AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.362

Försämringar E90/E91 vs. F30/F31.

Sida 2 av 6
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Ok Nockenwelle då delar vi samma uppfattning om körglädje men har helt olika åsikt om bilarna :)
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
CRF_Nicke: så, det var bättre förr? ;)
Tro mig, det finns ingen vägkontakt som försvunnit. Den finns kvar men är mer förfinad, räcker inte med några provkörningar och att läsa någon artikel om nya trean för att få rätt uppfattning. Jag hatade den i början när den lanserades, man läste om styrningen och fick vatten på kvarnen då man testade den. Men man va ju redan färgad. När man däremot lever med den, då börjar man se saker för va dom verkligen är. Och det dom sakerna är, är att dom är 10 ggr bättre på alla punkter. Den kränger mindre, den har precisare och BÄTTRE vägförmedling i styrningen (bara för att den är lite lättare innebär inte att du känner av underlaget mindre), den är komfortablare, större, starkare och helt klart snyggare (M Sport).

Jag älskade E90n, men F3x är i en helt annan liga.

-Tihe Suryoye-
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Kan inte annat än hålla med en fantastisk bil,när ja köpte min första e46 fick ja samma känsla .märks att dom verkligen jobbar på förbättring i Munchen!
Dock är e90 fortfarande en kanonbil!
Verdi
Och ni som köpt ny bil för en halv miljon eller mer är inte färgade? ;-)

Självklart är den bättre sammantaget som bil. Men att den skulle vara "...10 ggr bättre på alla punkter" är ju en omöjlighet.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
"10 ggr bättre.." är bara ett uttryck för att den är bättre, på alla. Kanske 2.5 ggr mer på nån punkt och 0.5 på en annan, men hursom F30>E90, punkt.

Jag kör såpass mycket och är väldigt pedant och uppmärksam på saker, vill och måste ha saker på ett visst sätt och har aldrig kunnat finna mig i något eller helt enkelt "nöja mig" med saker, så att intala mig själv att "den är sååå mycket bättre" bara för att jag lagt över halvmillen på den skulle falla rätt tidigt´. När jag stör mig på nåt, då stör jag mig rejält.
F30n hade väldigt stora skor att fylla. Kände mig hemma i den redan från början och sen började man bara mer och mer lägga märke till hur förfinad den var gentemot E90n öht. Bara interiörslayouten är mer genomtänkt och välutförd, som ex hade jag fan svårt att nåt sidospegelknapparna i E90n men i denna behöver jag inte ens sträcka mig. En grej jag dock saknar är restvärme-knappen, den var genialisk :)

bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Snart skenar de i väg på vanligt svenskmaner....de man har själv är ju givetvis de bästa även om de är en e36 me 25000mil;)
Verdi
burt,
Svenskaste av allt är väl att spela "avundsjukekortet" som du är på väg att göra. ;-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag reser en del i tjänsten och jobbar dagligen i europeiska grupper och mina erfarenheter av det är att svenskast av allt är nog ändå att äta surströmming och att det faktum att det finns män med röda byxor. Det ser man sällan folk äta eller bära i något annat land...Det väcker även fascination bland mina kollegor.

Avundsjukan är internationell.

burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Ha ha ha Verdi Kände du mig en bråkdel av en uns skulle du förstå att de e de sista kortet ja skulle spela.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
"Tycker både f30/31 och f20 blivit sämre i kriteriet körglädje än sina föregångare. Man har förlorat mycket kontakt med vägen för att uppvinna "komfort" och det har man lyckats med men jag gillar bättre de äldre bilarnas "hårda" "ärliga" körglädja."

Precis sådär kände jag när jag gick från E46 till E91. Och just det där har flera motorjournalister också anmärkt på.

Det gör ju inte de nyare bilarna sämre, dock kanske inte lika givmilda i feedback. Detta är dock högst subjektivt och rätt eller fel finns inte.

Min tanke från börjar var eg. att anmärka på punkter som faktiskt blivit sämre.

Hur är det med farthållaren på F30, har man gått tillbaka till som med E46 (knappar på ratten) eller har man behållit lösningen från E36/E90 med extra-spaken till vänster?
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
De sitter på ratten igen som E46. Jag tyckte när jag gick från E46 till E91 att det var en försämring med extra spak men nu med min F31 tyckte jag nästan tvärtom. En vana sak alltså.

