AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.452

Reducerad motorkraft 530d e61

Sida 1 av 2
Som sagt, motorn har fått någon typ av halverad motorkraft. Kommer inte upp något felmeddelanden och motorlampan lyser inte heller. Men bilen varvar inte mer än 3000 varv och är helt orkeslös.
Någon som har någon idé vad det kan vara för fel?
Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Är den i s.k. "Limp Home" läge?

Niklas

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Kolla oljenivån!! Om den e ruggigt låg så e de troligt turboras! Annars e de nog partikelfilter regenereringen som krånglar!
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Kan även va kärvande vnt
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej
Har även läst om liknande symptom då förpumpen är dålig.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Läs av om det finns några felkoder, så får man en liten kompassriktning...

Niklas
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Låter precis som igensatt partikelfilter.

NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Lånar tråden lite,

Apropå de där DPF dieselpartikenfiltren och den "Re-Genereringen" som bilarna gör automatiskt när man kör.

Hur funkar det egentligen? Kör bilen Regen efter ett schema, eller varje gång de speciella kriterierna uppfylls (att avgastempen ska vara en viss temperatur? osv) ?

Jag vet att man ska kunna tvinga fram en "körning" via diagnosutrusning.

Kan man se någonstans t.ex. i Board Computern BC:n eller iDrive om det är kört någon gång, eller statusen?

Jag brukar hälla i en flaska dpf-rengöring Wynns mellan varven ibland. Jag har ingen aning om det har någon effekt eller inte..

Niklas

Blir till att läsa av den idag eller nästa vecka. Partikelfilter, svårt att byta? Dyr historia? Om turbon rasat borde inte motorlampan lysa då? Lika så om det är en ventil som kärvar?
Vad är limp home läge?
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Nickez28:
Man kan utläsa i DIS en hur många kilometer sedan det kördes en regenerering (3 tillbaka tror jag) och om nästa är initierad.
/Stefan
gu
55
gurkan_
BMW X5 35d xDrive 2008
"Svane" Vart i DIS kan man utläsa detta?

har haft liknande problem i min 530d 2006 men det försvann av sig själv efter ca 1 månad.
mvh
daniel
Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Finns en tråd här om en kille som gjort rent sitt DPF:

Länk

Niklas
Köpt en felkodläsare (elm 327) och kört med programmet fuzzycar. Men inga felkoder eller annat som spökar :/ kan det va igensatt partikelfilter? Bilen låter inget konstigt alls utan varvar bara inte mer än 2500-3000 varv och går inte fortare än 70...
Hade liknande problem med min 535D. Inga varningar eller felkoder.
För mig så var det ena laddtrycksregulatorn som gått sönder vilket gjorde att det inte fanns något laddtryck.
da
7
danne@home
520dT -07
316i -96
Hur är det med luftmängdmätare (LMM, eller vad det nu kallas) brukar inte det ge liknande symtom utan felkoder??
Uppdatering. Hittar fan inte felet:/
Märkte av en slump att det droppat gult ungefär under baksätet typ höger sida. Bränslepump? /filter?/ eller vad? Ända sen jag köpte bilen har tankmätaren visat fel. Det blir liksom soppatorsk när det är en kvartstank kvar. Men det har jag ju vetat om sen jag köpte bilen. Tänkte om det kan ha med saken att göra?
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
lånar tråden lite

som NickeZ28 skrev. Finns det något man kan hälla tanken för att skona partikelfiltret, eller kan man göra någonting annat med bilen för att få partikelfiltret att hålla längre?

Jag kör själv korta sträckor med bilen.
Fr
16
Freddanb
535D M sport touring -05
Megachef: Det finns några medel att hälla i tanken ex Länk

eller
Länk

Sen hur bra det funkar vågar jag inte spekulera i.
Filtret sitter fast med v-bandsklämma i varje ända och är således väldigt enkelt att ta loss. Tvätta funkar alldeles utmärkt. Vet att liquid molly har ett medel man häller i och låter verka nån halvtimma och sen spolar man med vatten.

En enkel regel är att så länge filtret inte går sönder behöver man heller inte byta då det räcker med tvätt. Visst, i värsta fall kanske man får göra det några ggr under bilens livstid men hellre det än 15k plus byte.

Värt att tänka på är att det ofta är fel någonstans på vägen innan dpf när dom sätter ingen sej.

/F
Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
De ska ju vara "själv-rengörande" de här filtren i våra bilar.

Jag tror att det bästa är, om man endast kör korta sträckor, att ta ut henne på grönbete emellanåt, köra någon sträcka 5-10 mil i månaden. För att blåsa ur filtren lite.

Jag testade Wynns diesel partikel filter rengöring förra månaden i en tank. Har dock inte märkt någon skillnad alls sedan dess, sen är det väl så att det här är långverkande grejer... Läste sedan någon annanstans att BMW's ska klara detta själva utan några tillsatser i dieseln.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Ok, tack för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.