AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.250

Behöver vägledning för en bra pendlar/familjebil

Sida 1 av 2
Hej!

Jag behöver hjälp att bestämma mig vilken bil jag ska ha. Jag velar mellan bmw 3 serie, 5 serie och X serie.
Bmw 1 serie har jag tagit bort från listan då den verkar ha kamkjedjeproblem och är för liten och inte så manlig. :-p

Jag har tittat på många 320da, 320xda, 330xda e91.
Har även kikat på 530xda e61.
Och slutligen X3 e83.

-Fördelen med 3 e91 är att den är snyggast, sportigast och är förmodligen billigast.
-Fördelen med e61 är att den är stabilast på motorväg för pendlingen och större för rymlighet och säkerhet.
-Fördelen med X3 är att det är en bra stadsbil i städer med fartgupp var tionde meter. Sen är det förmodligen en säker bil och ganska skön att köra eftersom man sitter högt.

Just nu har jag en 335i jag tänkte sälja. Så min budget för min nya bil ligger mellan 180-200.

Det jag tycker är viktigast i bilen är komfortstolar, skinn, fyrhjulsdrift, automat, diesel och PDC.
Vilken av bilarna är vettigast att kika på? Var får jag mest för pengarna och minst problem?

Väldigt tacksam för lite hjälp.

Mvh
Nyans
Jag glömde lägga till att jag dessutom helst vill ha en rak sexa. Det känns dock som att fyrhjulsdrift går före sex cylindrar...eller? Man vill ju kunna köra som ett svin även på vintern?
Komfortstolar går enbart att få i 5-serien, så har du det som krav försvinner de andra modellerna.
Ah jag menar komfort eller sport. Jag har dock aldrig suttit i 5 seriens komfortstolar. Är de bekvämare och att föredra?
1-serien har ju samma motor så jag förstår inte riktigt problemet med kamkedjan - var det inte bara en eller ett fåtal misskötta bilar som haft detta problem?
Oavsett låter det som att förbrukningen inte är viktig så varför inte en 330xd eller 530xd? Undvik importerade bilar som enbart tagits hit för att säljas med vinst - det är rätt mycket fusk med importerade dieslar tyvärr så kolla historiken noga.
Hmm.

Förbrukningen är rätt bra på en 3.0d på motorväg (jag långpendlar) och åker man kortare sträckor till vardags är förbrukningen ändå skitsamma tycker jag. Extra kraften är lätt värd kostnaden. Säkrare omkörningar och bra roligare.

Jag har dock svårt att bestämma mig mellan 5 och 3 serien.
Är de likvärdiga kvalitetsmässigt tycker du?
Är det stor skillnad på komfort? (till fördel för 5an)
Är det stor skillnad på sportighet? (till fördel för 3an)
Får man in bakåtvända barnstolar i en 3a?
Får man in en stor hund där bak + en barnvagn i en 5a?

Vilka årsmodeller bör man främst titta på tycker du? De har ju facelift på olika årsmodeller. Är det betydande?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Får du in stor hund och barnvagn i en 3:a?!
Jag vet inte. Jag har en coupe 335. Antar att det är tajt i en 3a kombi. 5an värd för storleken där bak eller ett måste?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag har ingen erfarenhet av en 5:a, men väl av stor hund och barnvagn och de skulle jag inte vilja ha i en 3:a, det blir väl tajt, om det ens får plats.
Ja du har nog en poäng. Ska se om jag hittar en 530xd. Maffigt att åka 5 serie :-o
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stor hund och barnvagn, då är det bara att glömma en 3-serie. Men likväl kommer inte en 5-serie att svälja det utan problem.

Det skiljer ju iofs vad man menar med stor hund,

Jag känner iofs inte heller att jag måste köpa den allra största barnvagnen heller.

Vad tror ni om den här?

Länk
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Är kanske lite sen, men kan meddela ett det går bra med en bakåtvänd barnstol i E91:an. Vi har provat med en bakom passagerarstolen och då gick det fortfarande att sitta fram för en 185cm lång person. Bilstolen var för en 1-åring och relativt liten och smidig.

Jopp: Ah det är bra att veta. Tack!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Oj, en 45 kg tung Flatcoat retriver! Det är ca 10 kg mer än van stora hanar brukar väga. Hade det varit en mer normalstor (ca 35kg) Flat så hade det kanske gått med en 3-serie beroende på hur känslig hunden är för cellskräck, men samtidigt vill man ju ha annan packningen med sig också så en 5-serie är nog mer lämpligt.

Verdi
Jag har en 330xd touring och det är klart att det inte lastar så mycket som en större bil men vi har, med lite upfinningsrikedom, varit på bilsemester på Gotland med vår son som då var 10 månader och hade en Emmaljunga Nitro City samt babyskydd i baksätet. Fick packa lite i framsätet också men vi klarade oss utan takbox vilket var skönt. Har även åkt 30 mil enkel för julfirande två jular med julklappar, pulka, resesäng och allt möjligt annat, också då utan takbox.

Nu har vi en större barnstol bakom passagerarsätet men det går fortfarande att använda. Jag (189cm) kan sitta där kortare sträckor men för normalstora kvinnor funkar det riktigt bra. Är faktiskt riktigt nöjd. Var lite inne på att skaffa en större bil ett tag men det behöver vi faktiskt inte än.

Hundmässigt så funkar det för en 40+ kg labrador utan problem. Däremot kan man nog glömma vagn + hund samtidigt. Det tror jag inte går så bra i en E61 heller. Iaf inte utan en bur åt hunden och en liten vagn.
Tack för det utförliga svaret. Hur nöjd är du annars med din 330xd? Funkar bra?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har ni provat att ha hunden på golvet fram? När jag var yngre gjorde vi så i en E28 5-serie. Sen när familjen bytte den mot en Volvo 850 kombi fortsatte vi ha hunden där. Annars försvinner ju 75% av lastutrymmet. Lite obekvämt för passageraren fram, men samtidigt inte så illa som man kan tro.

Länk

8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Då kommer hon nog fortsätta så även i en kombi och då kan du ju bredda valet och välja det bästa objektet du hittar av både 3 och 5-serien.

Är du redan användare? Logga in i menyn.