|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag ska köpa en första bil, har hittills lånat av mamma och pappa då de har ett par till övers men nu är jag less, dessvärre blev jag så exalterad när jag började tjäna pengar att jag slösade bort allt på skit och nu har jag inte så mycket kvar... Alla jag känner tycker jag ska köpa typ en toyota eller passat, och börjar jag ens prata om BMW frågar de om jag ska börja baka pizza, så jag får ingen hjälp därifrån. Jag är dessutom fullständigt nollad vad gäller bilar och motorer i allmänhet, så med risk för att bli utskrattad... Budget ca 40.000 (och den går inte att stretcha desto mer) Helst en kombi Behöver inte nödvändigtvis vara en BMW (men eftersom jag inte känner någon jag kan prata seriöst med om BMW så kan vi ju hålla oss till det - även om ni gärna får tipsa om annat ifall ni tycker det finns bättre alt.) Diesel Relativt bränslesnål (0,6-0,7 "normal" körning) Nåt hållbart (beror ju självklart på hur det tas om hand och vem som kör och hur han kör men skulle väl inte ge mig på att köpa nåt som är känt för att vara dåligt, även om det är väldigt baserat på personliga erfarenheter) Eftersom mitt bilkunnande sträcker sig till att jag har körkort och får köra bil så kan jag bara prata om erfarenheter. Jag behöver inte en bil med jättemotor och hastigheter bryr jag mig inte så mycket om (kör mycket bil och kör i princip aldrig stadskörning utan pendlar mest långa sträckor och kör då sällan fortare än kanske 140), men vill ha en bil som accelerar och som inte behöver en halvmil raksträcka för att ta sig förbi en lastbil. Vad jag tycker om och inte tycker om med bilar jag kört: - Volvo V50, -07, 136 (?) hk = skön att köra, acceptabel acceleration men trist. Känns plastig och ömtålig på nåt sätt. - Volvo S60 D5, -04, 163 hk = roligare, skönare och rappare än V50:n (tillräckligt rapp för mig) men fortfarande en Volvo - Mercedes E290tdt, -96, 130 hk = skönare och mjukare att köra och enligt mig "roligare" att köra än V50:n och eventuellt S60:n också (i alla fall när turbon funkade...) och känns väl i allmänhet mer välgjord på de flesta sätt än båda Volvona jag kört mycket. Däremot under de åren jag kommer ihåg kostade den långt mer i reparationer än den var värd så jag blev lätt sagt avskräckt (den var ju iofs rätt gammal då). - Passat 4-hjulsdriven, -04, 130 hk = skönt med fyrhjulsdrift (men drar för mycket soppa för att jag ska tycka det är värt det), stort bagage men i övrigt så trist så man vill somna Har kollat på ex. V70 (bara för att jag har hund och stor hundbur och helst skulle få plats med den, och den ryms endast i Passat och V70), men den känns onödigt stor eftersom familjen bara består av just mig och hund. Och tråkig. Jag har tittat på ex. en 320d, -00, 136 hk, kombi, automat, diesel. Gått ca 18500 mil. Ute på Blocket för 40.000. Har tittat mycket på Blocket de senaste månaderna och min första reaktion var att den var så billig för att ha gått så lite? Eftersom jag inte kan nåt om bilar har jag bara tagit reda på att bilen haft 8 ägare, att nuvarande ägare haft den sedan 2009, ägaren före det köpte den tydligen 2002 (och då återstår 6 ägare på 2 år vilket jag inte heller fattar hur det är möjligt). Och vad gäller manuell vs automat, hur är det med det? Har knappt aldrig kört automat, kortare sträckor nån gång kanske, men är det generellt större för- eller nackdelar med något av det vad gäller hållbarhet/bränsleförbrukning (såvitt jag hört är bränsleförbrukningen generellt betydligt högre vid automat på äldre bilar men att det inte stämmer med nyare)? Nu blev det långt - men finns det helt enkelt nåt ni