AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.454

Reducerad motorkraft 530d e61

Sida 2 av 2
Fr
16
Freddanb
535D M sport touring -05
Det stämmer utmärkt att bilen själv löser det här. Det är ju det som är själva regenereringen. Men ibland funkar det inte riktigt ex vid körning av korta sträckor under en längre period. Då kan det tyvärr bli så att filtret sätter igen sej. Vet inte riktigt hur det är med bmw om det räcker att nolla felkod och sen ut och gasa för att få igång en regenerering eller om man måste göra rent filtret alt byta. Eller om verkstad kan göra en tvångsregenerering.

/F
Fr
16
Freddanb
535D M sport touring -05
Det stämmer utmärkt att bilen själv löser det här. Det är ju det som är själva regenereringen. Men ibland funkar det inte riktigt ex vid körning av korta sträckor under en längre period. Då kan det tyvärr bli så att filtret sätter igen sej. Vet inte riktigt hur det är med bmw om det räcker att nolla felkod och sen ut och gasa för att få igång en regenerering eller om man måste göra rent filtret alt byta. Eller om verkstad kan göra en tvångsregenerering.

/F
Fr
16
Freddanb
535D M sport touring -05
nickez28: Det skall inte märkas nån direkt skillnad när man häller det här i tanken utan det hjälper bilen att regenerera. Sen om det verkligen gör skillnad är ju en annan sak.

/F
Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Freddanb : Ok. Har du märkt av någon gång när bilen gör en regenerering? vissa säger att man kan se det via motorvarvtalen som förhöjs en aning att att det kan ryka lite extra från avgassystemet..
Fr
16
Freddanb
535D M sport touring -05
Nicke det har jag inte märkt. Är lite för dåligt påläst just nu btrf bmw dessutom. Köpte min första för bara ett par dagar sedan så det är inlärningsperiod just nu. Vet dock "hyfsat" Hur ett system med dpf fungerar.

/F

Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Freddanb : Härligt, jag är också helt BMW rookie... köpte min första i oktober förra året... men känns skönt att äntligen hittat rätt :-)
Det droppar diesel under bilen ungefär där baksätet är. Någon utav pumparna som är paj? Kan en mer avancerad felkodläsare se detta?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ang.rening så startar den först då vattentemp är minst 75 grader samt avgastemp måste upp över 240 grader..och om den startat så märks detta med att det luktar rätt så bränt och hett så det knäpper om röret..

Fucko: hissa upp bilen och titta på bränsleledning annars ta ur baksäte och luckor och titta på tankarmatur,vad gäller pumpar så sitter det väl två st i tanken den är i två halvor så en pump leder över till den andra så sedan pumpar vidare,därav man kan få stopp trots att mätare visar det finns kvar.
Okej ska göra det då familjen frisknat till och kan gå ut. Influensa och magsjuka på samma gång är ingen hit!
Kan nämna att tankmätaren även visar fel. Blir soppa torsk då det är en kvartstank kvar..
Om förpumpen är sönder, gör den då så att bilen går in i nått sorts nödläge?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du har säkert kvar det tankmätaren visar, på E39 tank som består av två st tankhalvor tror det är lika på på E60/61 så sitter det alltså två st pumpar i tanken, den ena leverar fram det mot motorn men den andra pumpar över från den andra tankhalvan och i den sitter armaturen som visar du har soppa kvar, men det kommit ner i sådan nivå så det rinner inte själv över till den andra och är då den pumpen ur funktion ja då stannar bilen fast du ser det är bränsle kvar.
Okej okej! Tror du att om den pumpen skulle var paj skulle göra bilen orkeslös?
Det va partikelfiltret som va igensatt. Bytt och man vart glad å lycklig... En vecka eller två.. Nu är nästa problem så det återkommer jag med då jag läst av bilen imorn! Bland annat måste jag byta glödstift på cyl 2 och 5. Hur vet jag vilken cylinder som är vilken?
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Cylindrar räknar du framifrån. Den närmast kylaren är alltså första cylindern.
Men är det inte lika bra att byta alla när de ändå är frilagda, det är väl en del meck att komma åt dom, och har två börjat ge sig kanske resten är på väg.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Byt på alla 6 när du ändå byter. Glödstiften är inte dyra .
Kolla även om glödstyrenheten bör bytas om den inte bytts.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
RioOhlsson; Vad var problemet som du hänvisade till efter det att du bytt partikelfilter...?

Mvh marineutter
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Har testat den svarta flaskan Wynns(kraftigare rengöring). Fungerade utmärkt på min frus Saab 9-5 tid 2007. Bilen hade gått ini felsäkert läge. Efter 10 mil så slocknade motorlampan och bilen går nu perfekt igen. Rekommenderas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.