AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.546

Utelåst ur bagaget, urkopplat batteri - hur komma in? 118d (e82)

Sida 1 av 2
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Har haft lite startproblem idag och skulle plocka ur + ta in batteriet för underhållsladdning. Dock behövde jag lite mer verktyg så jag drog igen luckan för att gå och hämta dessa. Problemet är att batteriet är "halvt" urkopplat (minuspolen av) och således är allt låst.

Kände mig som århundradets klant när jag kom på det, men inget att göra åt.

Kommer in i kupen, men inte längre sedan. Finns det något sätt att få upp luckan utan något batteri? Det finns ju liksom inget nyckelhål på bakluckan, vad jag vet.

Har letat svar men inte hittat något angående just denna modellen. Är det enda sättet att koppla till en strömkälla till uttagen för starthjälp under huven och få ström till c-låset den vägen?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
om du böjer dig ner lite och kikar upp ovanför reg skylten på höger sida så sitter där ett nyckelhål, så är bara köra in nyckeln och vrida om så kommer du in:)
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Hurrade först högt här, men nu var jag nere och kollade över hela med ficklampan och det sitter inget nyckelhål någonstans på bakluckan. I alla fall inte på min modell. Kollar lite bilder nu och ser på andra var den borde sitta.

Min är helt slät, med undantag för skylt, och det infällda gummihandtaget samt två lysen. I övrigt ingenting. Men tack ändå. :(
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Går det inte att koppla på 12v på startmotorn under bilen? Och på så sätt då få ström i bilen igen...
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Jo, men det finns på min modell kontakter i motorrummet som ska vara enklare att komma åt, eller något. Ett spänningsuttag som ska motsvara batteriets pluspol, och en speciell mutter som motsvarar jord/minus. Kanske är enklare att gå loss på dessa med startkablar?

Dum fråga kanske - kan det spela någon roll om jag gör detta och att mitt eget batteri är inkopplat på pluspolen samtidigt?
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Kom på nu.. Du skriver ju att du kommer in i bilen, alltså får du upp huven och kan komma åt 12v polen där?!
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Blev lite omlott där :) Men jag ser inte vad det skulle ha för betydelse, men då är jag inte helt insatt i elektronik heller.

Hade jag vart i din situation så hade jag kört på det iaf! :)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Okej jag hade det på min -08 men då har dom väl ändrat något till Lci.
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
@corzair; japp, surt, för det hade varit ruggigt bra med lås som på din modell.

@ac cobra: lär väl inte ha något annat val, måste ju få upp luckan! När jag väl fått det, så får jag se till att fälla ryggstödet så jag kan komma in i den nästa gång (när jag behöver montera tillbaka batteriet).

Jäkla soppa iaf. Hade hoppats på något enkelt sätt, men det får väl gå ändå. :)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Mid 09's they did away with the push button under the trunk.

Option 1. Place jumper cables under the hood connection. That should "power up things" and you can use the key fob to unlock.

Option 2. Get in the back seat and drop the rear seat(s) reach in and pull the safety Glow in the dark emergency "child" handle to release the trunk lock.

Detta är taget från 1addicts, och ja alternativ ett är ju som sagt startkablar och alternativ två måste ju vara om man har genomlastningslucka så kan man ju sträcka sig in och fälla ryggstödet.
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Grym research! Tror inte jag har något säkerhetshandtag som beskrivs, ska se om jag kan fälla ryggstödet i baksätet och i så fall få access, men vad jag minns så är det bara två handtag inuti skuffen som jag fäller med. Men det är värt att kolla upp. Det lär väl luta åt alternativ 1.

Står dessutom jäkligt dumt till för tillfället så en annan bil knappt kommer åt och jag kan dra fram kablar, men det ordnar sig nog. Men jag ska klättra in i baksätet först och se vad som finns där.

Hittade tråden du sökt i förresten, väldigt bra information där i allmänhet. :)

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jo det står längre ner i den tråden att just något säkerhetshandtag inte finns därav tror jag man bara kommer in i skuffen om man har genomlastningslucka.

Jag har själv gjort samma tabbe med min gamla e46 och då var jag smart och la bilnycklarna där bak också, då kom jag iaf igenom genomlastningsluckan.
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Hej
När du öppnar luckan så finns en avlång ca 3cm plast plog. Ta ut den, den är kopplad med värjer till låset på bagageluckan. Låt den hänga ut. Sedan kan du krypa in och dra i vajern och öppna lucka från insidan.

Owjan
Owjan: Hur hjälper det när trådskaparen redan är utelåst från bagaget? :-)
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Owjan, det är ett bra tips men det kräver som sagt att jag kommer åt insidan på skuffen på något sätt. Och eftersom det inte går att komma in där om jag inte kan fälla ryggstäden i baksätet från kupén så är jag rökt. men det var ändå ett bra tips, och något jag inte visste. Ska kolla upp det! :)
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Hej igen!
Du får knyta rep eller liknande till vajern, om det nu finns vajer på din bil, och försöka få in den i kupén mellan ryggstödet. Då kan du låsaupp dörrarna med nyckel och sedan dra i snöret.

Owjan
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Lång skarvsladd och batteriladdare till pluspolen kanske? Eller långa startkablar?

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Hej.
Jag förstår. Mitt tips fungerar innan du stänger luckan.
Till nästa gång kanske.

Owjan
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Kommer behöva stänga och låsa luckan igen när jag har plockat ur batteriet, så då kommer tipset väl till hands ändå.

Kommer dessvärre inte åt med en lång skarvsladd om den inte är 300 meter lång, men jag har köpt en starthjälp nu som kan hjälpa mig att få el, så nu är jag snart inne i luckan. :) Ska testa nu under dagen!
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Starthjälpen kickade igång det mesta, inklusive larmet. Men nu fick jag åtminstone upp luckan och fick kämpa en stund med att få ur batteriet. Nu sitter det på underhållsladdning i alla fall, all is good in the world!

Tack alla i tråden för alla goda tips! :) Det här är ett grymt forum, detta!
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Ok ok, följetongen har fått en ny vändning. Skulle slänga i batteriet idag men när jag kopplade in starthjälpen för att kicka igång elektroniken så var all el formligen stendöd. Jagade trasiga säkringar, men ni som gjort detsamma på min modell (eller liknande) vet hur bra gömda de är bakom handskfacket.

Jag gav till slut upp och slog en signal till bmw mobile care som skickade en tekniker/bärgare. Inte han heller kunde bli klok på varför det inte hände någon varken med hans starthjälp eller de feta startkablarna han drog från bilen. Så nu är min pärla på verkstaden. Får hoppas det inte blir alldeles på tok för dyrt detta, men sånt är livet. Kommer ändå hålla tråden vid liv med status och besked när jag får tillbaka den.

Tack för all hjälp! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.