kan/inte kan rekommendera? Kompisar säger att BMW är ordentligt mycket dyrare än ex Volvo att serva (reservdelar bl.a.), stämmer det? Helst vill jag inte behöva serva överhuvudtaget (eller alltså jag kan ju inte serva, men lämna in till nån som kan det) men det fattar ju till och med jag är drömmar i det blå... Eftersom min budget är stram verkar det som jag får välja mellan att köpa en riktigt gammal bil, en som gått 25*** mil och uppåt, eller en kombination mellan båda. Rent generellt (om underhållet/körstilen/bilmärket osv är/varit samma), är det bättre att köpa ex en 05:a som gått 27000 mil eller en 00:a som gått 18000? Förstår att det beror väldigt mycket på bil och modell och kanske inte finns nåt bra svar på. Ja, ni hör ju att jag behöver hjälp. | |
|
Nej,, en BMW är INTE dyrare än en Volvo att reparera, undantaget Volvo 245, 745 och andra äldre pråmar :-) Jag har haft både V70 och ett antal BMW och kan garantera dig att båda bilarna är ungeför lika dyra att reparera, vissa punkter är tom BMW billigare! Enda punkten där Volvon är generellt billigare är på försäkringen, men väljer du en mindre motor till BMWn är försäkringen ingen stor post. Jag skulle rekomendera dig att inte välja dieseln, dels är skatten dyr och dels har dessa äldre dieslar risk för dyra reparationer. Den lilla fördel dieseln har i förbrukning äts upp direkt av den höga skatten som äldre dieslar har. Istället skulle jag rekomendera en 318i eller 316i Touring årsmodell 2002-2004. Där har du en bil med en trevlig motor som ligger på 0,6-0,7L/mil. |
|
|
När du tittar på en dieselbil som tagits i trafik före 2008-01-01 så skall du tänka på att skatten är ganska dyr (kan utan vidare ligga på 5000:- ). Min rekommendation är en e39a (5-serie från 1996-2003). Det är mkt bra bilar, men en bränsleförbrukning på 0,6-0,7 går inte att uppnå. Som bäst har jag kört min på 0,77, vilket jag är ganska nöjd med. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Hej! Har själv ingen erfarenhet av BMW-bilar från omkring millenieskiftet (är på min första BMW) utan tänkte mest kommentera avseende antalet ägare. Om bilen säljs ett par gånger via bilfirmor så drar ju ägarantalet iväg ganska snabbt, men det är ju egentligen antalet faktiska brukare som kan vara intressant. Personligen bryr jag mig inte så värst mycket om ántalet ägare om det inte är fråga om att bilen ägts mycket kortvarigt av en privatperson, vilket teoretiskt kan tyda på att denne hittat ett allvarligt fel på den. Sweetspot för V70, som det finns många av, verkar vara runt 45-50.000 kr. Då får man ju en jättebra långfärdsbil från omkring 2004 med erkänt hållbar motor. Dock är den ganska trött i 140hk-utförande. Personligen skulle jag överväga exempelvis Opel Astra eller någon annan lite mindre bil om det var fråga om ett tak på 40.000 kr: Länk! |
|
|
Tack för de snabba svaren! Vad gäller att jag vill ha diesel har jag förstås tänkt på skatten, de flesta bilar jag tittat på ligger kring 5000-6800 kr i skatt och det känns ju saftigt, Diesel har bara känts så självklart, vi har alltid haft dieselbilar i familjen, pappa har maskiner och således diesel (dvs. billigare än jag köper på macken...) hemma så vi brukar tanka där och betala till honom. Men någon gång måste jag väl klippa navelsträngen och sluta med det så kanske bäst jag börjar titta på bensinare också ;-) Kristoffer_L: Skönt att höra, det är väl bara folk som försöker skrämma mig bort från BMW då som säger att de är så dyra att repa. Dyra reparationer vill jag göra mitt absolut bästa för att undvika, vad är det som gör att det är risk för det med gamla dieslar? Ska titta på modellerna