AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.781

F10/11 LCI vad kommer att förändras?

Sida 1 av 3
My
21
Myckevillhamera
X5 2010
320D 2012
Vad tror Ni kommer att förändras på F10/11 utöver
Stötfångare fram & bak
Strålkastare
Är det värt att vänta eller är förändringarna så små så man kan strunta i det?
Gissningsvis kommer det komma främre LED-strålkastare som tillval.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ja skulle vänta. Nypriset kommer knappt ändras, men om 3-5år kommer det vara större prisskillnad. Kolla på e90, e60 priserna före o efter LCI.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tycker du ska vänta, om du inte har ett akut behov av bil. LCI-bilarna kommer hålla högre värde, dessutom finns den psykologiska aspekten i att åka i något som är "gammal", även om du betalat för att åka nytt.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det som läcks ut ännu så länge ger en indikation på att det mest blir "osynliga" förändringar, alltså en ganska så normal LCI (typ F01:an) till skillnad från den genomgripande förändring det blev för E6x-serien 2007.

Så det är inte säkert att det kommer göra så mycket på priset, om du håller dig till en enklare 520d exempelvis.

Det som sägs i tyska tidningar är
- full LED som tillval (cirkla 20 papp)
- samma uppdatering på fram- och bakljus som för F01:an
- genomgripande förändring för multimedia med nya finesser, bättre upplösning på skärm etc.
- En del finputs på motorerna räknas det också med, bland annat att 535i skall få 326hk som standard och kanske därmed byter namn till 540i (analogt med 640i).
- Med tanke på att man kan köpa BMW egen trimsats för 520d med en effektökning till 200hk kan man ju spekulera om detta nu kommer som standard...

----
BMW CS #6212
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Det är väl ytterst tveksamt om nav. och övriga delar kommer uppdateras, det kom ju precis nytt med 3D och allt vad det nu är.... Nya instrumentklustret lär väl inte heller ändras?
My
21
Myckevillhamera
X5 2010
320D 2012
Själv letar jag hela tiden efter nyheter & finner inte mycket där ute om förändringarna som LCI modellen kommer att till tillföra.
Dock så är jag som en annan skrev svag för den psykologiska effekten vilket gör att jag vill vänta. Min försäljare i Smista Allé sa att om förändringen inte blir större än den blev med X5 så spelar det ingen roll om man väntar eller ej, priset kommer inte att förändras. Med tanke på den lilla info som finns vad kommer då att förändras som man vill ha?
Förra gången jag beställde bil var 2009/10 & då fanns dagens F10 & jag var inte nöjd med utseendet, har med tiden ändrat mig med det känns ändå fel att köpa en ny bill när man inte vet vad som kommer runt hörnet.

Jag provade en 520dT i helgen bara för att känna på F10 mot E61 som jag har idag, interiört.

Visst känns den ny och fräsch men jag anser inte att det är någon större skillnad mot E61 som jag kör idag, åter igen sett till interiören endast.

Lite större kvalitetskänsla i en del knappar etc men om någon skulle säga till mig att jag fick en F10 inredning i min E61 mot att det kostade 150000 kr mer så skulle jag absolut inte slå till på det. Det är inte värt det alls anser jag. Tittar man på E61 LCI mot F10 så är det ännu mindre skillnader.

Jag tycker det är lite hysteri i att man måste ha senaste modellen då skillnaderna är rätt små i mina ögon och det motiverar inte det enorma värderas som följer.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
<<Zog
Snackar vi interiör och känsla, är e38/e39 svårslaget. Du får en från 10' och uppåt. Varför köpa och köra en e60?!
Marin, rosten kommer efter ett tag, tyvärr, och det ser illa ut och är dyrt att fixa om det skall se bra ut.

Bakluckor, dörrar (svetsfog), tvålkoppen där man tankar etc.

Visst var mina E39 helt okay i inredning, har inget att klaga på där utan interiört är det inget fel på de alls, tvärt om !

Men jag ville ha lite mer krut än 528/540 och då finns bara M5 att tillgå som E39 och jag drar mig lite för att köpa en sådan, de känns lite för "extrema" utseendemässigt.

Nr två är att jag inte är mekaniker och gillar inte att mekka alltför mycket så en för gammal bil blir dyrt tillslut om man inte gör allt själv.

