AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.571

Första bil, budget 40.000, okunnig köpare

Sida 2 av 2
Ry
62
Rydel
E46 318 stance
E38 med ac schnitzer motor
E34 M5
E30 M50
E34 TD Superturbo
E36 328
Ja ni svenskar har ju tur med dieselskatten iaf, betala på min TDS 890 € i året, blir väll ca 7500kr med dagens kurs

+358400591974
Tobias
Johansson
Mariehamn AX
Ry
62
Rydel
E46 318 stance
E38 med ac schnitzer motor
E34 M5
E30 M50
E34 TD Superturbo
E36 328
Ni svenskar har det ändå bra med diesel skatten, betala 890€ året på min tds, det är väll drygt 7500kr med dagens kurs

+358400591974
Tobias
Johansson
Mariehamn AX
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är vid lansvägskörning skillnaden i förbrukning mellan manuell och automat är störst på BMW:s "smådieslar", i stadstrafik skiljer det oftast mindre.
Bränsledeklarationen stämmer i praktiken aldrig - för egen del brukar jag få ungefär den angivna förbrukningen för "blandad körning" vid ren landsvägskörning.

Att dieslar generellt skulle hålla längre än bensinare tror jag är en myt, eller möjligen en missuppfattning som kommer sig av att dieselbilar ofta används till långkörningar - som i sig sliter mindre än kortkörningar.
Frånsett motorn är ju en BMW-bensinare och motsvarande diesel närmast identiska, och eftersom båda har motorer med riktigt bra livslängd blir det en icke-fråga.
Jag tror fortfarande att du kan få "mer bil för pengarna" om du väljer en bensinare, men å andra sidan verkar du ju (precis som jag själv) föredra diesel-karaktären.
Tycker dock du ska provköra både bensin- och dieselvarianterna innan du räknar bort bensinaren. En 318i med 143-hästars Valvetronic-maskin (bensinare alltså) går att få för samma pengar som en 136-hästars 320d - och då får du en 2-3 år nyare bil.
I praktiken skiljer förbrukningen ganska lite, jag kan till och med tänka mig att en automatväxlad 320d drar mer än en manuell 318i på landsväg!
Rydel: Oj... Det kanske var lite väl även för min smak.

gunnare: Du har ingen aning om vad jag kan räkna med för förbr. på den bilen då? Mellan tummen och pekfingret... 0,8? En liter milen?

Och jag bör alltså kunna kolla på bensinare, ex 318i, som gått 24-25000 mil utan att vara orolig över milen? Mer än man skulle vara på en diesel alltså. Då är ju saken en annan. Eftersom jag bara tittar efter bil de nordligare länen är jag ju begränsad, min relativt strama budget gör det ju inte lättare heller. Om jag dessutom bara tittar på bilar som gått max 20 verkar det vara i princip omöjligt. Det är ju långt ifrån bara milen som räknas men det går ju inte att komma ifrån dem heller...

Ja, så kan det ju vara, att dieslar ofta körs längre sträckor och således slits mindre. Tänker bara att det är lättare att ta diesel när pappa har diesel, det är ju alltid en säkerhet... Bor i ödemarken med närmaste mack 2 mil bort med möjlighet att tanka mellan kl 10 och 18 så det är lätt att bara slänga i några liter från farmaren på gården så man tar sig nånstans i alla fall, med så dåliga tankmöjligheter känns det bra att veta att man får bränsle även på helger och kvällar.

bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
320iA Touring-05 (e46,m54)
Z4 3,0A (e53/m54)
523i Touring-06 (e61,n52)
E250 CGI-10 (S212,271EVO)
CLC 180K-11 (CL203,KE18ML)
Kolla verklig förbrukning på Länk (sry om det redan nämnts .. har inte lusläst tråden)

bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
320iA Touring-05 (e46,m54)
Z4 3,0A (e53/m54)
523i Touring-06 (e61,n52)
E250 CGI-10 (S212,271EVO)
CLC 180K-11 (CL203,KE18ML)
provar igen Länk

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
I kategorin "mycket bil för pengarna" skulle jag vilja tipsa om en Saab 9-5 kombi. Du kan lika gärna köpa en Aero direkt, de drar lite på långfärd även med automat.

Välj en efter 04:a och sikta på full utrustning (läder, klima, ventilerade framstolar, lucka, xenon, auto (5vxl. efter 02) etc.

Kolla att Servicebok finns, att vevhusventilationen är bytt och att kamkedjan är fräsch. Kolla så att du inte känner vibrationer i ratt/rumpa.

Du får en bil med minst 250 hk som drar runt 0,75-0,8 på motorvägen när du ligger i 110 med farthållaren samtidigt som klippet finns där när du vill köra om. Vovven har det bra i skuffen och det finns lastnät att dra upp.

Du hittar lätt en fräsch för runt 40k

Nackdelar: Sämre finish än BMW, 4:an har sämre ljud än den raka 6:an. Mindre reaktionssnabb och direkt än BMW.

blueswede: Tack för tipset, har tittat nu men det verkar ju vara väldigt varierade siffror... Allt från 0,64 l/mil till 0,86 l/mil, men det beror väl på körstil också antar jag. Jag skulle väl kunna acceptera en förbrukning på 0,8 om jag i övrigt är nöjd med bilen men börjar det bli mer än så känns det onödigt mycket.

