AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.358

Försämringar E90/E91 vs. F30/F31.

Sida 3 av 6
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
2 år senare är jag fortfarande lika nöjd med den, om inte ännu mer idag. Snyggare, komfortabelare, stabilare och mer underhållande än E90n. Allt bidrar till att öka på känslan varje gång jag sitter i den.

Upprepat det tidigare i andra trådar, av de funktionella tillvalen rankar jag följande högst: Adaptiva M Sportchassiet, Sportautomaten och ACC:n. Panoramataket är ett tillval som inget ger något förutom att höja känslan, värt precis varenda öre enligt mig (och alla mina passagerare). Motorvalet är jag också riktigt nöjd med, även om det inte är någon skönsångare så levererar den kraft and then some. Blev mycket bättre med 335:ans M Performance-ljuddämpare, skönare ljud och lite kraftigare kick i högre hastigheter.

Är väldigt pedantisk och lite OCD så jag hann utnyttja garantin ordentligt innan den gick ut för 2 veckor sen; fått åtgärdat precis varenda missljud i interiören efter att jag själv lokaliserat dem. Som ett kassaskåp nu. Lite vibrationer här eller skrammel där är inga allvarliga fel i min bok, så jag kan inte komma på något riktigt negativt att säga. Ser fram emot fler år.

Verdi
Efter 3600 mil i F31 kommer jag knappt ihåg hur E91:an var. :)

Det enda som jag kan komma på är att M-ratten i E91 var skönare än M-ratten i F31. Gissar att de tog bort "perforeringen" av hygieniska skäl? Förutom den så var även utbuktningen för tummarna lite välvd, vilken den inte är på F31. Saknar det.
Kommer inte heller på någon direkt fördel för E9x, hade lite mer motor i den men utrustningsnivån var i övrigt lik. Allt har blivit lite bättre i F3x.

Saker som jag stör mig på är att on board-systemet inte lirar riktigt med alla mobiler (alla funktioner funkar inte som det ska) men det är ju samma problem med alla nyare BMW så inte specifikt för F3x.

Tjejen tycker att den sluttande huven är lite jobbig när man fickparkerar, men PDC fram löser ju det problemet.
Transocean
Jag hatade F3x direkt när jag satte mig in i bilen. Tanken var att köpa en 320D från 2012 här i Norge men när förardörren är så lätt att man misslyckas med den enkla uppgiften att stänga dörren två gånger i sträck innan man inser att den skall stängas med våld tappade jag redan lusten. I tillägg var bilen en Sportline med en töntig röd stripa som gick runt dashbordet och i säten som var tillverkade av billigtyg. Hajfenan fanns på taket men när jag frågade säljaren om bilen hadde navi måtte han kolla....nej den har ingen navi.

Ok, bilen var snikutrustad och hadde säkert tilltalat mig mer om diverse must haves varit kryssad av den som beställde bilen då den var ny.

Hur som helst så slutade mitt F30 inköp med att jag gick och köpte Norges dyraste E90 320 dA M-sport med endast 2300 mil i klockan. Tyngre dörrar, luktar BMW, inget gnissel och sista årsmodellen av E90 utan barnsjukdommar. Samma motor som i F30:n. Klart att F30:n är snyggare, men skenet bedrar menar jag så nästa gång jag byter bil så blir det ingen F30 utan kanske en F10 med en stor dieselsexa

Transocean: Låter som om dörrarna behöver justeras, hade samma problem med passagerardörren höger bak.

Hajfenan finns där om den har antenn för mobil.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Transocean: så din erfarenhet av F31 som bil i helhet, är lika med noll? Tråkigt att du hade otur när du tänkte, och trodde du kunde få en likvärdig F3x för samma peng som en gammal E9x.

Men grattis till en dyr gammal bil ;-)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Citerar mig själv från första inlägget:
" En annan sak jag tyckte var bättre på E46 gäller samtliga backspeglar som inte visade bakomvarande strålkastare dubbelt (det gör speglarna i E91) på långt håll. Dvs det ser ut som alla bilar bakom dig har dimljusena på, på långt håll."