du föreslår! Håkan: När jag tittar på modellistan här på sidan ser det ju ut som nästan alla i 5-serien 1996-2003 drar betydligt mer än jag skulle önska... Gissar att de flesta siffror dessutom är lite av drömsiffror...? Jag ligger ju sällan i 90 km/h utan snarare 120 i snitt. Inget kul att köpa en rolig bil om man inte har råd att ha roligt med den, åtminstone roligare än 90, tänker jag, men mina krav kanske är orimliga? Tack för lyckönskningen :-) BlueScreenVW: Ja, precis, tänker som du, men 6 ägare på 2 år, då kan det ju knappast bara vara bilfirmor? Så länge bilen inte sålts mellan flera bilfirmor bara. Och det är väl knappast troligt? Opel Astra... Hur mycket körglädje kan det vara i en sån? Har kört Opel Astra i jobbet, har ingen aning om nåt annat än att det var just Opel Astror, men där kan vi ju verkligen snacka tråkiga bilar. Roligare att cykla skulle jag säga... Osköna säten, plastig interiör, allmänt leksaksbil-intryck, ingen kräm i överhuvudtaget. Ja, tröttheten är väl det som känns trist med Volvon då, och det är 140 hk:n jag tittat på. Det här känns svårare än jag först trodde :-) |
|
|
Jag tycker du ska släppa tanken på diesel - om du inte kör extremt mycket (mer än 3.000 mil/år) får du ingen ekonomi i det, med dina förutsättningar. Ta gärna en titt på 3-serien, bensindrivna 316i eller 318i som är fyrcylindriga och riktigt bränslesnåla även i praktiken. Årsmodell 2002 eller nyare, för att få "facelift-modellen" som också har snålare (och roligare) motorer. Vill du ha kombibaklucka för jycken, finns ju dels touring-modellen (vanlig kombi), men också den lite roligare compact-karossen (då heter dom 316ti/318ti). |
|
|
Köper han diesel svart via sin pappa, så kan det ju bli billigare trots hög skatt. Hur mycket betalar du din pappa för diesel? __________ Mvh Grelle |
|
|
Det är kul att ge köpråd men svettigt när det är man själv som ska köpa bil! Kanske en V70 med 170-hästarsversionen då? |
|
|
En fråga: håller dieselbilar generellt längre än bensinare, dvs. går fler mil? Om jag tittar på dieslar som gått 18-23000 mil, kan jag titta på bensinare som gått samma mängd mil och tro att den ska kunna rulla lika många fler som dieseln? Har försökt räkna lite... Räknar med att jag köper bensin och diesel på mack som alla andra, då det ju ändå är min strävan. Vill ju inte bli osams med pappsen och stå där och inte ha råd att köra bilen... Bensin 318i/T, -03, 18700 mil, förbr 0,74 liter mil = en bränslekostnad på 21178 kr per år om jag kör 2000 mil. Diesel 320d, -00, 18700 mil, förbr 0,57 liter mil = en bränslekostnad på 16484 kr per år om jag kör 2000 mil. Bensinaren blir alltså 4693 kr dyrare per år i bränslekostnad. Dieseln är 4025 kr dyrare i skatt, per år. Det kommer alltså kosta mig 668 kr mer att ha bensinaren än dieseln varje år, men då har dieseln kostat 2025 kr mer i inköp. Då är bensinaren 3 år nyare (vet dock inte om det har någon betydelse). Detta har jag räknat ut med riktiga bilar från Blocket och vad de säljs för, förbrukningen har jag tagit från den här sidan och har räknat med nuvarande pris på diesel och bensin. Hur ska man tänka då? Vad gäller risken för reparationer och så vidare. Tycker det är så svårt att jämföra bensin- och dieselbil när jag inte vet hur de skiljer sig i livslängd/delar som måste bytas osv. Är en bensin- och diesel likvärdig om de är lika gamla men dieselbilen gått 5000 mil mer? Hur mycket har det med bilmodell att göra? Eller går det endast att jämföra bensin- och dieselbil i samma årsmodell, samma miltal osv? Hjälp mig gärna nysta ut detta. |
|
|
