|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| d97jro, du har väl såna där remmar med sydd ögla i änden? Kommer sitta som berg om du trär under tror jag. Annars såg lövets ögla mycket bra ut. | |
|
Ja, lövets ögla verkade riktigt bra! Man åker ju på att skruva i vilket fall som helst, så att klämma den är ju billigare... Men om den som Lövet skickade länk till funkar så att stolen kan glida fram och tillbaka över den (d.v.s. att den inte är för bred) så är det ju rätt ultimat ändå. Jag får maila dem och fråga vad bredden är. |
|
|
Sådär! I dag har vi haft premiär. Sammanfattning: succé! Britax-stolen är perfekt att ha mitt bak i E39, precis som tipsen här i forumet hade indikerat. Jag fick toppenfin service från skruvat.se och beställde öglorna från dem. Men jag använde inte dem; den där piggen som sticker upp ur golvet och genom skenan, bakom M10-skruven, kräver att man borrar hål i fästöglan. Och jag provade i stället att lyfta på skenan och lägga öglan till bilbarnstolens fasthållningband runt den där piggen (för att få bandet lite längre bak), släppa ner skenan igen och fästa M10-skruven igen. Det fick bli en runda till Jula för att köpa en T50-hylsa samt lite ny Loctite (jag var osäker på skicket på den gamla jag har i sadelväskan på bågen). Men sedan gick det rätt kvickt att få det på plats. Jag är jättenöjd. På höger sida fäste jag i passagerarstolens bakre tvärslå undertil, eftersom den stolen inte ska flyttas (den har ju grabbens barnstol monterad i sig.) Ett sittunderlag från Coop Forum, samt ett sätesöverdrag från Acta Graco (inte billigt, men förvisso det billigaste på Barnens hus samt det vi har fram också och det har funkat bra genom lera, kräk, sand, etc. i 2 år nu så vi satsade på ett till) över det. Infästningen med mittstolens bälte passade som handen i handsken, stödbenet max ihopdraget, barnstolens undre båge vid barnets fotände i nedre läget och så den där frigolitklossen man får med under det och det blev toppen. Jag har fotat detta också och ska knåpa ihop en mer visuell och beskrivande redogörelse för att helt enkelt göra den websida som jag själv hade blivit superglad om jag hade hittat innan jag satt igång med detta. Så kan jag förhoppningsvis förvalta alla fina tips jag fått här i forumet och skapa ett mervärde av det för andra i framtiden. Eller nått. :-) (När jag fått tummen loss med det så kommer det en länk här i forumet.) |
|
| d97jro, kul att det blev bra! Kul också att du återkopplar i tråden, inte alla som gör. | |
|
Tack! Ja, det är ju lika bra att få all info på plats så att nästa person som ska göra samma sak kan hitta den i stället för att behöva leta reda på det igen. Nu har jag knåpat ihop en websida med bilderna jag tog och plitat ihop en beskrivning av det hela: Länk Hoppas nu att någon annan kan få nytta av detta. Jo, förresten! En sak till. Vilket moment ska man dra M10-skruven till sätesrälsen med? Någon som vet? Jag drog lite så att det kändes bra, men eftersom jag (förstås) har momentnyckel så vore det dumt att inte dra till rätt specifikation. |
|
|
Snygg guide d97jro!! Ang momentet så dra hårt så du blir nöjd, noggrannare behöver det inte vara tycker jag. |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Jag fick med ett par praktiska krokar med min Maxi Cosi Mobi. De passar jättebra och det går snabbt att ta bort alla bälten om man vill flytta över stolen till en annan bil. Här är ett par bilder: Länk Länk Länk Länk |
| Dom ser ju fiffiga ut. Men kan man köpa sådana på lösen, och i så fall var? (Jag har sökt men inte funnit.) För egen del är jag ju nöjd, men jag tänker mig att någon annan som söker information och läser denna tråd kan ha nytta av det. | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Det som är smidigt med dessa krokar är att de kommer ut åt sidan och kan därmed monteras på de flesta bilar. Om de kan köpas separat vet jag inte men man kanske kan kontakta tillverkaren av Maxi Cosi Mobi och kolla upp detta. |
|
d97jro: Vad är vitsen med att göra som du gjort istället för att som det är tänkt, att använda den sydda öglan som en snara. Pilla in änden med öglan under "rälsen" och dra sedan andra änden av remmen genom öglan och skapa en "snara" som dras åt kring "rälsen". Med barnstolen bakom kommer man ju aldrig kunna backa stolen så långt bakåt att den "kör över" remmen ändå... Så har jag och alla andra jag sett monterat stolar av denna typ. /Jonas |
|
|
Azkikr, så kan man förstås också göra. Om man vill. Jag tycker att detta blir snyggare, och så kan man använda den där plastkåpan också. Hur man än gör får man skruva, så det är ingen skillnad där. Jo, förstås, remmen hamnar några centimeter längre bak om man monterar som jag har gjort, och för min del är det rätt så bra eftersom stolen precis går emot den när jag har sätet i den position jag vill ha. Med remmen dragen runt om som du menar så får man ju ha den mellan M10-skruven och den där pinnen, och då får man sitta någon centimeter längre fram. |
|
|
ok... jag tänkte inte på att jag jämför med E46... På E46 behöver man dessutom inet skruva bort nåt för att få remmen under "rälsen"... det är bara att pressa ner/under remmen. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.