Någon som håller med eller är alla mina 3 speglar måndagsex?
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Qascage: har jag aldrig tänkt på men det får jag kolla upp ikväll. På tal om speglarna så gillar jag verkligen auto-dip funktionen som även dimmar sidospeglarna, vet inte om det är standard eller bara kommer med elspeglarna. Bra är det iaf.
an
62
anders1000
520xd G31 -18
Jag kör en E91 320d 2011. Den är tre år nu med 9000 mil på mätaren. I våras körde jag en ny F31 318d under tre veckor medan min bil var på verkstan. Mitt intryck är att F31 är bättre på (nästan) allt. En mycket modernare interiör. En mycket förbättrad automatlåda. Mycket mindre vägljud och vindbrus. En mycket bättre ljudanläggning. Vad gäller den elektriska styrningen vill jag mena att även den är bättre, men man måste leva med bilen ett tag för att börja uppskatta den. Jag upplevde den inte som nervös i 200+ med original 17" sommardäck. De få saker jag tycker är sämre på F31 är att farthållaren flyttas från spak till knappar på ratten. Detta har även medfört att ljudknapparna till stereon nu sitter på fel sida av ratten. Rattknapparna är dessutom mycket plastigare med sämre känsla än E90.
Transocean
"Transocean: så din erfarenhet av F31 som bil i helhet, är lika med noll? Tråkigt att du hade otur när du tänkte, och trodde du kunde få en likvärdig F3x för samma peng som en gammal E9x.

Men grattis till en dyr gammal bil ;-) "

Vitoco: Riktig. Det räckte för mig att provsitta bilen. Ville inte provköra. Ville bara bort. Det var en 2012 F30 320D Sportline med snikutrustning och 4400 mil för 345000 Nok.
Den E90 som jag köpte är en 2011 320dA M-sport och hadde endast gått 2300 mil. Begärt pris 325000 Nok, jag gav 318000 för den hos Bilia. Garanti till 05/2016 eller 20 000 mil. Säljer den innan garantin utlöper.

Min tanke var att gå efter det nyaste men magkänslan sa nej när jag satte mig i bilen. Aggregat från den gamla serien, kass kvalitetskänsla, njaaaa, den bilen blir säkert bättre med LCI. Men snygg är den och kör säkert bra.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det mesta är helt klart bättre på F3X. Ogillar vissa materialval men det mesta känns modernare. Automatlådan är ett jättekliv framåt. Mugghållarna gillade jag nog bättre i E90n, tycker de sitter helt värdelöst i F3X och det fåniga locket känns otroligt misslyckat.

Tyckte först det var konstigt med farthållarstyrningen på en spak på E90 men är inte helt övertygad om att rattknapparna på F31an är enklare. Å andra sidan, E90 hade av någon märklig anledning återcirkulation som en knapp på ratten. Varför inte göra som man gjort på mittkonsolen, programmerbara knappar?

Har fler missljud i F31an än jag hade i E90n, mer knirk från inredning och en radda skitfel som fått åtgärdats på garanti. E90n hade onekligen en del fel den också, men tyckte inredningen höll sig bättre från missljud än den gör i nya bilen.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Har haft e91 i cirka 2.5 år och varit sjukt nöjd. Inte ett fel, inga knak. Den känns väldigt solid rakt igenom helt klart. Har kollat rätt mycket och provat både f31, f11, f25. Som någon annan skrev så kände jag också att kvaliteten invändigt kändes lite som ett steg bakåt. Tyget på stolarna och lite överlag känslan att det materialkvaliteten på plast, ihopsättning mm blivit föremål för kostnadsbesparingsiver som gått ut över kvaliteten. Sen tycker jag designen är riktigt läcker på nya trean med fint linjespel och nya växellådan är en pärla tex.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Två år senare, ska vi ta en liten avstämning igen?

Vad säger de som gått från E90 till F30? Vad är bättre eller sämre?

Jag körde själv en F3? 320d GT -16. Hemsk körupplevelse, obegripligt att man kan köpa en sådan bil, men det är en annan tråd. Eftersom jag kör E90 till vardags tycker jag att iDrive:n är lite snyggare rent grafiskt men funktionellt nästan identisk till E90-iDrive:n. Jag tycker också fortfarande att skärmen som liksom sticker upp ur panelen är fulare än E90:s böljande panel som har iDrive-displayen mer integrerad i själva panelen.

