|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan AP! I Fredags åkte jag från Södertälje ner till Göteborg (4,5h bilresa) för att köpa en bil. Det är en Audi (jag vet, skäms på mig) A6 Allroad -07. Efter att affären var avklarad och försäkring via bilfirman var tecknad och giltig så åkte jag hem den långa resan hem men märkte att det var ganska halt ute, tänkte dock inte mer på det eftersom jag var lite trött efter bilresa. Dagen efter när jag kom hem så upptäckte jag att det satt sommardäck på bilen! Jag hade utgått ifrån att det satt "året-runt-däck" eller vinterdäck på bilen och bilhandlaren hade inte påpekat nånting om det, trotts att han visste om min långa biltur. DÅ till min fråga...Vems ansvar är det egentligen? Borde inte bilhandlaren påpeka att det satt sommardäck på bilen? eller är det mitt ansvar att kolla nånting sånt? Jag är ruskigt förbannad på den här säljaren då han riskerade både mitt och medtrafikanters säkerhet och funderar på att försöka gå vidare med det här och se om han har gjort nånting fel. Man tycker ju ändå att en seriös bilhandlare borde iallafall påpekat detta. Vad har ni för tankar och funderingar kring detta? Någon AP-användare som ÄR bilhandlare och vet hur det ligger till? /Anton | |
|
Strikt juridiskt är det ALLTID förarrens ansvar att bilen är laglig och lämplig att framföra. Sedan kan man ju alltid tycka att det finns ett moraliskt ansvar hos säljaren att åtminstone påpeka att bilen har sommardäck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Handlaren måste väl ansvara för att bilfan är i trafikgodkänt skick? Har handlarna fått dispens på att slippa vinterdäck även när de säljer till kunden? Jag har vid något tillfälle frågat om detta inför köp av bil på senhösten, men den handlaren log sitt skeva bilnasarleende och erbjöd mig köpa till en uppsättning dubbdäck på fälg som han "tursamt" hade liggandes. Han försökte slå mynt av mitt behov av dubbdäck. Inget fel med det. Jag hoppade över den affären, inget fel i det heller. Men TS handlare måste vara lite sinnesslö eller en stor cyniker. Det var snorhalt i fredags även när man hade dubb och att låta någon åka götet-Stockholm på sommardäck borde rubriceras som "allmänfarlig vårdslöshet" eller i vart fall "framkallande av fara för annan". Nu är väl du både man, köpstark och icke-analfabet så du kan i princip inte bli kränkt eller dåligt behandlad i samhällets ögon. Men lek med tanken att du skulle varit en ensamstående trebarnsmamma som köpt bilen och kört hemåt med barnen... Uj uj uj, tänk dig det heluppslaget i AB med rubriken "...Det var mordförsök!". En bild på svettig handlare som mumlar fram något om "kompensation", "bristande rutiner" med mera. Jag tycker det är ett jävla sätt av handlaren och jag hade undersökt möjligheten att gå vidare med ärendet. Men enligt ovan tror jag att det ser mörkt ut, tyvärr. Trots att bara en debil person säljer bil med sommardäck i januari.. |
|
|
Vilken firma är det? Juridiskt är det ägaren till bilen som har ansvaret. Moraliskt är det bilfirman. Mvh Marin |
|
| Motorgruppen AB i Lerum | |
|
Bara ta en titt på blocket och se hur många bilar som finns till salu med sommarsulor hos bilfirmor... dem är inte få kan man lungt säga. Köp en trisslott Pugge, ett under att du tog hem dig helskinnad med sommarsulor just berörd dag från GBG till Sthlm. Lätt att glömma den viktigaste detaljen "däcken" vid en bilaffär när man är stressad och kanske tar för givet att det sitter vinterdäck på bilen men man lär sig av sina misstag i livet. Lycka till med nya bilen. BMW M-POWER |
|
|
Jo jag antar att jag hade änglavakt! Har iaf mailat bilfirmat med ett inte allt för arg och upprört mail, så får se vad dom säger, funkar det inte blir det ett lite grinigare mail :P Jag blir bara så förbannad att man kan göra nånting så svinigt att inte påpeka att det satt sommardäck på trotts att han visste att jag hade en låååååång bit att åka. Jag hade inte tyckt det vore speciellt kul att köpa vinterdäck av dom, men tro fan att jag hade gjort det. