|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Myckevillhamera, om allting kostar dubbelt för en person som väljer förmånsbil och samtidigt äger företaget... varför köper du inte bilen privat då? __________ Mvh Grelle |
|
|
Det är ingen lagerbil. Det är den faceliftade E-klass. 520D är för klen tycker jag, vi har en 320D 2012 så jag vet att den inte räcker till för min smak i en 5 serie. Man får mer utrustning till samma till samma pris, det som skiljer är bla panoramtak & metalic samt lätt navigator "Becker". BMW har som inte MB har är service 3 år & punkteringsfria däck Rabattsatsen är lika som BMW ger, BMW har M paket & MB har AMG paket. Bilarna är väldikt lika spelad |
|
|
Grelle. Har kört tjänstebil under många år nu & det är enklare sätt att äga bilen genom företaget. Dock så tänker jag annorlunda på tillvalen, ex komfortstolar som kostar ca 23 000:- i inköp & ger 7 000:- i inbyte så kostar dom igentligen 41 000:- för att tjänstebilsreglerna/beskatninger ser ut som den gör. Man tar bara drt som man verkligen behöver, tyvärr |
|
|
Tråkigt att du är missnöjd med din 320D, köp du E-klassen om den nu är billigare. |
|
|
Jhellström Du har nog missat tidigare inlägg. Jag är inte missnöjd med 320D & min fru som kör bilen är super nöjd. För mig så är det för lite kraft i den motorn, & i en större bil som 5 serien så kommer motorn vara i minsta laget. |
|
|
så vilken motor tänker du på till E-klass? Tro inte att en E220 CDI är varken snabbare eller bättre. Jag har kört 520dT F11 några månader och är enormt överraskad hur fin den motorn är och då är jag ändå van från tre st tidigare 535d F11. Jag ägde även en E220 CDI några månader under 2012 och F11 är en oerhört mycket trevligare bil på alla sätt kan jag säga. /Anders |
|
|
Med Känsla. Hos BMW tittar jag på 525D eller 530D, allt beror på vilka tillval jag anser som måste, har idag en X5 & nu när jag är inne på 3 året så känns det inte lika kul med förmåndsvärde på 8000:-/mån. Hos MB så är det E250 CDI som jag tittar på med motsvarande utrustning som jag tittar på his BMW, dock med pannoramtak. Sedan i båda fallen. |
|
|
myckevillhamera, jag är nyfiken hur du räknar, extra utrustning på 23000kr ger ökat förmånsvärde brutto på 14400kr på 36 månader, vilket netto (50% skatt) landar på 7200kr. Om bilens pris ökar med 23000 kr (motsvarar dina siffror för komfortstolar) men inbytespriset ökar med 7000kr, blir skillnaden 14000kr och dessa är väl oskattade? Netto motsvarar det väl 7000kr för dig. Borde inte komfortstolar kosta 7200kr + 7000kr = 14200kr istället för 41000kr? __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle. Ditt resonemang stämmer som anställd. Mittresonemang bygger på att jag företagsägare även måste betala arbetsgivaravgifter. Det är tråkigt att ta ut lön & se hur mycket man betalar i verklig skatt. Förmånsvärdet på allt över 7.5 basbelopp betalar man på 3 års sikt lika mycket i skatt för som inköpspriset är. Om något ex fälgar kost 15 000:- extra & vi är över 7.5 basbelopp så kommer Du att betala 15 000:- i förmånsvärde & när Du säljer bilen så får Du inget i inbyte, summan blir då för fälgarna 30 000:-, frågan jag då ställer mig är det värt ex att gå från M´s 18" fälgar till M´s 19 till en kostnad av 30 000:-? |
|
|
Men om något kostar 15000kr extra så betalar du det väl med oskattade pengar. 15000kr och 33 % egenavgifter och 50% skatt hade ju bara gett dig 5625kr i skattade pengar i fickan. Alltså blir kostnaden 5625kr + förmånsbeskattningen. Det blir väl fortfarande inte dubbla summan. __________ Mvh Grelle |
|
|
exemplet med fälgarna löser du ju genom att du köper fälgarna efteråt, kan dra full moms på dessa och sen sälja 18". Det blir en väldigt låg merkostnad. /Anders |
|
|
Såklart är det så just med fälgar, därför är komfortstolarna ett bättre exempel. __________ Mvh Grelle |
|
|
Vad baserar du åsikten om att en 520D skulle kännas slö med samma motor som 320D är ok? Jag och en bekant har kört tillsammans på Gotland ring med de två bilarna och det var inte mycket till skillnad, i stort sett identisk prestanda i verkligheten. Givet ska du köpa den bil du vill ha, men det är ju lite onödigt att betala mer bara för att du har en förutfattad mening. Optimalt köper du en 520ED, sen trimmar du den hos BMW för 11.000 och får över 200HK. Vidare förstår jag inte hur en E-klass kan bli billigare om man inte rear ut dem, som man ju brukar göra hos MB. En E220CDI Buisness kostar 399.900 En 520D Comfort kostar 330.000 Bägge har likvärdig utrustning Då är det bättre prestanda på 520D. |
|
|
jhellstrom, det skiljer 195kg mellan 320d och 520d. Det behöver man inte vara "prinsessan på ärten" för att känna, jag märker om det är full tank eller inte i bilen. Med det sagt blir inte en 520d slö, inte alls, men om man kör dem på bana och inte märker 195kg skillnad, då kanske däckval eller något annat spelade ovanligt stor roll. Jag tycker däremot att 520d är en trevlig bil och tycker motorn duger alldeles utmärkt. Men som alltid vill man ju gärna ha lite mer om man kan... __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag har ett färskt exempel. Jag sålde i fredags min 520dTA -13 eftersom jag har för många bilar och inte hinner utnyttja. Skåningen som köpte den valde länge mellan min bil och en ny A6 Avant. Jag övertygade honom till slut om att BMW-n inte skulle bli dyrare att äga trots högre inköpspris, samt att han på köpet för massor med mera körglädje. Han ringde mig senare på dagen och tackade mig för att jag hade övertygat honom, eftersom han på tillbakaresan till Skåne märkte hur bra bilen gick och även hur snål den var att köra. /Anders |
|
|
Anders: Det var ju tur att du inte kalibrerat färddatorn då så han märkt att den inte alls var så snål som färddatorn ger sken av :) Är det tillbaka till 535D igen? |
|
|
jhellstrom. Min fru är nöjd med motorn i sin 320D 2012, men jag vill ha lite mera vrid. Har idag X5 3.0D & tidigare E60 Lci 530D, är liksom van men mer kraft. Till frugans bil så blir det trimmet som Du nämner. |
|
|
En 320d har mer effekt/kg, bättre 0-100km/h tid och högre toppfart än en X5 3.0d. Men visst har en X5 mer vrid, men om själva prestandan är viktigare än ett nummer så verkar 320d dra det längre strået. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag tror precis som Grelle att du inte blir besviken på en 520d om du kommer från en X5 30d, den är ingen direkt raket, stor skillnad mot ex vis en X5 40d. jhellström, nej jag känner inget behov av 535d, jag var ärligt väldigt positivt överraskad av 520d. Nu kikar jag på möjligheten med en ny X5, här i Sverige eller England. /Anders |
|
|
Prestandamässigt är dom lika enligt BMW. Men mycket vill ha mera:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.