AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.371

Försämringar E90/E91 vs. F30/F31.

Sida 5 av 6
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Jag har för mig att man kunde ställa in samma temperatur på kliman på båda sidor fast det räckte att vrida den ena så höjdes elr sänktes värmen på min gamla E91. Nu har jag haft andra märken emellan min E91 och min F30. Oavsett saknar jag den funktionen på F30. Andra saker jag tycker var bättre på E91 var drickahållarna gentemot det lilla locket på F30, var är tanken att man gör av med det :) bortsett från att ha det skramlandes i sidofack för dörren eller i mittfacket där man bör kunna ha annat i. Sen är i mitt tycke fästen för säkerhetsbälten försämrade och det märks tydligt om man har barnstol då de sitter längre ned och är svårare att få i bältet. Iof kan det vara snyggare men smaken är som baken. Sen anser jag att det vore fördelaktigt med en knapp inuti bilen där det gick att öppna bagageluckan men det är ju ett lyxproblem.

Är egentligen inte van sedan bilar men är det snö får man inte glömma att sopa av bagagelucka mot bakrutan om man inte vill ha en liten snökaskad rakt in i bagaget.

Sen anser jag att det hade vart snyggare att fortsätta med liknande material i stolarna dvs ej helt i tyg, känns lite tråkigare men återigen är det ett lyxproblem. Sen är det en värdelös miss att på vissa gummimattor till F30/F31 felkonstruerat mattorna då de blir utsatta för vatten och det uppstår ett fenomenalt fenomen av kattkiss lukt.

I övrigt är min upplevelse att F30 är överlägsen min E91 från -11.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Angående "locket" (misstänker att det är det som ligger över främre facket i mittkonsolen), det finns ett nät i handskfackets tak där det facket passar att förvara.

Knapp för att öppna bagageluckan finns väl!
Sitter på vänster sida nere vid fötterna på förarplatsen.
Sedan kan du ju öppna bagaget med fjärrens knapp...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Det stämmer säkert Johan, dock är det enligt min uppfattning inte vidare praktiskt om man inte har låånga armar ellet en passagerare bredvid sig :)

Menar du den som sitter ovanför huvöppningen? Är en plastbit där på min, men ser ut att kunna ha plats för en knapp. Annars har jag på nyckeln, provade den senaste vi handlade mat, sambon kommer med två påsar mat och vill få in kassarna i bagagen, försöker få upp bagageluckan men har satt på automatlåsning som satt i. Öppnar låsningen men sambon står frystrerad på sidan av vindrutan och knackar på, försöker få upp nyckeln ur ett par tighta byxfickor och kan då poppa upp luckan. Har en annan bil med en öppning inifrån vilket jag då verkar sakna.

si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
E90 är en grymt väl ihopskruvad bil. Har bara ägt en men den känns solid på nåt vis. När 328an gjort sitt kan jag tänka mig en 330 E90 som brukis. Ska dock va me "gamla" sexan på 258 häst, manuell låda, gärna snålt utrustad.
Visa användare
2.335
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Jag har för mig att man kunde ställa in samma temperatur på kliman på båda sidor fast det räckte att vrida den ena så höjdes elr sänktes värmen på min gamla E91."

Har saknat den funktionen på alla bilar med klimat som jag kört, inkl E90...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Sverige: vet att jag haft det på någon av mina tidigare BMW, *tror* det var på F07'an eller E81'an, men har du inte det nu så hade jag nog inte heller Sync-knappen :)
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
off topic...men när försvann funktionen "REST" från klimatanläggningarna ?
var riktigt bra på vintern
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Att ställa båda zonerna i en 2*zonsklima i E90 gör man genom att ha "all" intryxkt i det högra skruvreglaget på kliman. Då väljer föraren just allt (all).
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ang regnsensor så funkade min E46 lika som min e91 : båda kräver aktivering efter omstart av bilen. Dock med skillnad att E46 hade fasta lägen medan E91an ju bara återfjädrar till mittläge.
För båda får man antingen slå av och på med spaken eller vrida på känslighetsvredet för att återaktivera. Någon (här eller på BMW) att det är avsiktligt uttänkt av tyska ingenjörer - de vill att man då man slår på bilen med frusna rutor och potentiellt fastfrusna torkare inte ska bränna torkarmotorn - utan man ska som förare först slå på regnsensorn då torkarna säkert inte är fastfrusna.
Sant eller efterkonstruktion, vet jag inte men en viss logik finns ju i resonemanget.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blev lite osäker kring "bagageöppnarknappen" vid fotutrymmet på vänstersidan så jag kikade i kväll hur det var - och det var som jag mindes det, en knapp enligt #3 på bilden i realoem:
Länk

Har dock ingen aning om det är standard på alla modeller eller skiljer sig åt beroende på utrustningsalternativ/årsmodeller etc...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.335
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"off topic...men när försvann funktionen "REST" från klimatanläggningarna ?"

Den försvann väl inte, utan "utökades" och kallades för nåt annat...?

---
Visa användare
2.335
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Att ställa båda zonerna i en 2*zonsklima i E90 gör man genom att ha "all" intryxkt i det högra skruvreglaget på kliman. Då väljer föraren just allt (all)."

Vilken knapp då? Rest...? Länk

---
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Japp. Rest. Har fått för mig att den heter "all". Man kan tycka att jag borde minnas, ser ju knappen varje dag..
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
"ALL" = samma temperatur på båda sidor

"REST" = bilen använde restvärmen i motorn till att fortsätta värma kupen under en period efter att du lämnat bilen för tex ett kort stopp, var riktigt bra på vintern
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det kanske redan finns upptaget tidigare i den här återuppväckta tråden, men dörrfacken är en redig försämring på F3* mot E9*.

Iskrapor mm far omkring i de stora facken som dessutom inte har någon mjuk stoppning på insidan. Rasslar och lever om som i en småbil. Det ger faktiskt lägre kvalitetskänsla än den gamla Volvo 740 vi har. Och då var den långt sämre än samtida E30.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Johan: Mycket olika tillval på BMW. Lite konstigt med funktionen på nyckeln fast ingen knapp i bilen. Eller så har jag kanske en konstig F30. Finns inga dimljus fram heller, det verkar finnas överlag. Tur jag har sportstolar, keyless och rattvärme iaf 👍

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kollegan hade en mycket tidig F30 som också den var mycket knepigt utrustad.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Jag har en tolva så den är så tidig den kan bli. Vet inte om det skiljer mellan årsmodellerna exakt vad som ingår i basutrustningen utan olika paket. Lite svårt att hänga med i alla tillval BMW har. Förstod hyfsat på E9* vad som ingick i olika paket men F3* har enligt mig diffusare tillval.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Med risk för extrem generalisering; hur är den faktiska kvaliteten F30 kontra E90? Dvs ni som har haft båda, vilken har ni subjektivt upplevt haft flest fel eller problem?
Buspelle
Hade två E90 och nu en F31. Problemfria bilar allihop. Bra kvalitet på allihop, men tycker att F3X är en lite bättre bil i alla avseenden och det är väl så det ska vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.