AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.228

ABS problem e39. Styrenhet eller hjullager trasigt?

Sida 2 av 3
Jag förstår verkligen inte vad det har med "felfria länkarmsbussningar som ligger och skrotar" att göra?!

Jag tycker ABS förstör en del av körkänslan, och nu vintertid tycker jag det är rent av farligt! Får man överställ vill jag absolut inte ha ett system som gör att jag antagligen tappar förmågan att bromsa helt!

De situationer jag tänker mig kunna ha nytta av systemet:

* Vilt springer upp på 70-vägen och man håller dubbla hastigheten. Dvs "panikbromsning".

* Man kör över ett krön på vått underlag där det samtidigt svänger och man ska bromsa, dvs med ABS slipper man bromsplattor om man råkar låsa upp.

Jag har dock förståelse för att ABS är ett bra system för den ovane Svensson som ser sitt fordon som transportmedel från punkt A till B, och inte har någon aning om hur bilen beter sig om man pressar den lite grand.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

förstod av texten att du inte har så många års erfarenhet av att köra bil. Kan garantera att du har ändrat åsikt redan om några år.

Att hålla på att vela med halvdana saker och chansa med begagnade prylar var ngt som jag också sysslade med för 15-20 år sedan. Av erfarenhet har jag lärt mig att det inte lönar sig och att det är bättre att köpa riktiga saker med en gång. Det finns ett talesätt som lyder: Snålheten bedrar visheten, vilket stämmer väldigt bra!

Hoppas att du får ordning på bilen, och att ABSen fungerar som den skall!

Mvh Håkan
Hej Håkan

Jag har spenderat drygt 300% kr av inköpspriset till min bil, av högkvalitativa delar. MEN trodde att om man köper en ny del, oavsett pris när det är av en "stor" försäljare, så bör delen fungera vid leverans (vilket de kanske gör?).

Målet har varit att undvika slänga pengar i sjön på överprisade originaldelar (enbart när det gäller ABS systemet), som säkert håller i många år! Har ju liksom ingen nytta av det om jag vill ha fungerande ABS i några timmar... Ett alternativ är att köpa original och sätta en brytare på en krets så man kan starta / stänga av ABS med den, då är det motiverade pengar. Dock tror jag inte att problemet sitter i givarna.
Var ute och provkörde förut, och fick en intressant upplevelse!!

Först gick antispinn igång, så stängde av det så man kan köra fortare än 5km/h, sedan gasar jag upp i drygt 100km/h, och till min förvåning felindikerar ABS lampan INTE! Jag testar då att ställa mig på bromsen för att se vad som händer. Det som händer är: Bilen bromsar in ENDAST på vänstersidan!! Fy fan säger jag bara, livsfarligt!! FY FAAN!!

Vill bara ha papperet på att det fungerar, sedan tar jag bort skiten direkt utanför bilprovning, att ha ett sådant system är ju rent livsfarligt!
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Någonting är ju allvarligt fel, steg ett är att kolla med inpa eller liknande så du vet var du ska börja! Sen att abs stör körningen det vet jag inte riktigt. Visst det finns kanske lägen man vill kunna låsa hjulen men då är man utanför det som man gör på allmänna vägar. Tro mig, du vill inte åka omkring med nån slags fulurkopplad abs/antispinn på en bil som har dessa system. Det blir bara krångel, få det att fungera som det var tänkt så blir det kalas!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så du ska inte ha rnån hastighetmätare, farthållare alls då på bilen har du tänkt iom med att du tänker stänga av ABSsystemet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Det är väl individuellt vad man tycker och hur duktig man är kanske. Har man ett valkalibrerat och snabbt ABS-system kanske det kan vara trevligt, men min åsikt om det som finns på bilen har jag redan framfört!
Typ i sådana här lägen kanske man inte vill ha ABS: Länk

Hasso: Hastighetsmätaren fungerar om man inte har ABS givare i fram iaf. Vet inte vad den går på, men något bak är det iaf. Farthållaren bryr jag mig inte om.
Har knappat lite nummer på RealOEM, och fått fram att min styrenhet till ABSen heter "34521164841". På bildelsbasen finns bara ett resultat på det, och för 5000kr!
Kollar man däremot här: Länk
så blir det betydligt billigare! Måste det vara samma artikelnr, eller kan det fungera med något annat tror ni?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Men först och främst måste du väl veta om det är givarna eller kablar eller styrbox osv. Felsökningen som gjordes, fick du ingen utskrift eller annat att gå på? Byta delar på måfå blir varken billigt eller bra!
Mekanikern sa att kablar och givare var ok, och sa att det är modulen som är problemet, men att det fanns en liten möjlighet att hjullagret var problemet.

Här är pappret från felsökningen:

6 Varvtalsgivare höger fram signal saknas / felaktig
67 Sporadisk strålning har förekommit
64 Kontinuerlig reglering / interfer. felaktig
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Länk

Kolla i den tråden om du kan hitta nåt. Lite rörigt men ganska utförligt hur det hela fungerar.

Tycker förresten att det går helt ok att sladda lite sådär som på filmklippet även med abs. ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hastighetssignalen går från vänsterbak, genom ABS enhetens elektronik och vidare till hastighetsmätare och Navigation.

Får du felkod på givaren så är den felaktig utan tvekan.

Sporadisk strålning beror oftast på att fett från lager med små metallpartiklar fastnat på givaren och stör signalen vilket ofta lurar systemet att hjulet står still och ger då pluserande pedal till systemet indikerar fel och slås ifrån.

Brukar se ut så här.
Länk
Länk

Länk
Tackar, finns säkert något matnyttigt där!

Mjo behöver ju typ aldrig bromsa där så, slängde bara ihop lite klipp från lördagen.. :) Men utan ABS kan man alltid understyra i en kurva om något skulle gå snett, och man får kortare bromssträcka, utöver att man kan styra bilen mer som man vill.

Ok!

Blir att läsa av felkoderna igen och se om det har blivit någon skillnad! Bör ju ha blivit av med sporadisk strålning i sådant fall.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Viktigt är ju också att det är olika givare före och efter 09/98 när systemet byggdes om.

Länk
Tror det var sådana här jag köpte: Länk
Och det ska ju passa enligt deras lista.

Navin är väl inte inblandad någonting i detta?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hastighetssignalen till navin går via Absmodulen, Ingen ABS Ingen Navi, Den brukar funka i typ nån minut medans ABS/ASC systemet gör sina tre kontrollcheckar om inte den första går igenom så systemet är OK
Då fryser kartbilden om det är fel på ABSmodulen så hastighetsignalen inte går igenom. Kan ju vara bra att veta.

Länk
Okej. Har ingen skiva till navin sa har tagit bort CD-läsaren. Men det blir ju lite svårt att få reda på något mer via navin då
Var finner man art. nr till styrdonet? Hittar man det på själva styrdonet (plastlocket), eller kan detta ge ledtråd? Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du tittar på den andra bilden som kommer upp i länken på motorrummet, så har du den "tunna" anslutningskåpan, det betyder att ABS/ASC modulen sitter bakom handsfacket i bilen. Det var när man flyttade ut den ihop med hydralenheten som de stora ABS/ASC modulfelen började.
Då ser den ut så här.Länk

Länk
Nu hänger jag inte riktigt med på vilken länk du menar?

Men okej, då får jag alltså riva ner bakom handsfacket istället om jag vill kolla till ABS modulen? Är det bökigt eller relativt lätt, om du haft ner det själv någon gång kanske?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.