Gunnare: De du pratar om, 316i och 318i, -02 och nyare (för det roliga och snåla jag vill ha) verkar ligga lite över min prisklass (42-47000, vilket ju inte är så mycket över men budgeten är som sagt just nu lite tajt, kan ju iofs försöka spara mer pengar om det skulle vara så). Men då har de gått 17-19000. Kan jag titta på såna som gått 23-25000 och ändå tro att det inte behöver bytas delar stup i kvarten och att den kommer rulla många mil ännu? Hittar ex en 318i Touring, -01:a, för 35000:-, men då har den gått 25200 mil, hur mycket är det för en bensinbil, generellt sett? BlueScreenVW: Menar du V70-bensin? Har pratat med Volvo-försäljare samt gjort lite efterforskning och fått fram att V70 140 hk, bensin, drar från 0,8 milen och att man får räkna med drygt 1 liter milen om man ska ha en 170-hästars, i alla fall om man gillar någorlunda att gasa, och då lönar det sig nog inte. Diesel V70 D5, 163 hk, ska väl dra kring 0,6-0,8 liter milen men då är ju skatten på nästan 7000 istället och så verkar de vara dyra i inköp och har gått "långt" (45000:-, 30 000 mil). Men jag vet ju eg inte när en bil gått långt och för långt. |
|
|
Det är generellt sett jättesvårt att generalisera när det gäller motorers hållbarhet. Volvos 5-cylindriga bensinmotorer är exempelvis erkänt hållbara, men å andra sidan har framvagnen en tendens att slita på exempelvis krängningshämmarstag och liknande. Har du förresten tittat någonting på de motorstarkare Volvo V40-modellerna? Där finns det ju ett ganska stort utbud. |
|
| V40 är inget dumt tips enligt min erfarenhet. Väldigt kul bil med hyggliga ägarkostnader. Länk | |
|
Tänk på, att begärda priser på Blocket ofta är minst 10-20% högre än vad bilarna sedan säljs för....... För bilar i den prisklassen råder köparens marknad, det är inte lätt att bli av med en begagnad bil idag! Jag tror att du ganska lätt kan hitta en 316/318i Touring eller en 316/318ti för dina 40K - en bil som det begärs 47.000 för borde inte vara svår att pruta ner till 40! Och en 143-hästars 318i är både kvick och bränslesnål, det är inga problem att komma en bra bit under 0,7 l/mil vid ren landsvägskörning. Vad gäller hållbarheten, skulle jag nog vilja hävda att det inte är någon avgörande skillnad mellan bensin och diesel - det är sällan själva motorerna blir utslitna, det är annat man åker på slitagereparationer på (chassidelar, bromsar, avgassystem, eldetaljer.....). Alla BMW-motorer från 1995 och framåt är hållbara och slitstarka konstruktioner, t ex har alla kamkedja som normalt håller bilen ut. Det finns inget som säger att en 25.000-milare kommer att kräva mer reparationer än säg en 17.000-milare - tvärtom kan det vara så, att många slitdelar hunnit bytas på en bil som gått 25.000 mil, medan 17.000-milaren ofta knappt hunnit repareras alls. 3-serien av de här årsmodellerna (1998-2005, karossen kallas E46) är för övrigt ganska fri från krångel och typfel, och de fel som förekommer är sällan dyra att reparera. Främre nedre länkarmar är en slitdetalj, spindellederna har en förmåga att bli glappa, men den reparationen är inte så hiskeligt dyr. Sen är det sådant som bromsar, stötdämpare och chassibussningar, som troligen inte är utbytt efter 17.000 mil, men nästan säkert efter 25.000 mil. Motor och drivlina håller lätt 30-40.000 mil, om de fått korrekt skötsel. Kopplingen kan såklart ta slut på manuella bilar, men hur länge den håller beror mer på hur bilen körts än på miltalet - allt mellan 5.000 och 50.000 mil är normalt...... |
|
| För att vara tydlig: glöm 316/318 äldre än årsmodell 2002. 316i ska ha 115-hästaren, 318i ska ha 143-hästaren. De äldre är både törstigare och tröttare. Hellre en nyare bil med fler mil för de pengarna, än en äldre med få mil! | |
