AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.356

Försämringar E90/E91 vs. F30/F31.

Sida 4 av 6
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tråden handlar inte om huruvida F30 är bättre än E90, det är det inga tvivel om för någon. Utvecklingen går framåt.

Men med många nyheter, uppdateringar och förändringar kommer också felsteg. T.ex. elektrisk styrning ist för hydraulisk. Bättre? Knappast.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, en sak till som är sämre på F30 kom jag på. När jag beställde min E90 med skidlucka ingick en skidpåse. Det följde inte med någon sådan till min F30 med skidlucka.
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Stop n go, går den att stänga av på bimmern?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stop and Go kan man enkelt stänga av med en knapptryckning, precis vid startknappen, men det måste göras varje gång bilen startas.
Dr
252
DrDazed
Det jag befarade, det går alltså inte att stänga av helt och hållet?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hur är det med regnsensorautomatiken? Måste den aktiveras varje gång bilen startas (som på E90) eller kan man ha den "alltid på" som på E46?
Dr
252
DrDazed
en liten fråga till.. Runflat däcken skit fortfarande? Hittat en jag är lite sugen på att köpa men har just detta..
Stop & go kan man enkelt koda bort helt.

Regnsensorn måste man trigga igång varje gång man sätter sig i bilen (har ett vagt minne av att den minns om man bara är ute ur bilen en kort stund)

RFT-däcken har gått från värdelösa till ok, men skulle själv göra mig av med dom ifall jag köpte en bil med RFT.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du ska stänga av den helt så kostar den nog lite på BMW, men jag tror de kan programmera om. Men så jobbigt är det inte att trycka på knappen.

Regnsensorautomatiken fungerar som på E90, att den behöver aktiveras varje gång.

Jag gillar inte runflat, men ogillar dem inte heller. Så jag stör mig inte så mycket på mina, men kommer byta till vanliga när de är slut.
No
5.161
Nockenwelle
Runflat däcken har blivit bättre, men ett konventionellt däck är ännu bättre. Jag körde slut på mina originalmonterade RFT och har sedan dess kört med konventionella däck = trevligare bil.
Regnsensorn fungerar ofta dåligt, men det gjorde den på E90 också, så där tror jag inte att det skett en försämring.
Varför ska man stänga av sop and go?
Dr
252
DrDazed
Mer randomfrågor!

Hur är orginalljudet? Ser att många nya saknar hifi paketet.
Är det äkta skärp eller är det bra kvalité a la Volvo?
Finns det även vanlig stereo kontra radio "professional" som i E9?

Stort tack för alla svar :)

Har provkört en del nya men minns inte riktigt, har hifi i min nuvarande.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Varför ska man stänga av sop and go?"

Kanske för att man vill spara på batteri och startmotor (eller för att man inte gillar funktionen som sådan)...

Hur är det med stolarna, skillnad?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Dr
252
DrDazed
Stolarna är bra! Gick dock från skinn till Alcantra. Sport i båda.
Dessa känns lite bättre men nog ingen större skillnad.

Köpte en F36 i lördags och enda jag gillade mer med gamla var att ratten var trögare o tjockare. blir lite trögare i sportläget dock så kanske bättre så här när man vant sig :)
Dr
252
DrDazed
Bättre nackstöd i nya btw
No
5.161
Nockenwelle
Finns det något som tyder på att "stop and go" är skadligt för batteriet och startmotorn?

Och är det inte skönt att slippa höra knattret om man har en tvåliters 4-cyl diesel?
Till och med jag som har en sexa under huven tycker det är skönt att motorn stannar vid trafikljus.
No
5.161
Nockenwelle
Jag tycker också att stolarna är bättre i F30. De är bredare, vilket ger mer möjligheter att röra sig i stolen vid långfärd.
an
62
anders1000
520xd G31 -18
En grej som jag upplever som sämre på min nuvarande F31 gentemot min förra E91 är att maxhastigheten på vindrutetorkarna är lägre. Under semestern hamnade jag i ett extremt regnväder och upplevde att torkarna inte räckte till, det upplevde jag aldrig med min gamla bil. Någon mer som upplevt detta?
No
5.161
Nockenwelle
Inget som jag tänkt på.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan det vara så att du aldrig upplevt ett lika extremt regnväder med din e91?
an
62
anders1000
520xd G31 -18
Så kan det såklart vara. Jag har dock en känsla av att det faktiskt var bättre tryck i torkarna på E91:an. Kan såklart bero på vindrutans annorlunda utformning också. Annars tillhör jag falangen som anser att i stort sett allt är bättre på F31:an jämfört med E91:an. Den har verkligen "växt" på mig över tiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.