, lån, skatt: 2967 per månad (varav lånedelen är 1700kr) - Räknar ca 19kkr för service (inkl nya sommar och vinterdäck kommer behöva köpas) inte medräknat oförutsedda haverier/slitagedelar Försäljning - Säljs om 24mån för 94200kr Läggs alla + och + samman ger detta en nettokostnad på ca 2275kr. Låter detta rimligt? Mycket av kalkylen hänger såklart på vad den säljs för men frågan är om värdeminskning om 20kkr är för snålt tilltaget? | |
|
Vad gäller det för bil? 318d? Årsmodell? Vad är din egentliga fråga, om en ny förmånsbil är billigare än din nuvarande bil? Vilken modell hade du tänkt dig som förmånsbil? __________ Mvh Grelle |
|
|
Det är en 318, 2010:a. Frågan om den var otydlig var om jag räknat ut kostnaden på ett "rimligt" sätt. Tjänstebil skulle också vara en 318dA men där är s.a.s kostnaden känd, det enda jag betalar är skatt på förmånsvärdet. |
|
|
Du betalar väl även ett löneavdrag, antingen direkt genom att det faktiskt är ett löneavdrag eller indirekt genom att du skulle kunnat förhandla dig till högre lön om du inte får en bil via företaget. Hur mycket kör du privat respektive i tjänsten per år? Kommer du få milersättning för milen du kör i tjänsten även med förmånsbil? Hur gör företaget med bränslekostnaden? __________ Mvh Grelle |
|
|
Det finns många faktorer som spelar in men om man generaliserar lite... En begagnad privatbil som i ditt fall hyffsat likvärdig med den nya förmånsbil du tittar på är de flesta fall en billigare lösning. Jämför du däremot förmånsbilen mot att du privat skulle köpa samma bil så är det ofta att förmånsbilen kan vara det vettiga valet. Saker som spelar in är t ex hur mycket du kör i tjänsten. Över 3000 mil/år så skjunker förmånsvärdet en hel del. Görs det ett löneavdrag från företaget? Då får man också ha i åtanke att ev pensionsavsättningar minskar, lägre sjukersättning och föräldrapenning, etc. Din befintliga lön påverkar också hur dessa faktorer påverkar. Har du en hög lön med hög marginalskatt så blir ju löneavdraget i nettopengar lägre och sjukersättning och föräldrapenning kanske inte påverkas alls eftersom du redan ligger över maxgränsen. Har du en låg lön så påverkas din nettolön mer samt att pensionspoäng, sjukersättning och föräldrapenning påverkas. Gör du i dag avdrag för resor till jobbet? Med förmånsbil så blir ersättningen lägre. Nu vet jag inte om din uträkning för din befintliga bil stämmer men jag har svårt att tro att nettokostnaden för en ny 318d som förmånsbil skulle kunna konkurrera med 2275kr/mån. Snarare skulle jag tro att det är dubbelt dessa pengar. Finns säkert någon här inne som har en liknande bil som förmånsbil och som kan ge lite bättre siffror. ___ //Ulf |
|
|
Omöjligt att svara på säger jag, eftersom allt beror på.. Har du tex en BMW 520D med lite extrutrustning ca nyvärde runt 400K bruttokostnaden i månaden hamnar på 5300:- om du kör mindre än 3000 mil / år i tjänsten, över denna sträcka sjunker förmånsvärdet med 25%. Betalar arbetsgivaren allt bränsle kommer du få en förmånsbeskattning på 120% , så kör du 3000 drar den kanske 1800l x 15kr/l=32400/12 = som läggs på detta. Då är du uppe i 8000:- i månaden. Arbetsgivaren betalar 4,5 procent av din månadslön upp till 35 375 kronor (2013) 30 procent av din månadslön därutöver till din tjänstepension. Semester ersättning ca 12% av din lön månaden. Så räkna bort 42% brutto inkomst på 8000/mån om du tjänar lite mer. Så tjänar du som jag ca 100000/månaden. Blir det 11500 brutto i månaden och ca 55% marginalskatt blir det ca 6325 kr/mån netto. Så då kostar det mig netto (bortsett från framtida avkastningar på fonder och dyl)Dvs ca 25 kr/milen Äger jag samma bil privat får jag göra avdrag på privata resor på 18,5 kr/milen överstigande 8000kr/år. i Mitt fall drar jag av för 2500 mil/ år. 40 kr/milen kostar bilen mig (inkl Kapitalkostnad, bränsle, service, värdeminskning mm) med allt och med reseavdrag hamnar jag på ca 26 kr/milen. Men ... du kan med din arbetsgivare ha en klausul som gör att du kan få resa i tjänsten med privat bil motsvarande 500kr/timmen då sjunker milkostnadnen ytterliggare. Så man kan räkna hur som helst på detta och allt beror på men någonstans tas kostnaden ut på din arbetsgivare som ger dig mindre förmåner, eller så kan du förhandla om vilka förmåner och villkor som ska gälla. |