|
Tack så jättemycket för era svar, uppskattar verkligen hjälpen. BlueScreenVW: Jag har inte tittat på V40:n nånting, mest för att jag tycker den är så himla ful (skäms lite nu), men kanske borde göra det. Skulle jag hitta en bil jag tycker om utseendemässigt skulle jag bli mycket nöjdare förstås, men det är ju massor av grejer jag värdesätter högre än utseendet så jag kanske ska försöka vidga mina vyer :-) Tack Robert Lundberg för länken, ska verkligen överväga att seriöst titta på V40 också. Verkar ju vara mer i min prisklass. Gunnare: Ja, jag räknar med att kunna pruta, men tog priserna direkt från Blocket utan att räkna på prutet bara för att få se skillnaden i pris bensin vs diesel. Jag kan dock inte pruta ens på ett par sandaler i Turkiet men får väl försöka ta med någon som kan pruta... Jag har räknat med att 320d:n jag tittade på exempelvis, som är ute för 40000, skulle man kunna få för 35000 istället. I bästa fall, tänkte jag också då :-) Jag kan ju också säga att jag begränsar mig också och tittar bara på bilar norröver, dvs. mest Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, det också på inrådan av närmaste kretsen, jag kan ingenting om vägsalt och rost och allt det här men det verkar ju som att det i allmänhet är mer rost och skit på bilar som gått söderut? Jaja, det är i alla fall ett sidospår. Ja, det har jag aldrig tänkt på, att en bil som gått lite längre kanske hunnit repas en del redan medans jag kanske åker på att göra det själv ganska snart om jag köper en som gått lite kortare (även om jag också förstår att det inte måste vara så). Jag ska göra som du säger och försöka titta på -02 och framåt vad gäller 316/318. Hur tänker ni kring den här bilen jag gav som exempel? Om vi säger att jag trots allt skulle köpa dieselbil (vi kan säga då att jag betalar pappa bränsle istället för macken och räknar ut att det skulle löna sig trots hög skatt). 320d, -00, gått 18.700 mil, automat (hur var det med automat vs manuell - smaksak eller finns det faktiska för- och nackdelar?). Hur tänker ni kring att den gått knappt 19.000 mil, något/massor man kan anta kommer behöva bytas snart? Något speciellt man vill veta är gjort? Har inte pratat jätteingående med ägaren utan bara snabbt (tänkte ta resten ifall man bestämmer sig för att åka och titta), han säger den är nyservad 15/1-13 (då vill man väl förstås veta vad som är gjort), nybesiktad. Ute för 40.000 på Blocket, man tänker sig att man betalar 35' för den. Jag stör mig på det här med ägarna, det jag fått ut om den snabbt säger att: 2002-10: Firma köper den 2002-12: Firman säljer till privatperson 2009-04: Privatpersonen säljer, efter 7 år, den till nuvarande säljare, som säljer den 2012-01 Jag tänker ju spontant att om privatperson 1 haft bilen i 7 år och privatperson 2 i 4 år är risken att det är något allvarligt, svårfixat problem med den liten (?). Sedan undrar jag hur bilen kan ha haft 5 ytterligare ägare före 2002-10? Finns det någonstans jag kan ta reda på exakt vilka som ägt bilen (antar att jag får betala då?). Eller tycker ni inte att det är ett problem och någonting ni skulle fundera över? |
|
| Angående antal ägare så är det om bilen haft fem ägare senaste halvåret som man bör kolla lite noggrannare - att den haft många ägare på kort tid för tio år sedan har ingen betydelse idag. Tre ägare sedan 2002 är generellt positivt även om bilen såklart inte med automatik är ett bra köp för den skull. | |
|
