|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jörgen, jag skriver det igen: Paragraferna 3, 4, 12-14 och 18 i 4:e kapitlet säger ingenting om vinterdäck! OBSERVERA att det hänvisas till 18 § men INTE 18.a § - en liten men ytterst viktig detalj! Skrivningen gör att ägaren INTE är ansvarig utom i nämnda paragrafer - återigen §18.a. nämns INTE! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Alla nya bilar levereras på sommardäck oavsett tid på året. Är alla nybilhandlare lika oansvariga då? Länk |
|
|
Jag håller med "Med känsla" till 100%. Bilar är förarens/ägarens ansvar och ingen annans. Rättsligt så är det solklart. Moraliskt håller jag dock med om att det var slarvigt/dåligt att inte upplysa om att det är sommardäck som sitter på. Det är väl vanlig kundvård tycker jag men det kanske inte bilhandlaren tyckte. Men återigen: Det är köparens/ägarens/förarens ansvar och ingen annans att se till att bilen är trafiksäker att köra med. Det är väl det första man frågar om när man köper en bil på vintern. |
|
|
Isf skulle inte bilhandlaren ha sagt att det bara var att tuta och köra därifrån? Det var dumt av mig att utgå ifrån att den hade vinterdäck/friktionsdäck, men som jag skrev så frågade jag när dom hade fått in den, han svarade att dom hade haft den sen mitten av December (Sist jag kolla så är det lag på vinterdäck då). Sen frågade jag ifall allting var klart och att försäkringen gick igenom och då sa han som sagt att allt var klart och det var bara att köra hem. Hade jag åkt av vägen och försäkringsbolaget skulle ha sett att det var sommardäck på så skulle jag inte få ett skit för det. Och som jag sa, han visste om att jag hade åkt långt, det unjyttjade han för att tjäna så mycket pengar på mig som möjligt, och det kan jag gå med på. Men hur svårt hade det kunnat vara att säga "Juste, du har sommardäck på" antingen innan eller efter köpet. Då hade jag iallafall haft vetskapen om det och kunnat ta in på ett vandrarhem eller något. Hur som helst, jag har fått svar på mina frågor, Det var jag som gjorde fel rent juridiskt. Tack för alla svar! |
|
|
Jag tycker att bilhandlaren har ett moraliskt ansvar och borde upplyst dig. Samtidigt så tycker jag att du har ett ansvar som bilförare att kontrollera dina däck innan du sätter dig i vad som för dig är en okänd bil. Hur hade det sett ut om det satt 15 år gamla frikationsdäck med 3mm mönster kvar? Hade det då varit ok från handlarens sida? Då hade det trots allt suttit vinterdäck på bilen som varit helt lagliga. Vinterdäck i Sverige är ingen standard på bilar. (dock ett lagkrav) även om man kan tycka att det borde vara det. Staten ser vinterdäck som en såpass stor lyx eller extrautrustning att de t.o.m tar ut förmånsbeskattning för vinterhjul. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Har du ringt säljaren och påpekat vad som hänt Oftast brukar de rätta till problem som uppstår för att slippa smutskastning på bla internet Det hade varit det första jag gjort om han sen vägrar kan man ta det på olika Forum Har inget med Handlaren att göra bara en tanke Ha deT |
|
|
Pugge skrev: "när dom hade fått in den, han svarade att dom hade haft den sen mitten av December (Sist jag kolla så är det lag på vinterdäck då)" Ja, vid vinterväglag, det behöver det inte ha varit vid tillfället. "det unjyttjade han för att tjäna så mycket pengar på mig som möjligt, och det kan jag gå med på." Det tror jag knappast, de hade tjänat mer på att sälja ett par vinterdäck. "Men hur svårt hade det kunnat vara att säga "Juste, du har sommardäck på" antingen innan eller efter köpet." Det här är handlaren i min by, som jag lärt känna dom så är det den mänskliga faktorn som slagit till, en miss helt enkelt. Precis som du missade att kolla, trots att det var ditt ansvar. "Det var jag som gjorde fel rent juridiskt." Ja, därför tycker inte jag det är helt ok att svärta ned en handlare. Visst, rent moraliskt skulle de ha upplyst dig, men de missade, de kan alla göra. inte minst du själv. Skönt att det gick bra trots allt. |
|
|