|
|
Räknade lite fel på bränsle kostnaden skall vara 2350:-/mån=1800l x 15:-/litern / 12 mån. ger 7550 i månaden med förmånsvärdet. 0ch totalt ca 10700 kr i månaden i brutto kostnad (inkl sem-ersättning och tjänste pension) detta ger ca 5900 kr/mån netto med en 55% marginalskatt. ger ca 23,50 kr/mil. Så förmånsbilen är inte alltid så billig som det ser ut på pappret var min point! Mina 2 ören :) |
|
|
Hela poängen med tjänstebilar i Sverige är utformat för att vara "kostnadsneutralt". Dvs jämfört med att köpa samma bil privat. Därför har man förmånsskatter osv. Ska du ha bilen många år och är rädd om den tror jag privat bil lönar sig. Att en begagnad bil skulle vara mindre kostsam är väl nästan garanterat. Tjänstebil kräver de flesta bolag att de ska plockas ut nya. Hur som helst är det inte jättestor skillnad - det är dyrt oavsett ! :) Dock är det ju bekvämt ägande med tj-plåt, allt är "fixat" åt dig. |
|
|
Oomkullrunkelig. Du förmånsbeskattas inte för milen du kör i tjänsten med gratis drivmedel. Men om du för en bristfällig körjournal så kommer du beskattas för allt, det är moroten att föra korrekt körjournal. Sen tycker jag du räknar konstigt när du tar med vad den kostar per mil och använder totala mil. För mig är det endast intressant vad den kostar för mina privata mil. De jag kör i tjänsten är ju snarare något som ska dra in pengar för att sänka kostnaden för mina privata mil. Skulle vilja se en tydligare uppdelning av milen, och milen man kör i tjänsten ger ju ofta nån intäkt. Men jag håller med om att det beror på. Svårt att räkna utan att ha all info. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Jag har alltid kört privat bil. Både som anställd och som egen företagare. Är helt övertygad om att det blir billigare så länge du inte ska ha en ny bil oavsett. Då kan det möjligen löna sig om man lägger upp det på ett bra sätt. Det negativa med leasing är att man binder upp sig på en 2-3 år. Mycket som kan hända under den tiden. |
|
Svårt att definiera vad man egentligen vill visa, men jag utgick från min sits. För mig är det intressant vad man förlorar netto när den årliga deklarationen görs En resa till tjänsten kan klassas som privat om jag åker tex i mitt fall under en beredskap från min bostad 0630. Däremot kan jag få ersättning i timmar eller mil för den resan privat eller ha en förmånsbil där bränslet och bilen klassas som en förmån i detta fall. Kör jag däremot inom tjänsten 0800-1700 kan jag klassa den som resa i tjänsten, vilket inte ofta är fallet. Jag kör nog 95% privat ur skatteteknisk syn. Leasing kommer aldrig löna sig efter man är väldigt beroende att inte köra över ett visst antal mil. Sorry om jag var lite otydlig! |
|
|
Tycker tjänstebil är överlägset och framförallt bekvämt med tanke på att man får plocka ut en splitt ny kärra var tredje år. Samt att allt ingår service, däckbyte etc. Går något sönder, rutan spricker eller du blir påkörd så behöver man inte bry sig, eftersom det är bara att åka och lämna bilen. Händer motsvarande med din privata "pärla" så blir det ju psykiskt mycket jobbigare... Har jobbat som säljare i hela mitt yrkesverksamma liv, och har haft både privat bil i tjänsten samt tjänstebilar. Har räknat flera ggr på vad som är bäst etc.. men alltid kommit fram till att det blir bäst med tjänstebil ändå, i längden. Så kör på tjänstesnurran. Dessutom får du väl då en nyare 3-serie? |
|
Verdi |
gustaf76, Nåja. Det beror väl på hur avtalet ser ut. Som säljare gissar jag att du har ett bättre avtal än vad mina arbetsgivare (stora IT-konsultföretag) har erbjudit. Då har _alla_ bilens kostnader dragits från ett konto kopplat till bilen. Det kontot fylls på av milersättning för körda mil i tjänsten och, om det inte räcker, bruttolöneavdrag. Efter kontraktstiden slut stäms det av mha restvärde, verkligt beg-värde samt innehållet på bilkontot. Dvs om du behöver nya vinterdäck så dras det i praktiken av din bruttolön och du slipper betala moms. Mycket bättre än att köpa privat men det kostar ändå lite för dig själv i slutändan. Hela idén är att det ska vara kostnadsneutralt för företaget. Har du bättre avtal än detta så kan du säkert förhandla upp din lön istället om du avstår tjänstebilen. |
