AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.359

Försämringar E90/E91 vs. F30/F31.

Sida 1 av 6
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
När jag gick från E46 2004 till E91 2012 upplevde jag mycket som bättre men en del också som sämre. T.ex att man måste aktivera regnsensorn (trycka på en knapp som tänder en grön diod man inte ser, bakom ratten) _varje_ gång efter att man startat bilen (på E46 var den alltid aktiv om man hade den "läge 1"). En annan sak jag tyckte var bättre på E46 gäller samtliga backspeglar som inte visade bakomvarande strålkastare dubbelt (det gör speglarna i E91) på långt håll. Dvs det ser ut som alla bilar bakom dig har dimljusena på, på långt håll. Jag tycker även styrningen var mer direkt på E46 men jag hade M-chassie i E46an så det kanske inte är helt juste jämförelse. En annan grej jag märkt är att E91 blir _mycket_ skitigare mellan dörrarna och dörrstolparna, så här i slasktider. Dessutom blir det inte rent när man tvättar bilen, utan man måste rengöra detta för hand varje gång.

Nu har F30/F31 var i bruk ett tag och det skulle varit intressant att få höra ägarnas reflektioner nu när ni är vana vid F30/F31 och kanske kommit från E90/E91. Vad är avsevärt bättre eller sämre?

Vi kan väl försöka hålla reflektionerna mot det objektiva hållet så långt det går.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nästan allt är ju bättre i F30, men några saker upplever jag som sämre.
På E90 skymde de kraftiga A-stolparna sikten en hel del, men det är ännu värre på F30.
Sen finns det ju inga sexcyl. sugmotorer till F30.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Jag tycker att fronten är lite mesigare på den nya modellen (om man inte väljer m-sport vill säga).
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Jag tycker att styrning på F30/F31 inte är bra. Man har numera en elektronisk servo som gör att styrningen blir mycket svajig. Framför alt vid högre hastigheter är det svårt att hålla bilen rak.

Jag har ingen servotronic och undrar om de som har det upplever samma sak.
No
5.161
Nockenwelle
Den beskrivningen av styrningen känner jag inte igen, men min bil har den variabla sportstyrningen.
Verdi
Tror styrservon är elektrisk på alla E90 utan xDrive också...
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Min E91 pre LCI har iaf hydraulisk styrservo.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Sätter man i sportläget blir styrningen tyngre och chassisättningen hårdare (har adaptivt chassi) så man behöver inte variabla styrningen för stabiliteten. Men jag kör sällan i sport nu, upplever den ändå inte svajig i Comfort på nåt sätt (och jag kör snabbt). Så skillnaden är nog servotronic. Efter 1 vecka med bilen så testade jag en E90 igen, jävlar va trög den kändes. Styrningen är så mycket bättre, ja allt är bättre, från styrning till väghållning till interiörslayouten. Störde mig på att volymknapparna flyttats till höger sida på ratten, men iom att farthållarknapparna (har ACC så det är extra knappar dessutom) nu sitter där så funkar det riktigt bra iaf. Kan inte komma på något E90 skulle vara bättre på eller som jag saknar och jag var SÅ skeptisk och hatade F30n när den kom och när jag hade testat den (320d Sportline som hyrbil i 2 veckor). Jag var som en SD:are, rädd för allt okänt :p

Vad saknar jag från E90n? Mina svarta Style 199!!

-Tihe Suryoye-
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har kört två F30, båda med servotronic och den ena hade dessutom vss samt en F31 med servotronic och ingen av dem kändes vinglig. Nu gick det inte jättefort under provkörningarna, så hur bilen beter sig i 200+ kan inte jag svara på. Enligt BMW själva så ska vss öka stabiliteten ytterligare jfr med bilar utan. Kan dock tänka mig att servotronic gör sitt också.
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Nej, det gick inte jättefort under provkörningen för mig heller (alldeles för mycket trafik här i Stockholm). Sen har jag aldrig ens tänkt på att prova båda med eller utan. Jag vet inte ens om testbilarna jag körde hade vss och/eller servotronic. Ingen säljare har nämnd det heller som jag tycker är konstig därmed det är en stor ändring med elservo eller hydraulisk.

Sen när jag för första gången kommer en bit över 120km/t med min egen bil blev jag livräd så instabil bilen var. Hoppas det blir bättre med sommardäck och kanske kan man utrusta servotronik i efterhand därmed det bara är mjukvara. Men hade jag vetat mer när jag beställde bilen hade jag vald vss för den har kvar en hydrolisk servo.

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har kört F30 mellan Hamburg och Hannover i farter +200 km/h med kontinentala vinterdäck och upplevde inga tendenser till vinglighet. Bilen gick stabilare än min nuvarande E91...F30:an hade fö standardstyrningen (alltså ej servotronic).

/J.I
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Schenkie: däck har stor betydelse på högfartstabilitet. När du får på sommardäcken kan du få en känsla av en helt annan bil. Vad har du för vinterhjul? Dimension?
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Jag har Nokian hakkapeliitta 7 16" dubbdäck runflat.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Tycker både f30/31 och f20 blivit sämre i kriteriet körglädje än sina föregångare. Man har förlorat mycket kontakt med vägen för att uppvinna "komfort" och det har man lyckats med men jag gillar bättre de äldre bilarnas "hårda" "ärliga" körglädja.

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har F30 samma gigantisk innerbackspegel som e91? en hel bil försvinner bakom den jö! -,-
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Schenkie: Jag har samma däcktyp och dimension som du på min E91:a och känner igen mig i instabiliteten. Blev något bättre med lägre lufttryck än rekommenderat men som sagt, det hela verkar bero mer på däcken än själva bilen.

/J.I.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Schenkie: den borde kännas ok med den dimensionen men förstås hade det blivit bättre med större fälg och mindre profil. Däcket i sig är av nordisk typ och är ganska mjukt vilket ger lite mer vinglig känsla.
No
5.161
Nockenwelle
CRF_Niklas,

jag håller inte alls med om att körglädjen blivit sämre hos F3X jämfört med E9X. Tvärtom har den blivit bättre.
Att komforten också blivit bättre är ingen negativ faktor i sammanhanget. Bilen ger väldigt bra feedback från vägen. Det som försvunnit är "brus", dvs intryck som inte är användbara för att balansera bilen på gränsen. Balansen hos F30 är väldigt bra, responsen på förarimpulser snabb och precis.
m4
58
m4gnus
328iA X-drive, 2013
Intressant, jag hyrde en 320d touring med 16-tums däck dubbfria och upplevde bilen orolig i 140-150 km/h. Körde Sthlm/Gbg och uppfattade som lite störande.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
A smaken är ju som baken, föredrar klart e9x chassi framför de nyare bilarna. Med M-sport och 18-19 tumhjul är dom klart bättre men en helt vanlig sportline med 17" känns inte rolig alls på vägen enligt mig. Saknar kontakten med vägbanan som jag tycker en helt vanlig e9x förmedlar väldigt mycket bättre.

Att komforten är bättre det kan jag hålla med om men att få komfort med minskad körklädje/känsla som bieffekt är enligt mig oönskat.
No
5.161
Nockenwelle
För mig är körglädje främst en fråga om hur väl bilen uppträder när jag piskar den på en krokig asfaltväg. För att göra detta skall den ha fin balans, bra grepp, snabb instyrning, och ge den information som jag som förare behöver för att manövrera bilen och placera den rätt på vägen. Detta gjorde E90, men F30 gör det ännu bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.