OK, 320d -00 borde vara en 136-hästare (100 kW), och har därmed skatt beräknad på tjänstevikt (=hög!). Med om här motorerna är automataren duktigt mycket törstigare än en manuell, i storleksordningen 20% mer vid landsvägskörning. Vid det miltalet är det läge att kolla sådant som bromsskivor, stötdämpare, avgassystem, nedre spindelleder, luftmassemätare ev. AC-system och att all elektronik fungerar. |
|
|
måst ge dig beröm hur du förklarar dig bra vad du vill ha och inte vill ha! dock var det för mycket att läsa för mitt trötta kvälls huvud så såg inte hur ni löste diesel frågan? Kan ju starkt rekommendera E34 TDS.. riktigt fin bil som både du och din hund får plats i :) och eftersom dom ligger i underpris motsvarande din budget så kanske du kan hitta en riktigt fin :) +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
|
NewUser: Ja, det låter ju rimligt. gunnare: Ja, 136 hk. Skatten är inte mitt största problem, hög bränsleförbrukning är däremot. Tack, då vet jag vad man ska titta efter samt fråga vad nuv ägare tittat efter! Rydel: Tack :-) Dieselfrågan, ja... Jag vill hellre ha en dieselbil trots hög skatt (eftersom min budget gör att jag får köpa en gammal bil), försökte räkna lite på det och det skulle kosta mig kring 2500 kr mer att ha en bensinbil som drar 0,74 l/mil än en dieselbil som drar 0,57 l/mil (siffror tagna härifrån AutoPower, antar jag får räkna med en högre förbrukning ändå men skillnaden kanske är proportionerlig tänker jag), trots en skatt på 1600:- per år för bensinbilen och 5600:- per år för dieselbilen. Detta ifall jag räknar på att jag tankar hos min pappa och betalar honom 13 kr/l för bränslet, vilket jag räknar med nu även om min önskan är att inte måsta göra det, även om han insisterar och tycker det är korkat av mig att inte göra det. Då är bensinbilarna jag tittat på också ca 5-7000 kr dyrare i inköp än dieselbilarna (jag fick rådet att inte köpa någonting äldre än -02 på 316/318i pga förbrukning och motorstorlek (?), jämfört med dieselbilarna jag tittat på som varit fr -00 och framåt). Så kort sagt vill jag ha en dieselkombi med relativt låg förbrukning som håller, är (i alla fall relativt) rapp och någorlunda kul att köra och betala max 40000 kr för den. Kan tänka mig bensinbil också om jag hittar något i min prisklass som gör det lönt för mig... Frågan var då om jag kan titta på bensinbilar som gått lika långt eller om jag bör titta på lägre rullade miltal då? Har tittat på dieselbilar upp till ca 25000 mil, men såvitt jag förstått håller dieselbilar i allmänhet fler mil? |
|
| Vad gäller uppgifter om bränsleförbrukning, stämmer uppgifterna man får på regnumret någorlunda? Jag har lagt på lite extra på de siffrorna då jag tänker att det är lite väl snålt tilltaget... Och på vissa bilar får man ju inte upp några sådana uppgifter, om bränsleförbr., på regnumret, vad beror det på? Och var hittar man då bästa uppgifterna om det? På ex modellistan här på AutoPower finns -00, 320d med men inga siffror inom parentes (som ju ska vara för automatlåda), hur hittar man den uppgiften? Fråga folk bara? Någon som vet vad man bör räkna med för förbrukning på en sådan, automat då? | |
|
Och, förlåt nu bara rabblar jag på, märks skillnaden i förbrukning manuell/automat mest om man kör typ stadskörning? Jag kör ju 99% långvägskörning, gör det något för hur stor skillnaden blir beroende på om man väljer automat eller manuell? Jag har som sagt mest kört manuellt och skulle gärna fortsätta göra det, men med mina krav och önskemål verkar det inte som att jag har hur många objekt som helst att välja mellan och skulle jag kunna strunta i vilken växellåda jag får skulle jag ju i alla fall ha ett krav mindre och kanske ha lite lättare att hitta nåt inom en snar framtid :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.