|
Det sämsta alternativet i mitt fall är att ha förmånsbil med fritt bränsle då jag kör mycket privat. Tyvärr verkar många nappa på de alternativen i dessa lägen. |
|
Karl-Hilding |
Ja det var bättre förr. På företag 1. Tjänstebil 525 E34. Ingen körjournal. Fri bensin i hela Europa. Visserligen bruttopåslag på minst 7.000 kr och marginal skatt 68% cirka. Blev inte så mycket kvar på då hyfsad lön 22.000/mån. Företag 2. Privatbil. 3000 kr/mån skattefritt som bilersättning. Alltså ingen milersättnimng Fri bensin i hela Europa. |
|
Hej. Jag har tjänstebil. Den kostar mig cirka 1300:-/m men inräknat fömånsvärde. Jag gillar att räkna i "verkligea" pengar.. Förmånsvärdet är 3266:- och det gör att jag har en verklig kostnad på cirka 1300:-/m Jag betalar allt mitt bränsle själv och får 6.50:-/mil i ersättning. Jag kör cirka 160 mil i tjänsten och har en bil som drar under halvlitern på långkörning. Inget löneavdrag. Tjänstebil är överlägset för mig. Som gustaf76 skriver så tar företaget alla kostnader på bilen. Jag hade en 530 innan som tjänstebil men den blev för dyr då förmånsvärdet va 7166:-/m men som i "verklig" kostnad kostade mig 2900:-/m Men den lämnades tillbaka 2 år innan tiden gick ut. Det va inga problem alls. mvh Tobias |
|
Verdi |
Deeds, Vet inte vad du skulle få men jag hade ca 27kr/mil netto i milersättning när jag körde privat bil. Det blir 160 * (27-6,50) = 3280 kr/månaden. Den skillnaden måste du räkna som kostnad på din tjänstebil. Och om bilen inte är kostnadsneutral för ditt företag kan du be dem lägga skillnaden på din lön istället om du kör privat bil. Beror väl kanske på deras policy också. De kanske kräver att ni har en tjänstebil? Kolla även upp om företaget verkligen tar kostnaden helt själva eller om det tas från ett konto knutet till din bil, och alltså i slutändan drabbar dig ändå. Jag tror att du tjänar en hel del på att ha tjänstebil ändå men det är nog inte riktigt lika stor skillnad som du tror. |
|
Ja du erstättningen för privat bil var 18.5:-/mil. Jag körde privat medans jag väntade på leveransen på min. Jag har inte satt mig in i det så mycket.. Bara kollat siffrorna ut :P Dock så har jag kollat upp kontot för bilen och det finns inga kostnader som hamnar på mig. Företaget tar alla kostnader vad det gäller bilen.. Tur är väl det. Jag skulle ju självklart kunna be om att lägga på skillnaden. De kräver inte att vi ska ha tjänstebil men det är skönt att glida i en helt ny bil i tre år och sedan hämta ut en ny.. Inga andra kostnader vad som än händer.. Känns som en säkerhet också. Sen kan man ju få möjlighet att köpa bilen när avtalsperioden är slut... Det maknadsmässiga värdet är det ju handlaren som sätter... ;) |
|
|
Kör man mycket privat kommer jag aldrig fram till att det är lönsamt med förmånsbil. Med ett förmånsvärde på 3266 innebär även att det försvinner en tjänstepension på 30% ( om du tjänar över 35 375 kronor) samt ett semester tillägg på ca 12% vilket tillsammans är ca 1350 kr. Vilket gör att den verkliga kostnaden blir 2650:-/mån för att äga bilen. Kör du mycket privat och kan göra reseavdrag <10000kr/år med avdraget 18,5kr/milen privat till skillnad från förmånsbilens 6,5kr/milen då innebär det att det lönar sig mindre att ha en förmånsbil ju mer bil du kör privat. Motsatsen gäller om du kör mycket i tjänsten. Men som sagt allt beror på hur din arbetsgivare resonerar kring andra förmåner. Men jag håller med verdi att i slut ändan blir det för dom flesta ganska kostnads neutralt för dom flesta. |
|
| Det är onekligen mycket att ta hänsyn till. Vad jag utgick ifrån var som sagt den egna kostnaden i exemplet överst och sedan då ställt mot vad en ny hade kostat. Det visade sig nu att det inte alls var så jag fått det berättat utan att lönen sänktes (brutto) med motsvarande förmånsvärdet, sen betala skatt på det = inte en alls lika rolig ekvation. Från att i min värld kostat kanske runt 2500 netto blev det helt plötsligt kanske ungefär det dubbla, dvs runt 4,5-5kkr för att köra en ny 318/320d. | |
|
Karl-Hilding >> Lösningen med företag 2 känns inte som en skattemässigt hållbar lösning, snarare som svart lön... 996turbo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.