Tack för tipset om Saab! Har inte alls tittat på Saab utan mest på BMW, Mercedes, Audi och Volvo. Kan ju vara bra att titta på Saab också innan man bestämmer sig för nåt.

Bilen jag tittat på finns i en stad 60 mil bort men min bror som bor i samma stad tänkte i alla fall åka och titta på den till helgen mest troligt för att se om det ens är nåt att ha innan man börjar fundera på att faktiskt köpa en sådan. Ägaren har haft den i fyra år och säger att han inte haft några problem med den, den är svensksåld, har nyss gått igenom besiktning utan anmärkning och servats på BMW-verkstad och ser ut att vara i fint skick men man måste ju titta och provköra innan man vet nåt ändå :-) Den har gått ca 18700 mil och är som sagt ute på Blocket för 40k. Tänker förstås pruta på det. Vad tycker ni är ett rimligt pris att erbjuda för den? Om den nu är i så fint skick som han säger och man inte hittar några uppenbara fel på den.
tänkte göra ett slag för en hederlig e39, en 525 00-02 bör att få till din budget och där har du en trevlig pigg bil som är alldeles utmärkt. på långfärd kör du den lätt under 0.8 medan den vill ha mer mat när man kör i stan.

Bra komfort, trevlig att köra i alla lägen.

tex Länk
mj: Tack för tipset. Menar du en diesel då? Där är ju skatten 1000 kr dyrare än på 320d:n. Har inte den också högre bränsleförbrukning än 320d? En sådan 02:a verkar ju ligga i samma pris som en 320d 00:a, då har 525:an gått 10000 mil mer. Tycker den känns onödigt stor också... Hunden får ju plats i vilket bagage som helst så bilen i sig behöver ju inte vara jättestor (jag får som sagt bara in buren i V70 och Passat, får jag inte in buren behöver jag ju inte ett större bagage än att hunden faktiskt ryms).

Tycker ni 320d:n jag skrivit om verkar vara en rent ut sagt dålig affär..? Ingen kommenterar det objektet utan ger bara tips på annat, därför jag undrar... Vill mer än gärna veta vad ni tycker om saken, jag vet ju som sagt väldigt lite själv :-)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bilen i MJs länk har inte M-paket trots att det står det. Bra att tänka på när man jämför pris med andra bilar.

Min bror har en 9-5 Aero. Den har aldrig varit under 1.4 liter per mil.

-------
//Lövet
Vad innebär egentligen M-paket?

Oj, då kanske jag inte behöver titta på såna då... :-)
Go
166
Goeras
F11 520d -11
M-paket är utrustningdetaljer ifrån tex BMW M3, M5 för att uttrycka det enkelt. tex kjolpaket, chassie, lister, ratt osv..
--------------------------------
Att välja bil är ju självklart väldigt beroende på egen smak och tycke, skulle först och främst rekommendera dig att provköra så många bilar du kan innan du bestämmer dig och inte bara köpa första bästa. Kolla i din bekantskapskrets vad dom har för bilar och ta en provtur samtidigt som du frågar dig för angående modellerna. Kolla även runt på diverse forum för den specifika bilmodellen om för och nackdelar.

Håller med dig angående tråkighetsgrader att köra volvo.. en 05ans volvo är knappt ens jämförbart med en 96ans bmw tex (enligt mig). Dessutom så tycker nog jag att volvo 945 va den sista volvon med ordentlig kvalite.. efter det har dom mer eller mindre bara glidit vidare på sitt gamla rykte om bra kvalite. För mig faller dom in i samma fack som både Ford, SAAB, VW, Audi mm i den prisklassen med enda skillnaden att Audi kanske har lite mer körglädje än dom andra märkena.
Mercedes w210 (E klass modellen från 96? är otroligt duktiga på att rosta. speciellt dom tidigare modellerna. Har en bekant som dessutom varit tvungen att svetsa frambalken pga av rost på sin 300tdt vilket jag tycker är skandal. Mercedes före 96 eller efter 07 är betydligt mer pålitliga och håller en bättre kvalite (enligt mina merca-frälsta vänner åtminstone)

Någon 4-cylindrig BMW har jag själv aldrig ägt, men dom sägs ha en bra och driftsäker motor vad jag har förstått. Så en E46 318 kanske kan vara något?
En smidig kaross med bra körglädje och komfort

Nu är ju det här självklart endast mina egna erfarenheter och åsikter.
Dom enda märkena jag själv skulle välja mellan i den prisklassen som "enligt mig" byggs med kvalitet:
BMW
Subaru
Toyota
(Mercedes)

..och dessutom, skulle du råka köpa "fel bil" så är det inte värre än att sälja och leta vidare förutsatt att du gör en prismässigt bra affär ifrån början. :-)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Köp en E46a

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Goeras: Tack för svaret! Och jo, köper jag fel är det ju bara sälja och titta vidare... Men vill minimera risken att köpa fel från början, så jag försöker titta runt på vad folk tycker. Hittills har jag inte hittat så mycket om vad folk tycker om 320d kring årgång -00 men ska i alla fall titta på bilen så får vi se :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.