När har jag Svärtat ner bilhandlaren? Jag har inte gått ut med namn på bilhandlaren vilket jag inte tänker göra heller, jag har bara nämnt vilken firma det var eftersom den frågan kom upp, Jag har bara förklarat situationen från mitt perspektiv. Det där att dom försökte tjäna så mycket pengar på mig som möjligt hade inte med vinterdäck att göra. Nu har jag visserligen bara mailat dem, men om det nu bara var mänskliga faktorn, varför har bilhandlaren inte ens brytt sig om att svara på mitt mail? |
|
|
Du kan alltid se det från den ljusa sidan om vi bortser från att du fick köra på sommardäck. Antingen var den såld med sommardäck och då får du köpa vinterdäck , och hade det vart vinterdäck så hade du åkt på å köpa sommardäck. De så kallade "Allrounddäcken" är rätt värdelösa , köra en varm sommar å de slits, det regnar och det blir dåligt fäste. Det går helt enkelt inte att göra en gummiblandning som passar både i 30 graders värme och 30 graders kyla. Men handlaren får hitta på nåt tycker jag detta är inte ok. |
|
|
Pugge skrev. "När har jag Svärtat ner bilhandlaren? Jag har inte gått ut med namn på bilhandlaren vilket jag inte tänker göra heller, jag har bara nämnt vilken firma det var eftersom den frågan kom upp," Ehh, du har alltså inte gått ut med namnet på bilhandlaren, bara nämnt det :) Vad är skillnaden? |
|
|
Säljaren har ett moralisk ansvar inget snack om det, men vore jag tråskapare skulle jag hålla en låg profil om jag burit mig så klantigt åt. Man borde isf även vara "ruskigt förbannad" på sig själv och inte bara på säljaren. Huvudet under armen... Trådskaparen: Ta inte illa upp... MVH Christofer |
|
| så han ska skita i att ta upp saken med säljaren menar du? | |
|
@Robert: Jag har inte gått ut med namn på säljaren vilket jag inte tänker göra. det är dock bilfirman som ansvarar för sina säljare så jag har inga som helst problem att gå ut med deras namn. Är man företagare får man jobba hårt att få sina kunder nöjda, och har man missnöjda kunder så har dom all rätt att få yttra sig om det, eller har jag helt fel? @Crille82: Självklart är jag arg på mig själv eftersom jag utgick att det var vinterdäck pga vissa omständigheter, jag skulle absolut ha dubbel kollat det! |
|
|
delorian: Det sa jag inte. Men man kan inte gärna vara förbannad på säljaren, tjänar man sannolikt inget på ändå. Normal sett brukar man göra klart allt i en bilaffär innan man betalar och åker där infrån... Lite som att köpa en glass, ångra sig och kräva att butiken tar tillbaka den för att det inte passar med glass mitt i vintern. Om man skall dra en halvdålig liknelse... Pugge_: Det är inte att du åker på kostnaden för vinterdäck/hjul som det mest beklämmande..? MVH Christofer |
|
|
Crille 82 Tänk dig att du köper en produkt nu i fredags av ett företag på nätet får en spec och sedan betalar produkten, ett par termobyxor. Du går till posten hämtar ut paketet eftersom det ser helt ut. När du kommer hem och öppnar det så upptäcker du följande. Du har fått ett par badbyxor, i Januari fast det du beställde var ett par termobyxor. Bara för att du inte gjorde det självklara, dvs öppna paketet på posten ska vi då anse att du får skylle dig själv och gott ge dig ut i backen i dina badshorts? Friar detta leverantören från att ha levererat fel produkt. Handlaren specade bilen som allrounddäck inte sommardäck. Brukar du beställa oxfile och och aceptera när det läggs fram fläskfile bara för att den gemensamma nämnaren är kött? Beställer du glass och får glass så ska du acceptera det men beställer du glass och får en shake så är det inte samma sak, |
|
| Du får gärna dela med dig delorian, jag skulle också vilja vara så yrig... :p | |
| GE du tycker att han acceptera sommardäcken för att han åkte iväg? | |
| Va? | |
|
delorian: Det framgår bilen utannonserades med vinterklassade däck, trådskaparen antog det. Det handlar inte om att han få fel produkt utan att han inte tagit reda på vad han köpt. Men hade jag köpt och betalt för en 3-serie och fått en Golf så skulle inte jag heller vart nöjd... MVH Christofer |
|
|
"framgår inte" MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.