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Pugge, gör du inte säkerhetskontrollen varje gång du inan du sätter dig och ska köra bilen, det fick man lära sig när man tog körkort ;) Marin, är du 100% säker på att det är Ägaren ? Jag skulle säga att det är chaffören som bär ansvaret. |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Mitåt, jag har fel, det är Ägaren. www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM 1 Kap 5 § Ägaren av ett fordon är skyldig att se till att fordonet inte brukas i strid mot bestämmelserna i denna förordning eller mot bestämmelser eller förbud som har meddelats med stöd av denna förordning. När någon annan brukar fordonet gäller ägarens skyldighet endast bestämmelserna i 4 kap. 3, 4, 12-14 och 18 a §§ samt sådana trafikregler som meddelats genom lokala trafikföreskrifter enligt fordons axel-, boggi- eller trippelaxeltryck eller bruttovikt. Förordning (1999:721). och 18a är ang vinterdäck. |
|
Förstog nästan att jag inte hade lagen på min sida i detta, hade jag vart en bilhandlare gade jag ALDRIG gjort något sånt här...åandra sidan en död kund kan inte klaga :P Jaja vi får se vad Bilhandlaren svarar på mitt mail :) Tack för alla svar! P.s jo jag gör la en liten säkerhetskoll, men ska man göra en ordentlig säkerhetskoll varje gång man sätter sig i bilen kommer man ju aldrig fram! |
|
|
>>Jögga Oftast är chaffören och ägaren samma person, när man kör hem bilen som man precis har inhandlat ;-) |
|
|
Vid köp eller om jag hyr bil så är de nästan de första jag kollar är däcken! Måste ju även vara den tråkigaste utgiften på en bil, speciellt när man nyligen köpt en ny. |
|
|
Ursäkta men snälla nån... du måste väl själv i första hand se till att bilen du kör är trafiksäker. Om du sen tänker till lite och kikar på hur många bilar i en bilhall som står med vinterdäck så är det ju knappast någon. Då måste man ju själv inse att här måste jag fråga om det medföljer vinterdäck eller ej. Gör det inte det så måste jag ju köpa dem innan jag ger mig ut på en 50 mila resa. Du måste ju rimligen dessutom ha känt relativt snabbt att bilen har sommardäck. Jag tycker att ansvaret givetvis ligger på dig själv i alla avseenden. /Anders |
|
| Håller helt med "Med känsla"... | |
| Håller med "Med Känsla" till 100%. | |
| Frågan är väl om man ens ska ha körtkort när man inte har vett på att kolla så att bilen har rätt däck före man åker på långtur?... ;-) <--smiley | |
| Alla är inte bilnördar och intresserade av bilar, så att de vet skillnaden mellan ett dubbfritt vinterdäck och ett sommardäck. Tycker säljaren borde upplyst kunden att det var sommardäck. Riktigt dåligt faktiskt. | |
|
Trafikförordningen 1kap. 5 §: Ägaren av ett fordon är skyldig att se till att fordonet inte brukas i strid mot bestämmelserna i denna förordning eller mot bestämmelser eller förbud som har meddelats med stöd av denna förordning. När någon annan brukar fordonet gäller ägarens skyldighet endast bestämmelserna i 4 kap. 3, 4, 12-14 och 18 a §§ samt sådana trafikregler som meddelats genom lokala trafikföreskrifter enligt fordons axel-, boggi- eller trippelaxeltryck eller bruttovikt. Förordning (1999:721). Jörgen, paragraferna 3, 4, 12-14 och 18 i 4:e kapitlet säger ingenting om vinterdäck! Observera att det hänvisas till 18 § men INTE 18.a § - en liten men ytterst viktig detalj! Det är FÖRAREN/brukaren som är ansvarig för att fordonet har rätt typ av däck och godkänt mönsterdjup när denne framför fordonet! Försök att intala en trafikpolis annat när han stoppat dig med sommardäck på bilen i vinterväglag... ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 2.226 530d G31
Marin; Håller med , men nu pratade vi juridik, och då ska det vara utom/bortom rimligt tvivel :) Ps. Säkerhestskontrollen i morse, hade inte märk om bakdörren varit borta. Tung med många :) |
![]() 2.226 530d G31
Johan B: Länken och paragrafen är 18a ?Länk Även om jag håller med, och tycker det borde vara föraren. Lastbilar/taxibilar står på firman, leasningbilar |
|
Får känslan här att som så många ggr annars så vill folk skylla på andra än sig själv när det händer nåt. Nästan alltid är det dock på en själv som ansvaret ligger vilket är svårt att erkänna för många. Jag antar att TS kollade utrustningslistan på bilen noga, varför då inte kolla däcken när det är januari och snöar... /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.