Sen är stop-n-go en styggelse, men det fanns på E90 också och man kan stänga av den..
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Stop-n-go har jag inga som helst problem med. Tvärtom är det en utmärkt funktion. Jag stör mig när den inte går in, t ex pga att motorn ännu inte är varm nog.
Som jag nämnde i ett inlägg i trådens inledning stör jag mig på att sikten är för dålig. Jag är kort (173 cm) men vill sitta lågt. Då hamnar sidospegeln så till att den delvis skymmer sikten, t ex när jag kör in i en rondell. Visst kan jag bara höja stolen så är problemet ur världen, men jag vill gärna kunna utnyttja möjligheten att använda hela justermånen. A-stolparna är också väl kraftiga.
3-liters turbosexan är en suverän maskin på nästan alla sätt, men den har inte lika fin gasrespons som sugsexan i den 330i E90 jag hade. Den responsen hade jag gärna fått behålla. Likaså tycker jag att effektkurvans form var trevligare i sugmotorn. Jag gillar motorer som ger betydligt mer kraft på höga varv än på låga. 335i har lite för mycket kraft i de lägre varvtalen. Jag hade gärna tagit bort 20 % effekt under 4000 rpm och höjt 20 % på höga varv.
Annars är allt bättre på F30, vilket är en imponerande prestation eftersom E90 var så bra..
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Något jag reflekterat över är att panoramataket inte vinklar upp det bakre kortare fönstret när man kör ventilationsläget på F31. Eller har jag sett fel?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Med risk att få mothugg av många nu.. :-P

En sak som jag tycker var bättre på E90 är automatlåde-spaken. Automaten i F30 är jättebra (verkligen!) men växelspaken är mer en joystick än en växelförare. I E90 är den en växelförare med robusta och distinkta steg och det är glasklart hur den fungerar.

När man sätter sig i en F30 automat så är det lite oklart hur exakt den fungerar, och känslig är den också! Jag satte handen vilandes på "jollen" och råkade slå över den i neutralläget på motorvägen! Och varför har man nu en knapp för "P" ist för ett växel-läge?

Den ser absolut modernare ut, ja, men här har estetik gått före funktion. Man har liksom löst ett problem som inte fanns. Nej tack för mig. :)

Lite som att farthållaren nu (återigen!) är med knappar ist för med en rattspak.

E36=spak
E46=knappar
E90=spak
F30=knappar

BMW, bestäm er för vad som är "bäst".. :)

(det är förstås en spak som är bäst för det är tystare och bekvämare och man behöver inte titta ner för att hitta rätt knapp för att använda den)
Enkelt svar: Allt är bättre på F30/F31.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Efter tre år med F31, som ersatte min tidigare E91, är min personliga slutsats att det mesta är bättre på F3x. Undantagen är i min mening styrningen som kändes mer direkt och "BMW-aktig" på föregångaren samt att E91 (LCI i mitt fall) kändes gedignare vad avser vissa inredningsdetaljer. I stort är dock F3x en mycket bättre bil på alla sätt och vis.

/J.I
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kan inte hitta något som jag tyckte var bättre på E90 än vår F31, förutom mugghållarna som jag nämnde i mitt förra inlägg. Det är en märklig lösning i F31, med en lös lucka. Dricker dock så sällan i bilen så det är ingen deal breaker. :)

Joysticken gillar jag och att farthållaren styrs med rattknappar är inte helt fel, det går att styra den utan att titta också när man är van. :)

På F31 styrs bara främre delen av panoramataket, den bakre sitter fast.

Kan inte säga att jag saknar E90n, och som Nockenwelle är inne på, trots att E90 var en bra bil så är F3X klart bättre. Snart rullat 6000 mil med F31an och det är fortfarande njutbart! Tycker man E90 är bättre så har man specat sin F30 fel! ;-)
Buspelle
Bytte min E90 335 med manuell låda mot en F31 320xdA som jag nu kört i drygt ett år. Bortsett från att motoriseringen aldrig kan jämföras så är F3x enligt min uppfattning bättre på allt. Känns mer vuxen och välutvecklad som bil. Därmed inte sagt att E9x var dålig. Tvärtom var 335an en av de bästa bilar jag ägt, men teknisk utveckling gör obönhörligen sitt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.