Det som ÄR sämre med F3x är bältesfästen på baksäte. Mina barn och även vuxen har jätte svårt att sätta fast säkerhetsbälte på baksäte. Själva fästen sitter djupt och trycks ner ännu mer när man vill klicka fast sig. I E9x sticker de upp en bit och kan inte tryckas ner.
Det är knappar på ratten nuförtiden.
Själv tycker jag hela förarmiljön, rent intuitivt, fungerar extremt bra. Jag har dock inte kört många bmw, inte e90 ens, men jag tyckte just interiörens layout var helt fantastisk. Allt liksom bara känns som att det sitter exakt där det ska.

Måste också berömma bmw för sina xenonljus på nya 3:an. Ruskigt bra.

Ber om ursäkt att jag inte kan jämföra med e90 som tråden handlar om.
mvh
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
qsacage,
du skriver att du upplevde en försämring av körglädjen när du växlade från E46 till E90.
Jag menar att den allra största förbättringen hos E90 jämfört med E46 var vägegenskaperna. Den hade bättre balans, bättre feedback, bättre instyrning, bättre grepp, bättre styrprecision, osv. Jag körde både 330i E46 och 330i E90 på bana en del och var ett par sekunder snabbare runt Gelleråsen med E90:in, något som till allra största delen berodde på chassit.

Jag misstänker att orsaken till att en del tycker äldre generationer av bilar har större körglädje är att de äldre bilarna gör mer väsen av sig när de inte körs på eller nära gränsen. När man kom från E46 och körde E90 kändes det som att bilen gäspade åt en när man körde hyfsat fort. Då man verkligen övergick till "maximum attack" insåg man dock hur bra E90 var och efter det så kändes inte E46 särskilt lockande.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
OK, det var det jag misstänkte. Man kan ju stilla undra hur BMW byter omvartannat fyra gånger i rad. Känns som det ena ELLER det andra borde vara "bäst". En vanesak förstås, men personligen tycker jag spaken är onödig, men så nyttjar jag aldrig åter-acceleration, retardation osv. Endast set och av. Så för mig var/är E46/F30-lösningen adekvat.

Sen får jag nog medge att även blinkers-spaken kändes bättre i E46, mot E90:ns automatiska "tilbakatrill" till mittenläget. Varför ändra något som funkar perfekt sedan många många år?? Kan dock tänka mig att den finessen har de inte bytt tillbaka i F30 utan den är väl identisk den i E90?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
@Nockenwelle. Du har säkert rätt i all du skriver, förutom att körglädje inte behöver ha något som helst med bättre balans, bättre feedback, bättre instyrning, bättre grepp, bättre styrprecision att göra. :)

Körglädje är högst subjektivt och jag minns att körglädjen i min gamla E30 -84 320i (105hk?) var ljusår före min senare Alfa -98 156 2.0TS (156hk) som var "rolig", snabbare och bättre på allt. För mig har inte körglädje med hästkrafter och varvtider att göra, utan hur kul bilen är att köra helt enkelt.

Där tror jag också att man t.ex. som ägare av M3E46 är lyckligare än med en M3E90. Även om den senare är bättre på allt. :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
P.S. Om hundra år kommer ingen minnas M3E90. Men M3E46 kommer aldrig att glömmas för den är en bil man älskar!

Helt off topic. :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Man kan naturligtvis tycka att vad som helst är roligt.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Dags att lyfta tråden efter ett och ett halvt år. Vill F30-ägarna fylla på med nya erfarenheter, kanske?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Kommer fortfarande inte överens med känslan i styrningen (servotronic), även störande med att det tar lite tid att få respons när man gasar (320d).
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Provade F31 320da och gillade inte automatspaken.. Gillar den gamla "mekaniska" bättre. Säkert tillvänjning dock. BMW kunde lika gärna köra fullt ut och köra mercedesmodellen med rattväxel och paddlar, så slipper man ha en sladdrig joystick i mitten Bara provkört, så jag ska inte hänga upp mig.

Från E46 facelift till E91LCI
Saknar jag den inställbara intervallen på baktorkaren
Saknar att farthållern manövreras från ratten, skiter väll förfan i "luft återcirkulering" på ratten. Idioti.
Saknar mugghållarna i mittarmstödet (säljare = många mil motorväg)

//Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.