Interiören är väl en detalj som skiljer bilar åt men det viktigaste är väl ändock för de flesta hur bilen är att köra, komforten, lastutrymmet, sittställning, ljudnivå, körkänsla och körglädje mm. På alla dessa punkter inkl interiören slår ju en F10/11 en E60/61 med hästlängder. Det är ju verkligen som två helt skiljda bilar. Utvecklingen har där verkligen gått framåt. Men nu gällde ju tråden vilka förändringar på kommande facelift som gäller och det är väl mest några exteriöra detaljer som ovan skrivs. Valet att vänta eller inte beror väl främst på om du behöver byta nu eller inte. Prisfrågan skall ju ställas i paritet med att en hel del F10/11 idag säljs med rätt så stora rabatter vilket knappast kommer att ske när LCI presenteras.

/Anders
Bilder
Länk

Kanske ni redan känner till? Inga jättestora exteriöra förändringar.
Hade samma fundering som TS, köpa nu eller vänta? Jag bestämde mig för att köpa nu. Säljaren sa att nya LCI kommer till hösten eller till våren och att förändringarna antagligen blir väldigt små.
Men som sagt, säljaren säljer väl hellre en bil idag än om 6 månader.
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Den förändring som gör att jag vill vänta är framför allt att styrningen kommer att uppdateras, det har ju framförts en del kritik mot att den elektriska styrningen tappat lite feedback till föraren. Dessutom en del kosmetiska som blinkers i spegelhusen, bakljus osv
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
5-seriens LCI börjar tillverkas i och med juliproduktionen nu i sommar.

/Janne
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Hio, har du själv upplevt att styrningen är okänslig eller inte känns bra?

Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Det har framförts en del kritik på styrningen, då man gick till elektrisk styrning vg se blog:
Länk
The updated F10 5 Series will cure one of the F10's main complaints - poor steering. The F10's steering is being re-engineered to be more communicative.
hälsningar
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
F10 LCI kommer bland annat innehålla följande:

Xenonljus standard på alla modeller
LED-ljus som tillval
LED-blinkers
Idrive touch
518d som instegsmodell
520d kan får med xdrive som tillval

Säkert något mer jag har glömt, de exteriöra förändringarna verkar i alla fall bli små.

BMW CS #5139
Tror på en skillnad. Man kör inte en så pass tidig facelift utan målet att förändra så att det märks och att fler bilar säljs.

Personligen tycker jag att F10/F11 redan idag känns lite gammal och jag hoppas verkligen att dom får till kördynamiken som finns i E60 LCI.
My
21
Myckevillhamera
X5 2010
320D 2012
Det är inte tidigt med faceift, dagens bil har funnits i 4 år till hösten.
Det är hög tid med tanke på att modernare A6 & den nu lanserade uppdateringen på E klass.
Personligen så tycker jag bilen exetriört framtill behöver en översyn, attityden saknas. Lite lagom:(
My
21
Myckevillhamera
X5 2010
320D 2012
Nu på fredag blir det till att beställa en ny bil, vill inte längre ha 4-hjulsdrift. Har idag en X5 2010 LCI. Har informerat säljaren om att jag vill få samma erbjudande som BMW ger på 525D X, utan resultat.

Vill få en offert på 525D med M paket med de vanliga tillvalen, dock ej nav.
Jag har tjänstebil & tillägget på ca 30 000:- ger ett förmåpnsvärde på 30 000:- på 3 år samt att man tappar ca 25 000:- gör att jag som äger företaget tappar 55 000:- det är det inte värt.

Har inte hittat någon tråd på detta forum om val när man tar tjänstebil. De som äger företaget & själv tar tjänstebil vet att alla tillval i slutändan kostar det dubbla. Vilket gör satt mångas självklara val är långt ifrån självklara.

525D är idag för dyr när faceliftade E-Klass finns för samma pengar.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Rådet är väl ta så lite du kan. Ska du inte ha fyrhjulsdrift så kan du välja 520d, finns till bra pris och bra förmånsvärde kallad comfort edition. Mig veterligen får man ingen e-klass för de pengarna. MB rear ju bilar på ett helt annat sätt, du kan säkert få 150.000 rabatt på en ny e-klass om du tar en lagerbil då det är en ny modell på gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.